- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Fiat Tipo 1,6 MJT 120 hk

Eco II Lounge SW

Mellemting mellem en mellemting


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke altid lige let at kategorisere biler. Så at kalde Fiat Tipo SW for en mellemting mellem en mellemting er det nærmeste, vi kan komme. Den er rummelig og funktionel som en crossover og har samme frihøjde og køreegenskaber som en konventionel personbil – men den er mere rummelig, fordi den med sine 1,5 meter er ca. 5 cm højere.

 

Det blæste og regnede temmelig meget i testperioden, og givet er det, at selvom Tipo SW har tilgivende affjedring, ikke så meget forskellig fra 5-dørs versionen, er sidevindsfølsomhed ikke et tema. Det havde den måske været, hvis frihøjden var kommet op på crossover/SUV niveau.

 

25 procent mere bagageplads

SW betyder frit oversat ”stationcar”. Tipo SW er små 21 cm længere end 5-dørs bilen, men overraskende nok er bagagerummet blot 110 liter større. Det skyldes givet vis, at der er gjort meget ud af funktionaliteten, der jo også ofte kan være vigtigere end rå plads. Og så er 550 liter plads alt andet lige udmærket i en 5,57 meter lang bil. Procentuelt er forskellen i øvrigt 25 procent.



Funktionaliteten inkluderer mange gennemtænkte finesser. Bagagerumsdækkenet kan åbnes i to trin, så det ikke behøver, at forsvinde helt hen i nakken på bagsædepassagererne, men det har givetvis også stor betydning for de bilister, der ikke er så høje som gennemsnitsdanskeren.



Let betjening og fleksibel brug

Bagagerumsbunden kan vippes op i en vinkel på anslået 35 grader (se billederne her på siden) og dér kan den blive siddende, så man lettere kan betjene rummet nedenunder. Og helt nede, altså under den nederste bund, er der yderligere plads til fx et reservehjul. Eller som i den prøvekørte bil en stærk flamingo kasse med rum samt lappekit. I hver side er der skillevægge med yderligere fralægningsplads og 12 Volt udtag vil fx kunne bruges til en køletaske. Ikke dumt i en varm bil.



Der er glimrende plads på bagsædet, bl.a. fordi man sidder højt, men ellers er kabineindretningen ikke nævneværdig forskellig fra den 5-dørs udgave, vi tidligere har prøvekørt (læs om Fiat Tipo 5-dørs hér >>>). Det var også en identisk drivline, der var tale om, og da undervognen også er ens på 5-dørs versionen og SW, kunne man sammenligne direkte.



Strammere affjedring

Og umiddelbart synes det som om, at SW er lidt strammere sat op end 5d. Det vil da heller ikke være så mærkeligt, fordi SW trods alt er beregnet til at bære noget mere – selv om nyttelastvægten er den samme. I øvrigt vejer de to biler – 5d og SW – stort set det samme. Beskedne 10 kg er den officielle forskel.



Men fordi SW er længere, er vægten skubbet lidt bagover. Der er dog ingen nævneværdig forskel at mærke, men den lidt strammere undervogn er vi ret sikre på, og den medvirker formentlig til den ens balance i de to varianter. Den kan også have til hensigt, at reducere sidevindsfølsomheden fra den alt andet lige lidt større sideflade. Det er sund fornuft og forskellen i køreegenskaberne er meget lille.

 

Det meste er ens

Fordi drivlinerne er ens er præstationstallene det også – næsten. For det tager 3/10 sekund længere at accelerere til de magiske 100 km/t i SW. Men de officielle forbrugstal er ens. 29,4 km/l kunne vi ikke nå, man et sted i nabolaget af 25 km/l er ikke urealistisk.



Standardudstyret er i princippet ens, men splitbagsæde med foldbart bagsæde (ikke vist på billederne) er standard i SW. Af samme årsag er læssefladens længde 1,80 meter i begge versioner, men i SW udgaven er bagagerumsbunden i fuld længde mere plan end i 5-dørs Tipo’en.

 

9000 kroner oveni

Prisen er da heller ikke meget forskellig. 9000 kroner koster SW mere end 5d, men det kan også ligge i noget så basalt som tagskinner og så den førnævnte anderledes bagsæde- og bagagerumskonstruktion. Man skal ikke glemme, at to tredjedele af beløbet er afgift til staten.

 

Som alle andre biler i den prisklasse har Tipo også haft fordel af afgiftsændringerne i 2017. Prisen på 235.000 kroner er absolut attraktiv for en bil med Tipo SW’s muligheder.

Andre Fiat prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Fiat Tipo 1,6 MJT 120 hk Lounge 5d >>>


Videoen er optaget i 5-dørs udgaven med samme drivline. Men de to varianter kører så ens, at en onboard video ikke ville kunne illustrere forskellen. Fuld HD.


 

 

 


Model:

Fiat Tipo 1,6 MJT Multijet Eco II 120 hk Lounge SW

Listepris:

Kr. 235.527

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 1,6 l. 120 hk. 320 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 200 km/t/ 29,4 km/l /89 g/km

Længde:

4,57 m

Bagagerum:

550 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Tågelygter med kurvelys. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. Lyssensor. 7” berøringsskærm. 2 X Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt