- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Citroën C3 Aircross BlueHDi 100 Shine


Alsidig pendler crossover


Af Søren Clauding – april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er utroligt, så meget forskelligartet bil, Citroën har fået skabt ud af den stadig ret nye C3 Aircross. Vi har tidligere kunnet udnævne basismodellen til en regulær by-crossover. Med 110 hestes benzinmotor og Shine-udstyr bliver den ret sporty og temmelig luksuøs. Med en 100 hestes dieselmotor i maskinrummet forvandles den til en alsidig pendlerbil.

 

Ordet ”alsidighed” får da en ret bred betydning, for det gælder også selve køretøjet, hvad netop dieseludgaven, som vi denne gang sætter fokus på, klar udtrykker: Med en brændstoføkonomi på 27 km/l iht. EU-normen og i praksis et sted omkring 22 km/l er bilen økonomisk i drift.

 

Overkommeligt prissat

Med sin kompakte form håndterer den bykørsel forbilledligt og med en frihøjde på 17,5 cm klarer den også de vejr- eller terrænmæssige udfordringer, som mange, der ikke lever i bycentrene, ofte stilles overfor. Forsynet med det unikke ”Grip Control” system får man en håndsrækning, når terrænet er besværligt. Og oven i det hele er købsprisen overkommelig: 225.000 kroner (plus Grip Control til 6000 kroner) for den prøvekørte udgave med det luksuøse Shine-udstyr. Og kan man klare sig med mindre udstyr er prisen blot 200.000 kroner.

 

Deraf pendler-klassificeringen: Mange kilometer i bilen hver dag på hurtige vejstrækninger med konstant fart, start ude på landet og mål i bymidten, masser af plads og gode køreegenskaber. Bingo.

 

Lavt forurenende dieselmotor

I mere teknisk forstand er der, hvad maskineriet angår, tale om en AdBlue dieselmotor. Dvs. den er forsynet med en SCR-katalysator, som eliminerer størstedelen af de for nærmiljøet skadelige kvælstofilter. Den teknologi har også andel i den gode brændstoføkonomi og det lave CO2-udslip på 96 g/km, fordi reduktion af CO2 og brændstofforbrug basalt øger udviklingen af kvælstofilter.

 

Men da disse via SCR-katalysatoren reduceres med op til 95 procent, når motoren er varm (og det bliver den jo på længere ture), har man kunnet tillade sig at skrue ned for CO2 udledningen, ned for brændstofforbruget uden andre konsekvenser end en temmelig ren dieselmotor.


AdBlue fyldes på et par gange om året ligesom man tanker op. Det koster i nabolaget af 1 øre pr. kilometer, men da AdBlue også medvirker til den forbedrede brændstoføkonomi går regnskabet mere end lige op.


Retningsstabil og god i overhalinger

Motoren yder 99 hestekræfter og det maksimale drejningsmoment på 254 Nm nås allerede ved 1750 omdr./min. Det gør ikke C3 Aircross til en racerbil – 0-100 km/t på 11,5 sekunder – men den er god i overhalinger ved motorvejsfart. Det er også en stor sikkerhed, ikke mindst.

 

Ved motorvejsfart er C3 Aircross BlueHDi ikke nævneværdig følsom overfor sidevind (se også onboard videoen her på siden). Det var ikke overraskende, for vægtmæssigt er den på samme niveau som 110 AET6 versionen, som vi tidligere har prøvet og hvor vi havde den samme erfaring. Den er 115 kg tungere end PureTech 82. I kombination med 16” alufælge og 195 mm brede 60 procent lavprofildæk opfanges sidevinden – selvom den med en vis frihøjde kunne tendere til en vis krængning.



Lidt krængning er der også i sidevind, men det er beskedent, hvilket givet vis skyldes, at affjedringen er strammere, for at kunne håndtere den større vægt.

 

Alsidigt udstyrsniveau

Støjniveauet fra motoren er moderat, især når man først er oppe i fart, og hvis man ønsker endnu mere bekvem kørsel, kan man vælge udstyr fra ekstraudstyrslisten. Men Shine standardudstyret er nu i sig selv ret omfattende.

 

Det inkluderer bl.a. justerbare bagsæder, som indebærer at bagagekapaciteten kan øges fra 410 til 520 liter. Og forreste passagersædes ryglæn kan lægges ned, så man kan transportere temmelig lange genstande. Dér kom alsidighedsbegrebet lige i brug igen – for uden at vi har videnskabelig dokumentation i ryggen, vil vi mene, at der måske i højere grad er brug for at kunne transportere fx større byggematerialer, når man ikke bor i byen. Og dem kan man jo så købe med…på vej hjem fra arbejde.

 

Karakter med mening

Udstyrslisten indeholder også solskærme ved bagsæderne, regnsensor, fartpilot, p-sensorer og automatisk fjernlys. Ikke dårligt, hvis der skal køres mange kilometer i vinterperioden i mørke. Automatisk klimaanlæg står også på listen, det samme gør el-sideruder for og bag – og automatisk nødbremse er også standard. Vejen finder man vha. den medfølgende navigation, visualiseret på en let læselig 7” skærm.

 

Og så kan man vælge bilen 2-farvet, hvis man vil – det indgår også i ”Shine”. Det er ingen dum ting, hvis man gerne vil given sin bil sin egen karakter, og måske gøre det lettere at finde den på en stor, overfyldt parkeringsplads ved et af de store indkøbscentre, der over tiden er skudt op langs de danske motor- og hovedlandeveje.


Grip Control gør det lettere at køre, hvor asfalten hører op. Ekstraudstyr til 6000 kroner.

 

Panorama soltaget er ekstraudstyr til blot 12.500 kroner.

Andre Citroën prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Citroën C3 Aircross PureTech 82 Aspir test >>>

 

Citroën C3 Aircross PureTech 110 Shine test >>>

 

Citroën C3 Aircross Grip Control >>>


Citroën C3 Aircross er en alsidig pendlerbil med gode langtursegenskaber. Video viser hvorfor. Fuld HD.


 


Model:

Citroën C3 Aircross BlueHDi 100 Shine

Listepris:

Kr. 224.900

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo diesel 1,6 l med SCR katalysator. 99 hk. 254 Nm/1750 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 178 km/t/ 27,0 km/l /96 g/km

Længde:

4,15 m

Bagagerum:

410-520 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Hillstart assist. Tågeforlygter med kurvelys. Aut. fjernlys. P-sensorer. Aut. nødbremse. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde. 2 X Isofix. 7” touch screen. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt