- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X

Sprød designbombe med tryk på M


Af Søren Clauding – oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er man til BMW og betyder design rigtig meget for biloplevelsen, så se billederne, før der fordybes i teksten. Designet af den sportslige udgave af BMW X1 sidder lige i øjet. Indrømmet, smag og behag er forskellig og derfor lader vi som regel billederne fortælle mere end de mange ord, når det kommer til bilernes design.

 

Men ord skal der også til og onboard videoen her på siden parrer begge dele. Simpelthen fordi kunsten, at bygge en bil, der ser godt ud, som kører godt og også til husbehov kan klare sig der, hvor visse andre giver op, ikke mestres af alle. Det skal da også med det samme tilføjes, at den prøvekørte version af X2 trives bedst på plan asfalt. Til trods for forøget frihøjde, til trods for firehjulstræk. Eller måske netop i kraft af firehjulstrækket.

 

En anderledes bil

Forklaring: BMW X1 med selvsamme 190 hestes 2-liters dieselmotor og 8-trins automatgearkasse har vi sat på prøve for et par år siden, under udfordrende vinterlige kørselsforhold (læs testen af BMW X1 20d xDrive her >>>). Den er i sit rette element under sådanne kørselsforhold. X2 er på mange måder anderledes.



X2 er 8 cm kortere end X1. Den er også 7 cm lavere. Frihøjden på 20 cm er reduceret til 18,2 og har yderligere fået et skub nedad – 1 cm – i den prøvekørte bil, fordi den er iklædt den særlige M Sport pakke. Ved samme lejlighed er fjedrene ikke kun blevet kortere men også strammere. Og da hjulene er forvandlet fra 17” til 19” og påmonteret Pirelli P7, 225 mm brede 45 procent lavprofildæk, er affjedringen mildest talt blevet ret sprød – hvad der passer udmærket til bilens design, hvor ikke mindst fronten adskiller sig fra det konventionelle BMW look.



Fra forhjulstræk til ”næsten baghjulstræk”

Og det var alt sammen ok, hvis ikke X2eren havde forhjulstræk. Men hov, det har den jo kun, når man cruiser derudaf eller sprinter afsted på en motorvej. Og præcis dér betyder det med BMW prædikat foretrukne baghjulstræk jo ikke meget. Dér er forhjulstræk faktisk en fordel.

 

Men i samme øjeblik, man lukker op for de mange kræfter – og det maksimale drejningsmoment på indtryksfulde 400 Nm får man allerede ved 1750 motoromdrejninger i minuttet – skubbes kræfterne bagud på baghjulene, om end en vis portion forbliver på forhjulene. Så er bilen på det nærmeste blevet baghjulstrukken, med al den køredynamik, det fører med sig, og da bistår forhjulene med at stabilisere bilen under acceleration og underbygger den sikre vejbeliggenhed.

 

En anden opgaveløsning

Det kan som sådan godt være, at firehjulstræk i en konventionel SUV/crossover egentlig er skabt med sigte på lettere offroad kørsel, men i en X2 M Sport løser det en anden opgave.

 

Den billigste X2 koster 420.000 kroner. Den prøvekørte xDrive version med den kraftige motor og det konventionelle, men effektive automatgear, er prissat til 508.000 kroner. Og så var den prøvekørte version udstyret efter alle kunstens regler, så prisen var krøbet op på næsten trekvart million. Alene M Sport X opgraderingen står i 122.000 kroner. Det er let at give pengene hjul at køre på i en BMW. Men man får da også meget god køreoplevelse for pengene.

 

Udstyrsstykket

M sport pakken er inkluderet i den pris og bidrager bl.a. med de stor hjul, den sprøde affjedring, en strammere og mere direkte styring, tætsiddende sportssæder og den omfattende LED lyspakke. Advantage udstyret omfatter bl.a. el-bagklap, der åbner for det 470 liter store bagagerum (godt i en blot 4,36 meter lang 1,53 meter høj bil). Steptronic automatgearet er også en del af Advantage udstyret og automatisk nødbremse ligeledes. Den fungerer dog kun i intervallet fra 10 til 60 km/t.



Udsynet bagud fra førerpladsen er beskedent, og interiøret som helhed er ikke opgraderet på samme måde som det udvendige design. Men det er pænt nok, absolut.

 

Tryk på (”M”) sport

Det er dog de sportslige køreegenskaber, der sammen med de udvendige linjer definerer X2 i denne udgave. Performance Control, en slags torque vectoring, omfatter også motorstyringen og i kombination med det store drejningsmoment er bilen meget nem og harmonisk. Kørselskomforten er moderat, der skal meget jævn asfalt til at gøre bilen komfortabel, men det er vel heller ikke meningen med den.


BMW logoet på den temmelig brede (og ret uigennemsigtige) C-stolpe vækker minder om de hæderkronede CS-modeller fra 1970'erne.


Og i en tid, hvor premium kollegerne går på kompromis med fundamentale rigtige køreløsninger som fx multilink baghjulsophæng, er det dejligt, at det har BMW valgt ikke at gøre.

 

Sidst men ikke mindst. Det officielle forbrugstal iht. den nye WLTP testcyklus omregnet til NEDC tal – de såkaldte NEDC2 tal – er 21,3 km/l. Det er godkendt, set i lyset af de mange kræfter, automatgearet og firehjulstrækket.


Andre BMW prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Den ultimative fjeldtest >>>


Vi har prøvet den nye BMW X2 xDrive med større hjul, sænket undervogn og lavere frihøjde på en snoet dansk landevej. Kør med. Fuld HD.


 


Model:

BMW X2 xDrive 20d Advantage M Sport X

Listepris:

Kr. 631.102 (inkl. M Sport X)

Motor og transmission:

4 cyl. 2-liters turbo-diesel. 190 hk. 400 Nm/ 1750-2500 omdr./min. AWD. 8 trins Steptronic.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./221 km/t/ 22,3 km/l / 124 g/km

Længde:

4,36m

Bagagerum:

470/1355 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aut. nødbremse. 19” letmetal fælge. LED forlys med kurvefunktion. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med bremse. Regnsensor. P-sensorer bag. El-bagklap.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt