- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Alfa Romeo Stelvio 2,2 Ds 180 hk RWD Edizione


Den er alle pengene værd


Af Søren Clauding – maj 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ofte er det sådan, at køber man en bil med en anden motor, er det det, man får, altså en bil med en anden motor. Når det gælder Alfa Romeo, og det har vi erfaret også med andre af den navnkundige italienske bilfabriks biler, får man meget mere end blot en anden motor. Man fristes i blandt til at sige, at får en helt anden bil.

 

Naturligvis er basis den samme, versionerne er visuelt ret ens. Men i ”tilfældet Stelvio” er der ret stor forskel på køreoplevelsen i de indtil nu tre versioner af fabrikkens første SUV, vi er gået under lakken på. Vi lagde ud med den firehjulstrukne udgave med 210 hestes dieselmotor og kørte ved høj fart på tyske Autobahns. Det var ikke dér, den trivedes bedst, men ret beset er det heller ikke hastigheder over 200 km/t den er skabt til, især ikke med firehjulstræk.

 

På jagt efter det optimale

Dertil er udgaven med 280 hestes benzinmotor forbavsende meget bedre, fordi man har tilrettet hele bilen til, at kunne håndtere store fart, og her er firehjulstrækket suverænt til fx at komme hurtigt ud af langsomme kurver, som der ret beset er flest af i Danmark.

 

Og nu har vi så det nærmere på Edizione versionen af den baghjulstrukne udgave med ”sølle” 180 dieselheste i maskinrummet. ”Sølle” er sat i anførselstegn, for den udgave er måske den mest optimale af Stelvioerne, når det hele tages i betragtning.

 

Hurtig og velkørende

Motoren er med et drejningsmoment på hele 450 Nm, leveret ved 1750 omdr./min. i stand til at supplere motoreffekten, så man kan nå 100 km/t på 7,6 sekunder. Langsom er den altså ikke og topfarten er fortsat over 200 km/t. Udmærket af en 1,67 meter høj bil med 20 cm til vejen, hvis man altså ser bort fra dækkene.



Og dækkene har et forbavsende godt vejgreb, dels fordi de ikke er ultra lavprofil (hvad vi dog godt kunne have tænkt os, når kørebanen er helt plan, ellers ikke – se video og fornem det selv), dels fordi affjedringen er forholdsvis tilgivende. Og samarbejdet med baghjulstrækket virker glimrende, når man kører on-road, hvor bilen er mere rolig end 4WD diesel-udgaven på asfalt. Men indrømmet, sidstnævnte må trække 2300 kg – RWD versionen 1700 kg – det lægger jo en naturlig begrænsning på fartudøvelsen...

 

Velafstemt styring

Med RWD og færre hestekræfter sparer man 55 kg, som ikke er voldsomt mærkbart, men alligevel giver en fornemmelse af en bil i rigtig god balance. I kombination med det suveræne hjulophæng, hvor især de dobbelte wishbones ude fortil kommer til deres ret med en smule mindre vægt på, giver et velafstemt resultat.

 

Og så er der prisen. Den allerbilligste Stelvio koster 570.000 kroner. Dens dieselmotor yder 150 hestekræfter. Vi har ikke prøvet den, men tillader os alligevel at være hurtige på aftrækkeren: Glem den, især fordi man for blot 10.000 kroner oveni får den her prøvekørte 180 hestes version. Det kan være at vore ”Glem den” er tidsbegrænset, men et faktum er det, at foruden de flere hestekræfter får man i hvert fald lige nu også et langt mere omfattende udstyr, kaldet ”Edizione”.

 

Edizione er penge værd

Hvor længe Edizione varianterne eksisterer, skal vi ikke spå om, men de er udtryk for, at Alfa Romeo har sat fokus på ikke mindst priskonkurrencen, og den kan godt synes lidt hård i den kategori af biler for tiden. Men helt kort kan vi fastslå: Stelvio Edizione med 2,2 liters 180 hestes diesel er alle pengene værd.

 

I øvrigt kører man 21,3 kilometer på hver liter diesel, eller i praksis omkring 20. Det skyldes bl.a., at man ikke har bortskaffet 8-trins automatgearet. Det er et herligt, smidigt gear, som næsten umærkeligt konstant sikrer, at man er i det optimale gear, svarende til fart og belastning – med stort hensyn taget til økonomien. Man kan selvfølgelig vælge, at skubbe DNA-vælgeren over i ”Dynamic”, så ser tingene anderledes ud, men det gør kurve-angrebene også.

 

Gennemtænkt gearskifte

I øvrigt kan der skiftes gear manuelt vha. store paler bag rattet – paler, der vel at mærke bliver siddende, så man ved, hvor man har dem og altså ikke følger rattet rundt. I en meget sportslig bil, med små rat-udslag, er ”medfølgende” paler på sin plads. Men i en SUV er det rigtig fint, at de ikke kører med rundt. De er til gengæld meget store og derfor lette at ramme, når bilen parerer et ujævnt underlag.



I onboard videoen her på siden kører vi på et rigtig ujævnt underlag i videoens sidste fase, og hér er ”Normal” meget mere rigtig end ”Dynamic”. Alligevel kan man sagtens slå en smule med halen, når blot vejgrebet bliver tilstrækkeligt dårligt. Reddet af balancen og styrepræcisionen.

 

Udstyrslisten

Og Edizione udstyret: Listen er lang, her er et uddrag: Adaptiv fartpilot, Xenon lys, 8,8” skærm, 7” TFT skærm i instrumenthuset, elektrisk indstillelige forsæder med varme, varme i rattet, elektrisk bagklap (lidt langsom, men hvis man er kommet lidt hurtigere frem, gør det ikke så meget), p-sensorer bag og naturligvis automatisk nødbremse.


 

Testbilen var udrustet med 19" fælge og gule bremsekalibre. De står godt til forårets farver.

 

Andre Alfa Romeo prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Alfa Romeo Stelvio 2,2D 210 hk Q4 Super >>>


Den dynamiske Alfa Romeo SUV med RWD og 180 hestes dieselmotor er den mest harmoniske efter vores mening. Videoen forklarer hvorfor. Fuld HD.


 


Model:

Alfa Romeo Stelvio 2,2 Ds 180 hk RWD aut. Edizione

Listepris:

Kr. 579.000

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 2,2 l. 180 hk. 450 Nm/1750 omdr./min. Alfa Romeo DNA. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,6 sek./ 210 km/t/ 21,3 km/l /124 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

525 liter

Anhængervægt:

1700 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill Descent Control. Automatisk nødbremse. 6 airbags. 18” alufælge. Bi-Xenon forlygter med kurvelys. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. Vognbaneadvarsel. Sædevarme. Ratvarme. El-justerbare forsæder. 8,8” skærm. Navigation. Aut. nedblændelige sidespejle og bakspejl.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt