- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Volvo V60 D3 M/T Momentum

V60 på tilbud


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad er idéen i, at prøvekøre en bilmodel, som står for et generationsskifte? Ganske enkelt: Volvo har taget en konsekvens af markedet og reduceret prisen på V60 modellen gevaldigt, og det sætter den helt automatisk i et nyt lys.

 

Vi har tidligere prøvekørt Volvo V60 i flere forskellige versioner, senest i den såkaldte Cross Country udgave, som er hævet temmelig meget i forhold til basismodellen. Det funktionelle har vi forholdt os til, men lige præcis D3 udgaven anno 2017 har vi ikke set nærmere på tidligere, og hvad angår D3-konceptet er der løbet meget vand i åen.

 

Ikke lige om hjørnet

Og så er den nye V60 trods alt ikke lige om hjørnet. Den forventes, at have verdenspremiere på Genève Motor Show i marts 2018, siden går der vel nogle måneder inden den kommer ud at køre, så et halvt til trekvart år fra nu af er det realistiske tidsperspektiv. Indtil da er det den godt gennemprøvede V60 model, det handler om, oprindeligt præsenteret i 2010 og siden opdateret i 2014.

 

I forbindelse med afgiftsændringerne i begyndelsen af oktober i år og ikke mindst de kraftige ændringer af leasingreglerne, har prisstrukturen især ændret sig hvad premium biler angår. Det er en længere historie om hvordan og hvorfor. Men resultatet er blevet, at listepriserne er faldet meget, også meget mere end afgiftsreduktionen i sig selv gav mulighed for. Derfor er det klogt at scanne markedet, hvis man er på jagt efter en bil i det segment, for tingene (læs: priserne) er ikke, hvad der har været, og det er nok meget godt.

 

73.000 kroner billigere

Volvo har helt konkret med V60 modellen reduceret prisen meget. Den prøvekørte bil, en V60 D3 M/T med Momentum-udstyr, kostede efter 3. oktober 2017 (datoen for afgiftssænkningen) 443.000 kroner. I skrivende stund er prisen 370.000 kroner kroner, altså en klækkelig prisreduktion på 73.000 kroner. Den pris holder i hvert fald til 31. december i år, så må vi se hvad Volvo siden finder på.

 

Virkeligheden er, at det prismæssigt placerer en Volvo V60 i en anden kategori end tidligere. Det passer realistiske betragtet meget godt til bilen. En af de ændringer, man forventer i den kommende generation, er nemlig en mere avanceret undervogn – foruden, formentlig et radikalt anderledes udseende. Den eksisterende undervogn er ikke helt tidssvarende, hvis man forholder sig til bilen som en premiumbil. Men i prisklassen under 400.000 kroner er den meget godt på niveau.

 

Drømmen om at eje en Volvo

Det var i hvert fald oplevelsen, som vi også beskriver i onboard videoen her på siden. Og så er lige præcis prisnedsættelsen måske en god anledning til, at investere i en Volvo, hvis man ikke er, men altid har drømt om engang at eje en Volvo. Prisen er i hvert fald meget attraktiv.

 

Det er den ikke alene fordi V60 er en mellemstor Volvo med komfortable køreegenskaber, men også fordi Momentum udstyret er omfattende. Nogle få eksempler: Xenon forlygter er fortsat meget fine lygter, opvarmede sprinklerdyser er en stor fordel på denne tid af året, klimaanlæg med aktivt kulfilter giver et godt inde-miljø (om end vi oplevede en vis tildugning af forruden i opstart-fasen, som dog kan skyldes vejrforholdene, der ikke altid er lige lette at kompensere for), der er el-sideruder både for og bag, sædevarme,

regnsensor, læderrat, fartpilot osv.



P-sensorer bagtil er godt, for det er udsynet ikke. På positiv siden tæller, at nakkestøtterne på bagsædet kan foldes ned i vandret position og derved lettes udsynet bagud, når man ikke har passagerer på bagsædet – også under kørslen er det er stor fordel.



Økonomisk D3 motor

Volvo inddeler deres motorprogram efter ydelsesniveau. I 2011, da vi sidste gang prøvekørte en D3-udgave af Volvo V60, handlede det om en 163 hestes 5-cylindret dieselmotor. Nu er en D3 motor 4-cylindret og præsterer 150 hestekræfter, den byder på bedre accelerationstal, næsten den samme topfart, en markant bedre brændstoføkonomi (24,4 km/l er det officielle forbrugstal), men indrømmet: denne gang var automatgearet også udskiftet med en i øvrigt udmærket 6-trins manuelt gear.



Man må køre med en anhænger på 1600 kg, pladsforholdene især i bagagerummet er fortsat ret gode og som sådan lever Volvo V60 stadig op til de forventninger, man kan have til en ægte Volvo. Designet er vel heller ikke helt ad vejen, så endnu engang: Har en Volvo længe stået på ønskelisten, er tiden måske nu den rette…


 

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


Volvo V60 er ingen årsunge, men den er prismæssig gevaldigt tilpasset og derfor et attraktivt tilbud i sin prisklasse. Videoen giver et indtryk af hvorfor. Fuld HD.


 


Model:

Volvo V60 D3 M/T Momentum

Listepris:

Kr. 369.395

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l Turbo-dieselmotor. 150 hk. 320 Nm/1750-3000 omdr./min. 6-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 210 km/t/ 24,4 km/l /108 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

692 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 16” Letmetal-fælge. Xenon forlygter. Fjernbetjent centrallås. 6 airbags. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. P-sensorer bag. Regnsensor. 7” skærm. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt