- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volvo V60 Cross Country Plus D4 aut. AWD

Cross Country lig med SUV, eller?


Af Søren Clauding – November 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Volvo V60 Cross Country – det er blot en forhøjet udgave af V60. Hvor svært kan det være? Sådan er det i hvert fald, hvis man spørger hos Volvo. Der er ingen grund til, at gøre så stort et nummer ud af 6,5 cm forhøjet frihøjde, ups, blev der lige skrevet 6,5 cm. Så er den jo en SUV, eller?

 

Hos alle andre ville en bil med i alt 20,1 cm frihøjde blive kategoriseret som SUV, men ikke hos Volvo. Den har oven i købet træk på alle fire hjul, og så ville der ikke være nogen vej udenom. Men det er der alligevel hos Volvo. En V60 Cross Country ER blot en forhøjet V60 eller S60 stationcar, kan vi vel også kalde den, for det gør man også gerne hos Volvo.

 

Men hvilken bil, uanset betegnelse. Ikke den store overraskelse, for næsten den samme model, med samme motor og gearkasse prøvekørte vi for at par år siden, men dengang manglede vi en ordentlig fornemmelse af den mellemstore bil på det danske motorvejsnet. Det var ikke mindst den erfaring, den aktuelle test gjaldt.

 

Firehjulstræk ”light”

Hvad betegnelsen angår, er der formentlig flere grunde til, at Volvo undertoner SUV-betegnelsen. Udover at Volvo generelt har en forbilledlig tilgang til reel information om deres produkter, har fabrikken jo en helt stribe af SUV’er på programmet, og hvad skulle man så kalde dem? XC60 er den nyeste af dem, en XC40 er lige på trapperne, og de er ”næsten offroadere” – det ville visse konkurrenter måske kalde dem…

 

Det er V60 Cross Country ikke. Firehjulstrækket ”light” har vi ”light-illustreret” i onboard videoen her på siden. Motorvejsoplevelsen sprang vi over i den sammenhæng (så den er overladt til linjerne hér), simpelthen fordi der ikke er meget, man kan vise. Det skulle da lige have været passagen i stiv sidevind af pylonerne på Storebæltsbroen. V60 Cross Country afveg nemlig ikke en millimeter fra køreretningen.

 

Større hjul

Det var dog også slående. For bygger man en bil med så stor frihøjde, er der altid risiko for en vis sidevindsfølsomhed. Det ville måske også have været mærkbart, hvis bilen havde sine 16” store standard fælge på, men de var i det prøvekørte eksemplar udskiftet med 18” fælge med tilhørende 65 procent lavprofildæk.



De gav den fornødne sensitive fornemmelse af kørebanen, strammede stabiliteten op og underbyggede den gode sportslige affjedring, som i øvrigt passer rigtig godt til hurtig motorvejskørsel.

 

5 cylindre og mere moment

Støjniveauet er lavt, vibrationsniveauet ligeså, men måske især præget af den efterhånden ikke helt unge 5-cylindrede 2,5 liters dieselmotor i maskinrummet. Den er på specifikationerne blevet tilført lidt mere drejningsmoment – 440 Nm leveres nu som det maksimale (tidligere 420 Nm), men effekten på 190 hk er uændret og sandt at sige, er det formentlig kun i ekstreme situationer, man vil have gavn af de lidt flere kræfter.



Kræfter kan man så heller ikke få for mange af. Bilen er forholdsvis tung – 1823 kg er det officielle tal – og med gode fartpræstationer er der lagt op til underholdende kørsel. Man kunne frygte, at den store vægt ville give stor krængning i svingene, men krængningen her er behersket. På motorvejen er stabiliteten også hjulpet af vægten.

 

Brændstoføkonomien

Taget i betragtning, at en V60 Cross Country ikke er skabt som en sportsvogn, er brændstoføkonomien det eneste, der lider skade af vægten. 17,5

km/l er det officielle tal, som i praksis lander på den rigtige side af 14 km/l. Det kan dog til dels også tilskrives 6-trins automatgearkassen af Geartronic typen, for uden den og firehjulstræk ville man kunne køre ikke mindre end 23,8 km/l.

 

Firehjulstrækket er permanent, sådan at forstå, at det som udgangspunkt lægger godt og vel 10 procent af kræfterne på baghjulene og derfor medvirker til, at sikre stabiliteten både i kurver og ved ligeud kørsel på motorvej. I fedtet føre er all wheel drive en vigtig sikkerhedsfaktor, fordi der føres præcis den mængde power over på de hjul, der kan bruge dem, og derved øges bilens forudsigelighed væsentligt.


 

 

 

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvet den temmelig meget forhøjede "ikke SUV" på grus og asfalt. Kør med og fornem hvordan den håndterer de modstridende opgaver.


 


Model:

Volvo V60 Cross Country Plus D4 aut. AWD

Listepris:

Kr. 614.595

Motor og transmission:

5 cyl. 2,5 l Turbo-dieselmotor. 190 hk. 440 Nm/1500-2750 omdr./min. 6-trins automat gear. AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 205 km/t/ 17,5 km/l /149 g/km

Længde:

4,64 m

Bagagerum:

430/1240 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 16” Letmetal-fælge. Xenon forlygter med forlygtevaskere. Fjernbetjent centrallås. 6 airbags. City Safety. Fartpilot. Multijusterbart læderrat. Multijusterbart fører- og passagersæde med el-justerbar lændestøtte. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. P-sensorer bag. 5” skærm. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt