- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volvo V40 Cross Country

D3 Momentum

Livsstils Volvo købes med hjertet


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Volvo i 2012 bragte den nye V40 på markedet, var der klart tale om en bil, som skulle udmærke sig ved sit design. Den havde lidt historik med i bagagen, men ellers skulle den sætte dagsordenen for en moderne, sporty Volvo. I den lettere hævede Cross Country udgave var den i særdeleshed en livsstilsbil. Sådan er det fortsat.

 

Volvo V40 Cross Country er fornylig blevet faceliftet, fronten er moderniseret med den nye konkave grill, den har fået de nye Thors Hammer forlygter og i den prøvekørte Momentum udstyrsversion herunder også fuld LED. Kølergrillen er af den aktive type, som reducerer luftmodstanden ved høj fart, hvor behovet for køling er mindre, den har nye letmetal fælge og fremstår mere moderne. Den har fortsat beskyttelsesplader for og bag og bilen er 16 mm højere end den almindelige V40.


 


Flere kræfter – samme forbrug

Der er imidlertid en ikke synlig, men påfaldende forskel. Vi prøvekørte sidste gang en V40 Cross Country tilbage i 2013, kort tid efter introduktionen. Dengang var den udrustet med en 1,6 liters 115 hestes turbodieselmotor. Der var også en dieselmotor i maskinrummet denne gang, men nu var slagvolumenen 2 liter og effekten vokset til 150 hestekræfter – uden at brændstoføkonomien er så meget som ændret en milliliter.



Man kan fortsat køre 26,3 kilometer på hver liter dieselolie (det officielle forbrugstal), trods 35 flere hestekræfter. 320 Nm har man nu som det maksimale drejningsmoment over en endnu bredere omdrejningskurve end dengang, hvor tallet var 270 Nm. Det er et fremragende eksempel på, hvor hurtig udviklingen er gået, og det tillader jo i den grad, at man kan anskaffe den større sikkerhed, der er forbundet med en kraftigere motor, uden at skulle have dårlig samvittighed over miljø-kritisabel opførsel.

 

Alene på fartpotentialet er forskellen enorm: 0-100 km/t på 8,5 sekunder i stedet for 11,9 sekunder – det er både mere underholdende, men bestemt også en stor sikkerhed i trafikken, ikke mindst under overhalinger.

 

Ingen transportvogn – og dog

Og det er vigtigt, at den slags forhold er i orden. På det funktionelle niveau udmærker en V40 Cross Country sig jo ikke voldsomt. Bagagerummet er på 324 liter og kan øges til 1052 liter, men bagagerumsbunden er ikke flad, for en V40 Cross Country er ingen transportvogn.


 


Og dog, for faktisk må man hægte en anhænger på op til 1500 kg bagpå. Det gør det muligt, at klare mange funktionelle opgaver i dagligdagen – og ferieturen kan glimrende foregå med en campingvogn bagpå.

 

Fordi bilen er lidt hævet, er affjedringen strammet lidt op, så en V40 Cross Country kører ikke helt som en ”flad V40”. Den er mere spændstig og det passer også udmærket til at køre med anhænger. Vi har dog ikke prøvet det, men forestiller os at det ikke er en upassende opgave for den smarte livsstilsbil.

 

Funktionel og tydelig skærm

I kabinen er faceliftet også beskedent og man kan undre sig over at Volvo ikke har introduceret en af de større skærme, som er så populære i mange nye biler for tiden. Men fortvivl ikke. Volvo skærmen er effektivt indfældet i instrumentpanelet og meget let at aflæse, bl.a. fordi den stort set er refleksfri. Så gør størrelsen på 5” ikke så meget. I øvrigt kan man eksempelvis zoome ind og ud på navigationen fra en knap på rattet. Det kan kaldes gennemtænkt.

 

I en Volvo V40 Cross Country sidder man lidt højere end i en almindelig V40, det giver en smule bedre udsyn fremad. Bagud er det dog ikke godt. Her er et bakkamera en god løsning. Nakkestøtterne ved bagsædet kan foldes ned (man skal dog gøre det fra et greb på bagsædets overkant, ligesom når ryglænet skal ægges ned) og det forbedrer i sagens natur udsynet lidt.

 

33.000 kroner dyrere

Standardudstyret i en Volvo V40 Cross Country, som er 33.000 kroner dyrere end den ”lave” V40, inkluderer klimaanlæg, aktivt kulfilter (som renser indsugningsluften og forbedre indeklimaet), el-indfoldelige sidespejle, sædevarme, fartpilot og meget andet.

 

Da køreoplevelsen bl.a. takket være et moderat støjniveau, når man først er kommet op i fart, også er ret komfortabel, passer tingene sammen: Den kontante affjedring svarer til det mere rå look og dermed udfylder den opdaterede V40 Cross Country fuldstændig den plads, den fik, da den første udgave så dagens lys for fem år siden.

Andre Volvo prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Volvo V40 Cross Country D3 Momentum

Listepris:

Kr. 392.000

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 150 hk. 320 Nm/1750-3000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek./ 210 km/t/ 26,3 km/l / 99 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

324-1032 liter

Anhænger:

1500 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” letmetalfælge. Fuld LED forlygter. Automatisk nødbremse. Tågeforlygter. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. Lydanlæg med 8 højtalere. Isofix.


 

 

 

Kopholderen ved bagsædet er nedfældet mellem de to yderste siddepladser.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt