- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Amarok Aventura 3,0 V6 TDI 224 hk 8G aut. 4MOTION


Ulv i Volkswagen klæder


Af Søren Clauding – april 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er stor, potent og kraftfuld, den nye faceliftede pickup fra Volkswagen. Den kan slæbe rundt med en anhænger på 3,5 tons, alligevel har den et touch af SUV. Det var nok det mest overraskende ved mødet med VW Amarok, som er én af en hel stribe pickup’er, der er strøget ud på markedet i det sidste årstid eller to.

 

Men der er en forklaring på alting: For ligeså gode køreegenskaber, den har off-road, og det har den (få et indtryk ved at se onboard videoen her på siden), ligeså meget skal man passe på, ikke at blive hængende ude i terrænet. Frihøjden er begrænset til 19,2 cm, det er ikke meget forskelligt fra det, man oplever hos en stor SUV.

 

Gode on-road egenskaber

Heldigvis er en bils frihøjde jo målt i et enkelt punkt, og så vidt vi kunne se, ligger det punkt under differentialet, eller differentialerne, og så kan man jo ”bare” undgå at passere de største udfordringer med lige præcis den del af bilen. I praksis vil de færreste nok have problemer dermed, men det er godt at vide.

 

Det har til gengæld den fordel, at bilens tyngdepunkt er lavere end på andre pickup’er og derfor kører en Amarok forbavsende komfortabelt. Det er også bemærkelsesværdigt, for baghjulsophænget i Amarok er ret konventionelt, stiv bakaksel og langsgående 2+1 bladfjedre, er normalt ikke grundlaget for den allermest komfortable affjedring. Men det fungerer ret godt, næsten SUV-agtigt.



Ulv i ethvert terræn

”Amarok” betyder ”ulv” på inuit-sproget. Vi prøvekørte dog ikke den nye Amarok i de arktiske områder, men herhjemme forsøgte vi os på alt lige fra helt plan asfalt til de udfordringer, vi kunne finde i en fugtig dansk grusgrav. Vi læssede oven i købet en halv ton på ladet og var derved tæt på nyttelasten på 775 kg. Vi hægtede dog ikke en anhænger på 3,5 tons på trækkrogen. Ligeså overbevisende var det, at ”ulven” håndterede ethvert terræn, som det, at man stort set ikke kunne mærke læsset ved kørsel på almindelig landevej. Det var faktisk ret godt gået.

 

Offroad disponerer man ikke over reduktionsgear, men i 4MOTION udgaven med permanent firehjulstræk og 8 trins automatgearkasse er de laveste gearudvekslinger tilstrækkelige til, at man kan komme frem, også i opkørt mudder. Frihøjden kan her drille, fordi hjulene let graver fordyber sig i underlaget og man derpå let skraber undervognen mod det, man forcerer. Det kan være en udfordring med en halv ton på ladet, suppleret af velvoksne passager i den 5-sædede dobbeltcab kabine.

 

Effektiv drivline

Dækmonteringen var da heller ikke ideel – almindelige standardmonterede vinterdæk – men dækkene ændrer jo ikke på frihøjden. Omvendt er man godt hjulpet i terrænet af en stor hjulvandring og Torsen centerdifferentialet med differentialespær (ekstraudstyr), som sikrer at hjulene i hvert fald gør deres bedste for at man kan komme frem.



De får så hjælp af en ultra fleksibel og kraftfuld 3-liters 6-cylindret turbodieselmotor, hvor specifikationerne siger mere end mange ord: De maksimale 224 hestekræfter leveres i et omdrejningsområde fra 3000-4500 omdr./min. (og kan i øvrigt øges til 245 hk som overboost, om nødvendigt) og det kolossale drejningsmoment topper ved 550 Nm allerede ved 1400 omdr./min. og forbliver på det niveau til 2750 omdr./min. Det giver en glimrende fleksibilitet og med den effektive transmission er kørslen legende let.



Facelift under lakken

Det nye facelift på modellen, der blev lanceret første gang i 2010, er beskedent udvendigt og dér begrænset til lidt ændringer på kofangeren, men under karrosseriet er der både kommet nye motorer til og et nyt interiør.

 

Dobbeltkabinen rummer pr. definition og i kraft af antallet af nakkestøtter plads til 5 personer. Benpladsen på bagsædet og siddekomforten er ikke i top, men der er god plads over de brede skuldre, der kunne tænkes at skulle transporteres der. Der skal jo også være plads til ladet, hvor Amarok med en udvendig længde på 5,32 meter er blandt de største af slagsen. Ladet holder dimensionerne: 1,55 meter i længden, 1,62 meter i bredden og 1,22 meter mellem hjulkasserne. Det er en smule større end gennemsnittet i klassen.

 

Aventura udstyret

Udstyret i den prøvekørte topudgave, Aventura, inkluderer BiXenon forlygter, klimaanlæg, navigation og nappalæder. 20” alufælge hører med, men sandt at sige var det nok godt for deres fortsat pæne udseende, at underlaget i grusgraven var blødt og ”venligt”. Nævnes skal bestemt også, at Amarok er udstyret med de seneste infotainment løsninger og automatisk nødbremse.

 

Når alt det er sagt, skal det også tilføjes, at listeprisen på hvide nummerplader er 838.380 kroner. Billigere bliver det i sagens natur, hvis man vælger samme bil på gule plader og derfor uden bagsæder, da er listeprisen 471.694 kroner – men dermed er ulven i VW-klæder også godt betalt.


Der er mange gode fralægningspladser i den SUV-agtige kabine.

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har bl.a. sat den nye VW pickup/offroader på prøve i en grusgrav. Onboard videoen viser hvordan det gik. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

VW Amarok Aventura 3,0 V6 TDI 224 hk 8G aut. 4MOTION

Listepris:

Kr. 838.380 inkl. moms

Motor og transmission:

4 cyl. 3 ltr. Turbo dieselmotor (AdBlue), 224 hk/ 3000-4500 omdr./min. (245 hk overboost). 550 Nm/ 1400-2750 omdr./min. 8-trins automatgear. Permanent 4X4.

Præstationer: topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

193 km/t/ 12,8 km/l / 183 g/km

Længde:

5,30 m

Frihøjde:

22,4 cm

Anhængervægt:

3500 kg

Laddimensioner:

158 X 156 cm

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent Control. Automatisk nødbremse. BiXenon forlygter. El-opvarmede sprinklerdyser for. Tågeforlygter. 20" alufælge. 4 airbags. Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Lædersæder. Sædevarme for. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot. Isofix.


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt