- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota C-HR 1,2T C-ULT

Spændstig Eyecatcher

med bred appeal


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjældent har en bil tiltrukket sig så stor

opmærksomhed og fået så mange anerkendende blikke – og udtalelser – med på vejen under en test på danske landeveje som Toyota C-HR. Et tilbagevendende spørgsmål fra tilfældigt forbipasserende var: Er den en el-bil?

 

For en bil, der ser så anderledes ud, som er sådan en eyecatcher, for ikke bilkyndige må jo være en elbil, for vi har jo i elbilernes første tid lært, at sådanne biler ser futuristiske ud. Men det var ikke en elbil, vi prøvekørte.

 

Egentlig kunne den dog ligeså godt være det, sådan da. For selvom Toyota’en i dette tilfælde havde en konventionel drivline, bestående af en 1,2 liters 4-cylindret turbo benzinmotor, findes den også med et batteri som en del af drivlinen. Som hybridbil, naturligvis.

 

En hybrid er vel også en slags elbil…

Og selvom man hårdnakket hævder hos Toyota, at en hybridbil ikke er en elbil (det har de jo sådan set også ret i, set i traditionel forstand), så udgør batteriet en væsentlig del af driften i en Toyota hybrid. Uden batteri og muligheden for, også at køre kortere strækninger på batteridrift alene, ville hybridbilen ikke kunne opnå så god en brændstoføkonomi, som tilfældet er.

 

I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den exceptionelt designede C-HR, som fandt sted i det kuperede landskab omkring Madrid i Spanien, kørte vi bilen med begge drivliner. Og de var væsensforskellige. Den version, det handler om i disse linjer, altså med en benzinmotor alene, har en mere fast affjedring, en mere spændstig undervogn, som kan tilskrives en hel række af forskelle på de to biler.

 

Forskellige biler

For det første er bilerne tænkt forskelligt. C-HR med 1,2 liters benzinmotor skal kunne trække en anhænger på 1300 kg. Det i sig selv kræver en strammere affjedring (hybridversionen må kun trække 725 kg – som dog er rimeligt, set i lyset af, at en Toyota hybrid med få undtagelser slet ikke kan eller må trække en anhænger). For det andet er benzinbilen 50 kg lettere end hybridbilen.

 

For det tredje har den 16 cm frihøjde mod 14,5. Det skyder naturligt nok tyngdepunktet opad, også det kræver en strammere affjedring for ikke at krænge for meget i kurverne. Og det hele passer såmænd udmærket med, at det i højere grad er kørekomfort, der kendetegner en hybrid drivline, den stille motorlyd, den blide igangsætning, det fuldautomatiske gearskifte.



Hurtigere og lidt mere rå

1,2T’eren har 6 manuelle gear, den har en højere topfart (også det kræver i øvrigt den lidt strammere affjedring) og den er alene i kraft af den større højde også en smule mere rå i sin fremtoning.

 

Vi havde ikke lejlighed til at prøve C-HR på andet end plan asfalt ved testkørslerne omkring Madrid. Det tog vi revanche for, da bilen havde fået skruet danske nummerplader på, og oplevelsen giver on-board videoen her på siden et udmærket indtryk af. Men ret beset er C-HR ikke skabt som en SUV, så det var ikke overraskende, at konklusionen blev, som den blev.

 

Avanceret undervogn

Når alt det så er sagt, kører en C-HR udmærket, alene i kraft af anvendelsen af avanceret teknik som f.eks. en regulær dobbelt wishbone baghjulsophængning, i tæt forening med Toyotas ”New Global Architechture”, TNGA.

 

Svagheden ved 1,2T versionen er i sagens natur benzinøkonomien på 16,7 km/l (på landevej kører den dog 19,6 km/l). Den har en motoreffekt på 116 hestekræfter og er ikke rigtigt en hurtigløber. Den er dog underholdende at køre og vil givet vis appellere til mange yngre bilkøbere.


 


Gearskiftet er forbilledligt, og det får da også hjælp af en motorstyring, som tilpasser omdrejningstallene, så – gætter vi på – synkromeshen kommer mindre på arbejde og selve tilkoblingen af gearhjulene sker endnu mere præcist. Resultatet er i hvert fald flot!

 

C-ULT fra starten

Udstyret var det såkaldte C-ULT udstyr, hvor ”C” har flere betydninger. Det står for bilstørrelsen (C-segmentet), Crossover og ikke mindst coupé formen, som i øvrigt ikke er den aerodynamisk mest benzinbesparende karrosseriform på nogen bil. C-HR betyder som bekendt Coupé High Rider.

 

C-ULT er den ene af de to udstyrsretninger oven på basisudstyret C-ENTER (den anden hedder C-HIC) og udstyret inkluderer 18” alufælge, 2-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot og meget andet. Toyota Safety Sense er en del af udstyret og den sikkerhedspakke byder bl.a. på vognbaneassistent samt automatisk nedbremsning og fra 80 km/t også automatisk nødbremse.

 

Og så omfatter udstyret også 2-tonet lak (sort tag), for det er da ikke ligegyldigt hvordan ens nye Toyota ser ud, vel? Men en elbil er den ikke – semi-elbilen (hybridudgaven) vender vi tilbage til senere…


 

 

Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Toyota C-HR: Generationsskifte >>>


Ser den nye Toyota C-HR bare godt ud, eller kan den også noget, når asfalten skiftes ud med en ujævn grusvej. Det giver videoen svaret på. Den kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Toyota C-HR 1,2T C-ULT

Listepris:

Kr. 322.370

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. Turbo benzinmotor. 116 hk, 185 Nm/1500-4000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,9 sek./ 190 km/t/ 16,7 km/l /136 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

377 liter VDA

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Hillholder. 7 airbags. 18” alufælge.  Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. El-førersæde. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. Regnsensor. Toyota Touch multimedia system. 2 X Isofix. Vognbaneassistent. Automatisk nødbremse. Bakkamera. 8” skærm. Skiltegenkendelse. MirrorLink. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Dørgrebet i forlængelse af bageste siderude er et regulært greb, som man ikke får fingrene i klemme i.

 

Bagagerummet på 377 liter er rimeligt, når man tænker på C-HR'ens coupé form.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt