- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki Ignis Adventure 1,2 Dualjet FWD

Eventyrlig og sjov multi-mini


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En bil som Suzuki Ignis findes ikke magen til. Se på billederne og giv os ret. Når man går lidt mere under lakken på den usædvanlige minibil, bekræftes man i enhver henseende. Det er en fin bil, Suzuki har skabt, forudsat, selvfølgelig, at det er præcis de særlige egenskaber, den byder på, som man har brug for.

 

Det vidste vi jo egentlig godt, for allerede i november sidste år kunne vi berette om den nye lille mini-SUV i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Suzuki var tidligt ude med præsentationen af den nye bil, som siden kørte ud på de danske landeveje i marts måned i år. Så tidligt, at der også var tid til at lytte til reaktionerne på bilen. Det er i hvert fald det, vi gætter på, at man har gjort hos Suzukis ingeniører.

 

Delte meninger

Vi ved, at flere kolleger har udtrykt den opfattelse, at den nye Ignis var lidt for livlig. De betegnede den som et tegn på ustabilitet. Undertegnede var bestemt ikke af den opfattelse. Det er klart, at når man bygger en smal og høj bil med kort akselafstand, som oven i købet vejer under 1000 kg og er yderst attraktivt prissat, så kører den ikke som en 5 meter lang 2 tons tung luksuslimousine.

 

Men den var ikke ustabil, den var ikke engang påfaldende sidevindsfølsom. Omvendt var den sjov at køre gennem kurverne med, og på grund af frihøjden på 18 cm, var den også sjov at boltre sig lidt med på ujævne grusveje (læs vores prøvekørsel fra den gang og få også meget mere at vide om bilens basis egenskaber, som vi ikke går i dybden med hér >>>).


Selv med træk på blot de to forhjul kommer Ignis glimrende frem off road.


Styreresponsen

Følgende hypotese er ikke bekræftet, men undertegnede er ret sikker vurderingen: Ingeniørerne har rettet ind efter de kritiske ryster. De har ikke ændret på bilens konstruktion og basale dimensioner. Dermed kører den ligeså godt som den gjorde i november. Men man har elektronisk ændret på styre responsen, så servostyringen på det nærmeste fastholder styringen i ligeud stillingen, hvis det er ligeud, man kører.

 

Slipper man rattet, kører bilen lige ud. Ikke pga. dens hjulgeometri, men pga. at servostyringen ”holder fast i rattet”. Det mærker man naturligvis, når man drejer væk fra ligeud positionen, man skal ligesom overvinde en modstand. Derefter går det så fint igen, og måske kan nogle lide ændringen, men det kan jeg ikke.

 

Det gør ikke Ignis til en dårlig bil, men det er en efter min erindring markant ændring, og den er værd at forholde sig til, hvis man kaster sig ud i at anskaffe en Ignis.

 

Lokker med eventyr

Og det er der mange gode grunde til at gøre. Den lokker til eventyr (især i den prøvekørte top udstyrede Adventure version), den er ultra fleksibel med de mange variantionsmuligheder i kabinen, og så er den altså sjov at køre, uanset styremodstand eller ej.

 

Den 4-cylindrede dualjet benzinmotor uden turbolader er ikke specielt underholdende, men den gør det muligt, at komme tæt på forbrugstallet på 21,7 km/l i praksis. Og da 100 km/t kan nås på 12,2 sekunder, er den på ingen måde en sinke.



Det hele har indflydelse på økonomien, hvor listeprisen begynder ved 128.000 kroner og i det konkrete tilfælde standses ved 160.000 kroner, med mindre man vil have den som mild-hybrid eller vil tilkøbe ekstraudstyr (som f.eks. metallakken til 5000 kroner).

 

Overbevisende udstyrsliste

Udstyrslisten er overbevisende: Automatisk nødbremse, vognbaneassistent, klimaanlæg, Fuld LED (!!!), nøglefri entré og stop/start, fartpilot, navigation, læderrat, tågeforlygter, el-ruder for og bag, sædevarme, elektriske sidespejle og ikke mindst den eminente slide-funktion, hvor bagsæderne individuelt i hver side kan skydes 16,5 cm frem og tilbage.

 

7” skærm, bakkamera, 16” alufælge og meget andet er også med på listen. Det betyder alt sammen tilsammen, at hvis man har lyst til en sjov og ultra kompakt mini-SUV, som for øvrigt også kan vende på en tallerken (forudsat den dog er 9,4 meter i diamater) er der ingen vej udenom Suzuki Ignis. Og er den i visse situationer, trods bagagerummet på op til 1100 liter med bagsæderyglænene lagt ned, for lille til det aktuelle transport behov, så kan man koble en anhænger på op til 1000 kg bagpå.

 

I øvrigt har Suzuki Ignis opnået 5 stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, iført den såkaldte sikkerhedspakke, som den prøvekørte bil. Men lad alligevel være med at køre galt – så slutter eventyret for tidligt…


 

 

 

 

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Mini SUV efter alle kunstens regler >>>


Se on-board videoen bag rattet af den nye Suzuki Ignis på en ujævn men romantisk italiensk bjergvej tæt ved Albano søen. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

De frække farver i kabinen er med til at understrege Ignis'ens identitet. Det er en del af Adventure udstyret.


Model:

Suzuki Ignis Adventure 1,2 Dualjet FWD

Listepris:

Kr. 159.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. benzinmotor. 90 hk. 120 Nm/4400 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,2 sek./ 170 km/t/ 21,7 km/l / 104 g/km

Længde:

3,70 m

Bagagerum:

260-373-1100 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. 16” alufælge. Fuld LED med tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås, nøglefri entré og start/stop. Fartpilot med –begrænser. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Højdejusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. Navigation. 50/50 deleligt bagsæde. Slide funktion: 16,5 cm. 7” skærm med bakkamera.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt