- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki Ignis 1,2 Dualjet Active AllGrip 4WD

Ignis med greb om tingene


Af Søren Clauding – juli 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suzuki er ekspert i småbiler og det der med træk på alle fire hjul er de også ret gode til. Det er imidlertid ikke det allernemmeste i denne verden, at kombinere de to ting, men også den disciplin mestrer den japanske bilfabrik, klart dokumenteret med den lille nye Ignis 4WD.

 

Vi satte os nemlig for, at køre Ignis 4WD i det univers, den er skabt til, eller i hvert fald på kanten af det univers, for den grusgrav, vi afprøvede den blot 3,7 meter lange minibil i, var klart mere end hvad man normalt ville kunne forvente, at den lille bil ville kunne håndtere, selv med træk på alle fire hjul og en frihøjde på 18 cm. Men den energiske terræn-mini gav ikke op og vi kørte ikke fast, hvad der egentlig var ret hensigtsmæssigt (SE VIDEOEN HER PÅ SIDEN).



Mini-SUV

Suzuki kalder selv Ignis for en mini-SUV. Det er også det, den er, for en regulær offroader er den ikke. Det ville også være lidt for meget forlangt af en bil, der vejer under 1000 kg med kort akselafstand og forbløffende meget plads i kabinen.

 

OK, man har afleveret 56 liter af bagagekapaciteten til firehjulstrækket og et lidt anderledes baghjulsophæng, sammenlignet med den forhjulstrukne version. Men man disponerer fortsat over 204 liter, der kan øges til 292 liter, når bagsæderne skydes fremad (for den funktion har man også bevaret) og 1100 liter kan det blive til, når al plads bag forsæderne bruges til bagage. Egentlig ret godt.


 


Og så må man køre med en anhænger på 1000 kg. Men oven i købsprisen på 170.000 kroner skal man da lægge 5.300 kroner for anhængertrækket – egentlig også ret billigt.



Billig basis

Basis udgaven af den firehjulstrukne Suzuki Ignis 1,2 Dualjet er…170.000 kroner. Active varianten er nemlig den billigste af 4WD’erne, og det indebærer et temmelig omfattende udstyr: Aircondition, 7” farveskærm med Apple CarPlay, Mirror Link og Android Auto, bakkamera, el-sidespejle med varme, de


 


nævnte justerbare bagsæder (hvor hver halvdel kan skydes op til 16,5 cm frem og tilbage), Bluetooth, el-sideruder for, fjernbetjent centrallås og ikke mindst fine 16” alufælge.

 

Sidstnævnte er så fine, at man skal passe på ikke at skramme dem på turen gennem grusgraven, og det kan man let komme til at gøre, fordi Ignis 4WD lægger op til off-road kørsel. Teknikken er nemlig helt rigtig.

 

Langt på literen

Firehjulstrækket er normalt et forhjulstræk, hvorved man kan opnå et godt forbrugstal på 20 km/l benzin. Drivlinen omfatter også et centerdifferentiale af viscose-typen, som indebærer, at baghjulstrækket kobles til, når der er brug for træk på alle fire hjul. Det er ret effektivt.

 

Foruden dette aktive firehjulstræk har Suzuki også forsynet bilen med et system, kaldet ”Grip Control”, som egentlig ikke er et off-road system, men derimod en slags torque vectoring, der traditionelt fører kræfterne over på det hjul, der har det bedste vejgreb.

 

Grip Control

I forening med firehjulstrækket fungerer det derimod på den måde, at hvis man f.eks. skal starte på en vej, hvor venstre hjulpar har et godt tag asfalten, alt imens højre hjulpar har svært ved at få fat i underlaget – det kunne være is, sne, mudder eller blot en sjaskvåd asfalt – føres kræfterne over til det hjulpar, der har vejgreb. Vi har simuleret en sådan situation og kan blot konstatere, at det fungerer glimrende.

 

I øvrigt byder firehjulstrækket også på Hill Descent Control (så meget regulær offroader er der trods alt over den), som styrer speeder og bremse ved stejl nedkørsel i terræn med en fast hastighed på omkring 7 km/t.



OK motor

Den 4-cylindrede 1,2 liters benzinmotor uden turbolader yder op til 90 hestekræfter. Den er ikke udpræget sprælsk, men giver på den anden side gode fartpræstationer af så lille en bil at være. 100 km/t klares på 11,9 sekunder.



På landevejen kører Ignis 4WD ikke meget forskelligt fra den forhjulstrukne udgave. Det indebærer bl.a., at den lidt stramme styring, som vi beskrev ifm. testen af den forhjulstrukne udgave, går igen også her (læs vores prøvekørsel af den forhjulstrukne Ignis hér >>>). Vi har det samme forhold til den på landevejen, men i terræn er det helt uden betydning og kan ikke mærkes. Vi gætter på, at det i praksis blot er en vanesag, for det er alene en styreføling – den har ingen betydning for hvordan bilen i øvrigt kører.

 

5 EuroNCAP stjerner – med sikkerhedspakke

Suzuki Ignis har opnået 5 stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, forudsat den er udrustet med sikkerhedspakken, der i al væsentlighed omfatter automatisk, aktiv nødbremse.

 

Det fordrer dog først et aktivt valg fra køberens side, og koster siden 7000 kroner, men de penge er godt givet ud og herfra håber vi, at ingen Ignis vil blive solgt uden dette vigtige sikkerhedsudstyr, som for længst har vist sin uomtvistelige værdi ved at reducere antallet af alvorlige trafikulykker væsentligt.

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

MINI-SUV til skarpe priser >>>


Vi har ikke mindst prøvekørt den nye firehjulstrukne Suzuki Ignis i en rå og udfordrende grusgrav. Hvordan den håndterer den udfordring giver videoen svar på. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 


Model:

Suzuki Ignis 1,2 Dualjet Active AllGrip 4WD

Listepris:

Kr. 169.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. benzinmotor. 90 hk. 120 Nm/4400 omdr./min. 5 M/T. Variabelt firehjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,9 sek./ 165 km/t/ 20.0 km/l / 114 g/km

Længde:

3,70 m

Frihøjde:

18 cm

Bagagerum:

204-292-1100 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Højdejusterbart rat. El-sideruder for. Sædevarme. 2 X Isofix. 50/50 deleligt bagsæde. Slide funktion: 16,5 cm. 7” skærm med bakkamera.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt