- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SsangYong XLV

Free 1,6L Diesel 2WD

Rummelig og sportslig SUV


Af Søren Clauding - Februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig prøvekørte vi den nye SsangYong LUVi – en ny SUV på det danske marked. Hvis man er brændt varm på LUVi, men savner plads, så hedder løsningen XLV. SsangYong XLV er nemlig selvsamme bil – den er blot 23,5 cm længere end LUVi og den ekstra længde er omsat i forøget bagagerumsplads. Ikke mindre end 300 liter ekstra plads har man til rådighed, så den samlede kapacitet rammer 720 liter. Det er meget i en bil, der måler 4,44 meter i længden. Og så er den også mere sporty.


 


Mest imponerende er det imidlertid, at bagagerumspladsen ikke er taget fra bagsæde passagererne. De har fortsat glimrende benplads og dermed bliver XLV endnu mere funktionel end LUVi. I kabinen er der ellers ingen nævneværdige forskelle at spore. Et par knapper er anderledes, men det er også det hele. Spørgsmålet er måske snarere, om køreegenskaberne har lidt ved den større længde og tilhørende større vægt.


 


Mere vægt forskyder tyngdepunktet

Den prøvekørte XLV havde nemlig også eksakt samme udstyr og eksakt samme motor. Forbavsende nok er mervægten kun 40 kg. Men de 40 kg ligger logisk nok bagtil, hovedsagelig bag bagakslen. Derved skydes tyngdepunktet bagud, letter trykket på forhjulene og gør bilen sjovere gennem kurverne.



I såvel LUVi som XLV kan servostyringen indstilles og mens vi foretrak “Comfort” indstillingen i LUVi var “Normal” den rette i XLV, simpelthen fordi trykket på forhjulene var mindre. Som sådan er XLV den mest underholdende af de to og alligevel er stabiliteten ved hurtig motorvejskørsel den samme. Frihøjden er identisk – 16,7 cm og man må trække en anhænger på op til 1500 kg.



Udstyret

Det er værd at bemærke, at Free udstyret inkluderer 18” alufælge, der dog giver en meget kontant berøring med vejbanen, SsangYong XLV har varme i rattet (herligt på denne årstid og ratvarmen er uhyre effektiv), 2-zone klimaanlæg, mørkt tonede ruder bagtil (placeret i et bagparti, der efter vores opfattelse er mere dynamisk end i LUVi), regnsensor, 7 airbags, sædevarme for, el-sidespejle, fartpilot og tagræling.

 

Det er især værd at bemærke, for det er bestemt ikke på prisen at den nye SsangYong skiller sig ud. Den prøvekørte “Free” version med 1,6 liters 115 hestes dieselmotor (der er trækvillig, men som i LUVi også i XLV lidt rå) er prissat til 285.000 kroner. Den billigste udgave koster 230.000 kroner – til sammenligning koster den alt overskyggende målestok blandt de kompakte crossovere/SUVer, Nissans Qahsqai i billigste udgave 226.000 kroner. Men indrømmet, den er ikke helt så rummelig.

Iøvrigt er 5 års garanti inkluderet i prisen på SsangYong XLV.


Andre SsangYong prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Nyt og rummeligt koreansk alternativ >>>


For nylig prøvekørte vi SsangYong LUVi, som er ny i Danmark. Nu har vi også testet den forlængede version, XLV, som på mange måder adskiller sig fra LUVi. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

SsangYong XLV Free 1,6L Diesel 2WD

Listepris:

Kr. 284.995

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 1,6 l. 115 hk/3400-4000 omdr./min. 300 Nm v. 1500-2500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

Ca. 12 sek./ 170 km/t/ 22,2 km/l /117 g/km

Længde:

4,44 m

Bagagerum:

720 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 18” alufælge. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart kunstlæderrat med varme. 2-zone klimanlæg El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regn- og lyssensor. 2 X Isofix. Bluetooth/AUX. 7” skærm med bakkamera.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt