- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:SsangYong LUVi Free

1,6L Diesel 2WD


Nyt og rummeligt koreanske alternativ


Af Søren Clauding – februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er omkring 10 år siden, at SsangYong sidste gang blev importeret til Danmark. Dengang var det Interdan koncernen, der stod bag en bil, som bl.a. blev markedsført på sine terrænegenskaber og tilknytning til Mercedes-Benz. Så kom finanskrisen, SsangYong var ved at gå konkurs, importen til Danmark standsede, siden har den indiske industrigigant, Mahindra & Mahindra, overtaget den sydkoreanske bilproducent og nu kan bilerne igen købes i Danmark.

 

Bag importen står i dag Nic Christiansen gruppen, som bl.a. importerer Hyundai, Jaguar og Land Rover. De har lagt ud med, at importere den kompakte SUV, SsangYoung Tivoli. Men på grund af rettigheder til navnet ”Tivoli”, som den københavnske forlystelsespark naturligvis besidder, og en kamp, man ikke ønskede at udkæmpe, har man valgt i Danmark at kalde modellen ”LUVi” – et navn, som ikke ligger langt fra det originale. Men som betyder, siger man, ”Leasure Utility Vehicle inspired”. Opfindsomheden kender ingen grænser…

 

Kompakt SUV

Ikke desto mindre rammer SsangYong med LUVi direkte ind i den bilkategori, som såvel europæere som helhed og danskere i særdeleshed har kastet sig over. De kompakte SUV’er eller crossovere – kært barn har som bekendt mange navne – er populære på grund af deres alsidighed og mange muligheder. Givet vis vælger mange bilkøbere også en SUV, fordi man sidder højt og føler, at man har et større overblik i trafikken. Og det er blevet muligt, fordi en moderne SUV som hovedregel kører rigtig godt.

 

Det gælder for så vidt også LUVi, om end den ikke er banebrydende, hvad køreoplevelsen angår. Vi er gået under lakken på udgaven med ”næsten topudstyret”, ”Free” og en 115 hestes dieselmotor i maskinrummet. Videoen her på siden giver et vist indtryk af bilens køreegenskaber, men overordnet kan det fastslås, at den har en spændstig ”europæisk affjedring”, som giver god føling med vejen, når man altså kører på en.

 

Bevæger man sig derud, hvor frihøjden på 16,7 cm faktisk gør det muligt, og underlaget er ujævnt, skal man tage den lidt med ro, for den faste affjedring gør kørslen lidt ukomfortabel. Men den gode frihøjde muliggør, at man kan færdes semi offroad, selvom bilen i dette tilfælde alene havde træk på forhjulene. LUVi findes også med firehjulstræk, som især vil være en fordel, hvis man udnytter dens trækkapacitet på 1500 kg – som i øvrigt er den samme, uanset om man har firehjulstrækket eller ej.

 

Skiller sig ud

Det, der udmærker en SsangYong LUVi, er naturligvis, at den ser anderledes ud end konkurrenterne. Men også dens alsidighed. Den virker robust, og ligesom importøren giver 5 års garanti på Hyundai bilerne gør man det også med SsangYong (op til 100.000 km). Det er klogt, for det er et let forståeligt signal om, at man står ved en bils kvalitet og tør tage et ansvar.

 

Alsidigheden har bestemt også med pladsudnyttelsen at gøre. LUVi er blot 4,20 meter lang og har alligevel et bagagerum på imponerende 423 liter – som kan udvides til 1,1 kubikmeter, når bagsæderne lægges ned. Og hvilke bagsæder – dér er bare plads, masser af plads. Til sammenligning har den populære 4,38 meter lange Nissan Qashqai i øvrigt blot 7 liter yderligere bagagerumsplads.



Smidig dieselmotor

Motoren er en robust og velfungerende diesel. Den præsterer et drejningsmoment på op til fine 300 Nm over en bred omdrejningskurve helt nede fra 1500 og op til 2500 omdr./min. Den har en lidt rå lyd, når den accelerer, men ved konstant marchhastighed på danske landeveje hører man ikke meget til den, og generelt er den ret smidig. Brændstoføkonomien på 23,8 km/l er godkendt. Selvom en LUVi med sine 1,59 meter ikke er helt så høj som visse af konkurrenterne, er luftmodstanden naturligt stor – det kendetegner alle SUV’er.



Fartpræstationerne er OK. 0-100 km/t på 11,9 sekunder og 175 km/t på toppen. Vil man have mere fart, skal man vælge LUVi’en med den 128-hestes benzinmotor, som også er en option. Og det er måske ikke nogen dum idé, for derved falder prisen markant.

 

Priser og udstyr

Basisudstyret i basismodellen ”Base”, som i øvrigt har førnævnte benzinmotor, er nemlig prissat til lige under 200.000 kroner. Udstyret inkluderer da både fartpilot, elektriske sideruder for og bag, aircondition, centrallås og el-sidespejle med varme.

 

Free udstyret inkluderer sædevarme, fjernbetjening af centrallåsen, en ekstra airbag (knæairbag i førersiden), 16” alufælge, 7” skærm med infotainment og bakkamera samt varme i rattet (men på ingen af varianterne kan rattet justeres i længderetningen). Men da er prisen også krøbet op på 235.000 kroner og ikke mindre end 260.000 for den prøvekørte version med dieselmotor.



LUVi findes også i en såkaldt Spirit variant. Den har samme dieselmotor som den, vi her har prøvet, men også 4WD og automatgear. Derved stiger forbruget til 16,9 km/l og prisen til 360.000 kroner. Prismæssigt er de billige udgaver rimelig attraktive, men vores gæt er, at de dyrere varianter, ikke mindst Sprit versionen, får det svært på det danske marked.


Andre prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt den nye SsangYong LUVi (i udlandet hedder den TIVOLI). Se onboard videoen og fornem hvordan den kompakte crossover kører. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 

 


Model:

SsangYong LUVi Free 1,6L Diesel 2WD

Listepris:

Kr. 259.995

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 1,6 l. 115 hk/3400-4000 omdr./min. 300 Nm v. 1500-2500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,9 sek./ 175 km/t/ 23,8 km/l /109 g/km

Længde:

4,20 m

Bagagerum:

423/1115 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. 16” alufælge. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Højdejusterbart kunstlæderrat med varme. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Regn- og lyssensor. 2 X Isofix. Bluetooth/AUX. 7” skærm med bakkamera.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt