- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Skoda Octavia HB Style

1,0 TSI 115 hk


Under lakken på faceliftet


Af Søren Clauding – august 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er kun kort tid siden, vi prøvekørte den faceliftede Skoda Octavia. Det var Combi udgaven med en kraftig dieselmotor, og i sagens natur handlede det meget om det funktionelle. Sætter man i stedet fokus på HB-versionen med tophængslet bagklap og en helt ny og kompakt 3-cylindret benzinmotor i maskinrummet, skifter oplevelsen karakter.

 

HB-versionen er fortsat en rummelig bil, men den kan ikke helt hamle op med Combi udgaven. Alligevel er 590 respektive 1580 liter bagageplads med og uden bagsæderne i brug til at sidde på temmelig megen plads. Og den samme kolossale mængde af benplads finder man også i HB-udgaven.


 

 


Mere agil og væver

Men den prøvekørte udgave kører anderledes. Det skyldes 22 kg mindre på bagakslen, men også 100 kg mindre oppe fortil. Resultatet er en langt mere væver bil, og det er ikke dumt, for netop bilens agilitet er noget af det, der mangler, hvis man sammenligner Octavia med de øvrige modeller på Volkswagens fleksible MQB platform.

 

Vi satte køretøjet og ikke mindst affjedringen på en særlig prøve. Vi kørte bilen ad en vej, som trods reparationer langt fra er noget, der blot nærmer sig en almindelig provinsvej. Videoen her på siden giver et godt billede, ikke mindst af affjedringen, for den kom virkelig på prøve.

 

Affjedringen er spændstig

Octavia er nemlig en spændstig bil. Det er glimrende på plan asfalt, for det giver en præcis og tæt kontakt med kørebanen og er ret komfortabelt, fordi bilen ikke har en masse uforudsigelige bevægelser. Men, når der skal forceres huller så store som tekopper og næsten på størrelse med møllehjul (nej, ikke så store som Rundetårn, trods alt), så kommer affjedringen på prøve.


16" alufælgene var udrustet med Michelins 205/55 Green X dæk med lav rullemodstand.


Vores oplevelse var, at det klarede den egentlig forbavsende godt. Vi havde forventet mere affjedring i dæksiderne, men det kan skyldes, at dækkene var Michelins Green X, som optimerer brændstoføkonomien på plan vej. De er formentlig lidt fastere, også i gummiet, og så er det op til bilens egen affjedring, at klare opgaven. Så: Godkendt!

 

Langt på literen

Og apropos brændstoføkonomi: 20,8 km/l og i praksis omkring 18,5 er meget, meget pænt. For en Octavia er trods alt en stor bil på 4,67 meters længde. Men den vejer ikke så meget, især ikke med den lille benziner: 1225 kg er såmænd det hele. Og så skal dækkene også have deres del af æren.

 

Denne udgave af Octavia må i øvrigt trække 1300 kg og er man usikker på, at bakke med anhængeren, er Trailer Assist systemet utvivlsomt en god hjælp, som vi dog ikke prøvede i praksis. Uden anhænger er P-manøvrerne hjulpet godt af 12 ultralydssensorer og blandt det nye udstyr er også et avanceret infotainment system, synliggjort gennem en stor 9,2” skærm.

 

Fin ny motor

Men den mest bemærkelsesværdige oplevelse var den fine nye motor. Den kompakte 3-cylindrede 1-liters TSI turbobenzinmotor yder 115 hestekræfter, og den holder topeffekten fra 5000 til 5500 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment har man fra blot 2000 (husk det er en benzinmotor) til 3500 omdr./min. Det gør det ikke bare muligt, at opnå den gode brændstoføkonomi, men accelerationen til 100 km/t klares på under 10 sekunder og topfarten er over 200 km/t.



Motoren er meget smidig, den støjer ikke voldsomt og er en flot erstatning for den hidtidige 110-hestes 4-cylindrede 1,2 liters benzin turbomotor.

 

Meget af det hele for pengene

Den prøvekørte udgave var udrustet med Style udstyret, som er ret omfattende og bl.a. inkluderer 7 airbags, forlygte spulere, handskerum med køl, 2-zone klimaanlæg, farpilot, sædevarme, 16” alufælge og så sjov en detalje som en isskraber under tankdækslet.

 

Prisen på 262.000 kroner er derfor helt fin, man får meget bil for pengene – og næsten ligeså meget, som man får med i en Octavia Combi, som i samme udstyrs og motorversion koster 15.000 kroner mere. Desuden slipper man med 310 kroner i halvårlig ejerafgift.

Andre Skoda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Skoda Octavia Combi Style 2,0 TDI DSG 2017


Skoda Octavia har en spændstig undervogn. Ideel på plan asfalt, men hvordan kører den på en meget ujævn vej. Og hvordan opleves den helt nye 3-cylindrede 1-liters benzinmotor i den ret store bil. Videoen giver svaret og kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Skoda Octavia HB Style 1,0 TSI 115 hk

Listepris:

Kr. 262.000

Motor og transmission:

3 cyl. Turbobenzin, 1,0 l. 115 hk. 200 Nm/2000-3500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,9 sek./ 203 km/t/ 20,8 km/l / 110 g/km

Længde:

4,67 m

Bagagerum:

590-1580 liter

Anhænger:

1300 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” alufælge. Automatisk nødbremse. Trailer Assist. Tågeforlygter. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg med køl i handskerummet. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. P-sensor bag. Isofix. 9,2” skærm.


Lyst indtræk er pænt, men pletter kan hurtigt ses og så glansen lidt af.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt