- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Leon 5d FR

1,8 TSI ACT DSG


Harmoniske Leon FR overgår dem alle


Af Søren Clauding - september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med risiko for at blive klogere, for vi har ikke prøvekørt den seneste høj tydende SEAT Leon Cupra endnu (men den er næppe meget forskellig fra den vi prøvede i december sidste år), vil vi fastslå, at FR-versionen med 180 hestekræfter er den bedste af alle Leon versionerne. En del af forklaringen findes under bagagerummet.

 

Under bagagerummet i den potente Leon 1,8 FR ligger baghjulsophænget. Der er præcis som i Cupra udgaven tale om en multilink bagaksel i stedet for den halvstive bagaksel, som de øvrige og billigere Leon modeller er udrustet med. Multilink indebærer i praksis, at baghjulene bevæger sig stort set parallelt og deres bevægelser stort set er vertikale. Oversat til almindelig dansk betyder det, at bagvognen ikke styrer med og derfor er det lettere for føreren at gøre arbejdet, som ting ofte er, når de sker uden fremmed indblanding…

 

Samme platform

I Leon tilfældet er det lidt af et kunststykke, for man har ikke skiftet platform. Det er fortsat samme MQB platform, der danner grundlag for en række af de øvrige af VW-gruppens biler, bl.a. Golf, der benyttes som udgangspunkt. Men selvfølgelig er dimensioner og proportioner tilpasset det anderledes hjulophæng. Det siger meget om, hvor løst MQB platformen er defineret – og også hvor fleksibel den er.

 

Et faktum er det, at Leon FR kører meget fint. Videoen her på siden giver en vis fornemmelse af bilens køreegenskaber, men det, der næsten er umuligt at vise, er den harmoni, man føler bag rattet af FR-versionen. Der er simpelthen perfekt samspil mellem drivline og køreegenskaber, som giver en ubeskrivelig tryghed bag rattet.

 

Formula Racing

”FR” står for Formula Racing og det har intet med den danske Ferrari importør at gøre. Man kunne også have kaldt den ”Sport” eller ”GTI” eller andre mere fortærskede gængse betegnelser. Det handler om, at der har været lagt vægt på den sportslige dynamiske oplevelse i enhver henseende, lige fra bilens potente design, ned i detaljer som de røde kontrastsyninger i læderrattet og FR emblemet i ratkransen til den aktive chassis kontrol.

 

Active Chassis Control, som det heder på udenlandsk, er i princippet, hvad man kender som adaptiv affjedring. Det handler om, at følere rundt om i bilen registrerer en række køredata, som siden bruges til at regulere støddæmpningen. Dæmpningsvirkningen er afhængig af den valgte køreprofil, hvor der kan skiftes mellem sport, normal og eco (og en individuel indstilling, som man selv kan sammensætte). Ordenen giver sig selv.

 

Systemet er med til at underbygge ikke bare den valgte køredynamik, men også harmoni følelsen. For det, at man som fører kan tilpasse bilen efter eget ønske, gør det selvfølgelig lettere, at skabe harmoni.

 

Økonomisk og potent maskineri

Maskineriet er en 180-hestes version af en 1,8 liters TSI turbobenzinmotor med Active Cylinder Technology. Sidstnævnte indebærer, at cylindrene kun anvender alle fire cylindre, når der er brug for dem, ellers klarer den sig med to. Resultatet er lydsvag kørsel og ikke mindst en god benzinøkonomi på 17,2 km/l. Det kræver dog, at man undlader at bruge motorens mange kræfter, hvis man vil blot så meget som i nærheden af det tal i praksis.



Det kan være svært, for 0-100 km/t på 7,2 sekunder, leveret af et smidigt maskineri og en fremragende udgave af VW-gruppens seneste DSG dobbeltkoblingsgear, appellerer til førerens sportslige instinkter. Gearet er fremragende i både op- og nedskiftet – og vælger man, at skifte sekventielt manuelt vha. palerne bag rattet, har man gavn af, at de er ergonomisk perfekt placeret, så skiftebevægelsen bliver minimal. Se videoen her på siden og oplev, at man næsten ikke kan se undertegnedes fingerbevægelser, når der skiftes gear – og oplev hvor utrolig hurtigt der skiftes ikke bare op, men også ned, som ellers er en dobbeltkoblingsgearkasses svage punkt.


 


Letmetalfælge og andet godt

Leon FR er udrustet med 17” letmetalfælge, men pga. den adaptive støddæmpning, kan bilen både være komfortabelt affjedret eller fast. Sportssæderne skal man lige sikre sig, at man passer i, inden der skrives under på slutsedlen, men ellers har man præcis samme praktik som i en hvilken som helst anden 5-dørs Leon. Den prøvekørte bil var desuden udrustet med Fuld LED – det vil vi altid anbefale, fordi det giver så sikker en belysning ved nattekørsel og kun koster 17.000 kroner oven i de 302.900 kroner Leon 1,8 FR var prissat til i skrivende stund.


 


Førerassistentpakken til 13.000 kroner var også installeret og især vognbaneassistenten har vi tidligere testet. Den har vi kun ros tilovers for (læs testen og se videoen, hvor systemet illustreres hér >>>). Men sort taghimmel til 4.200 kroner – hmm, skal der spares, er dette stedet.


Andre SEAT prøvekørsler - find dem hér >>>


Tag med på en køretur "om board" i den kraftige FR-version af SEAT Leon. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 


Model:

SEAT Leon 5d FR 1,8 TSI ACT DSG

Listepris:

Kr. 302.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 ltr. turbo-benzinmotor med ACT. 180 hk. 250 Nm/ 1250-5000 omdr./min. 7 trins DSG.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,2 sek./ 224 km/t/ 17,2 km/l / 134 g/km

Længde:

4,28 m

Bagagerum:

380-1210 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. ACC. Multikollisionsbremse. 17” letmetal fælge. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sportssæder. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt