- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: SEAT Ateca

Xcellence 2,0 TDI 4X4 DSG


Helstøbt SUV til rimelig pris


Af Søren Clauding – februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Årets Bil i Danmark 2017 skulle kåres, var SEAT Ateca blandt de fem nominerede. Den var i hård konkurrence og fik ikke titlen, men den var tæt på. Omvendt var der nogle, der undrede sig over, at det ikke var søstermodellen, VW Tiguan, der opnåede nomineringen. Forklaringen er ligetil: På Ateca’en sidder størrelse og pris lige i øjet.

 

Måske ikke prisen for den hér prøvekørte absolutte topmodel. Den koster en halv million kroner, men Ateca kan også fås for det halve. Idéen med, her på Motorsiden, at lægge ud med en test af topmodellen er ligesom at brede en vifte ud og præsentere, hvad man kan få, når det er Ateca, der lægger model til.

 

Ægte og luksuøs SUV

Helt overordnet handler det om en 190 hestes dieselmotor i kombination med firehjulstræk og det berømmede DSG dobbeltkoblings automatgear. De tre elementer vejer tungt i prisskålen. Kan man klare sig uden firehjulstræk, selv stå for gearskiftet og ”nøjes” med 150 benzinheste, falder prisen 130.000 kroner og så er der ikke rokket ved det Xcellente topudstyr.

 

Helt basalt er SEAT den korteste af de tre nye SUV-modeller fra VW koncernen, hvis man ikke inkluderer Audi Q2. Den er skabt på den selvsamme, såkaldte MQB platform, benytter det meste af vejen den samme teknik og i Danmark er importøren minsandten også den samme.

 

Kompakt bil med masser af plads

Derfor er det svært at fremhæve de præcise forskelle på de tre biler, men prisen er til at tage og føle på, det samme er længden. For selvom Ateca er den korteste, måler den endda 4,36 meter (som af uransagelige grunde er stort set det samme som den populære Nissan Qashqai, der har været målestokken for den kategori af biler over en årrække).

 

Bagagerumskapaciteten er ikke mindre end 485 liter – med forhjulstræk endda 510 liter (fordi det bageste differentiale da er udeladt), der er plads i rå mængder ved bagsæderne og materialevalget har fået et gevaldigt løft.


 


Ung appeal

Visuelt appellerer Ateca formentlig især til de yngre købere. Faktisk har SEAT de i gennemsnit yngste kunder blandt europæiske bilkøbere og den har da også både et friskt og på én gang funktionelt og elegant udvendigt design. Som man i kabinen har fulgt op med et interiør efter præcis samme filosofi, hvorved bilen bliver temmelig helstøbt.

 

Dertil kommer glimrende køreegenskaber. Vi har tidligere konstateret, at Ateca var væver og agil, med en fast og typisk tysk defineret affjedring, som mange danskere også kan lide. Bilen er sjov omkring hjørnerne, men det er i den lette version med benzinmotor og forhjulstræk. Den her prøvekørte version er over 200 kg tungere og det mærkes. På motorvej og ved hurtig landevejskørsel ligger den solidt og stabilt på vejen. Gennem kurverne mærker man den større vægt – men når firehjulstrækket ved hurtig acceleration får lagt en del af kræfterne om på baghjulene, kompenseres der for den større vægt.

 

Offroad og med anhænger

Topmodellen taber en smule i de snævre kurver, men ud af kurverne og ved hurtig landevejskørsel er den vinderen. Det er den i sagens natur også ved terrænkørsel, hvor den glimrer ved en ægte SUV-frihøjde på 18,7 cm. Og sætter man en anhænger bagpå – ikke mindre end 2100 kg er tilladt – er man rigtig godt kørende.

 

Generelt er bilen lydløs, smidig, motoren er trækvillig og fartegenskaberne er eminente: 100 km/t nås på 7,5 sekunder og det påstås, at Atecaen kan køre 212 km/t – det har vi ikke prøvet, men da den er udstyret med multilink baghjulsophæng, forestiller vi os, at den også klarer de store hastigheder helt uproblematisk. Brændstoføkonomien er vel, som man kan forvente i en bil med så kraftig motor, firehjulstræk og automatgear: 18,9 km/l er OK – men man skal være moderat med speederfoden for at komme i nærheden af det forbrug, det er der intet usædvanligt i. DSG gearet har 7 trin og fungerer fint sammen med de mange kræfter.



Firehjulstrækket er af typen med flerepladekobling og hydraulisk styring, som sikrer, at kræfterne fordeles til de hjul, hvor der er behov for dem. Desuden gør det særlige Driving Experience System det muligt at vælge mellem flere forskellige kørekonfigurationer, der dog ikke påvirker bilens affjedring.

 

Masser af udstyr

Basismodellen til de 255.000 kroner og 115 benzinhestekræfter har et udstyr, som bl.a. inkluderer 7 airbags, aircondition, el-sideruder for og bag, sædevarme, opvarmede sprinklerdyser, forlygtevaskere, el-sidespejle med varme, multijusterbart læderrat, Bluetooth, 5” skærm, fjernbetjent centrallås, City Emergency Braking og elektrisk håndbremse.

 

Med Xcellence får man 18” letmetalfælge, nøglefri betjening, el-sidepsejle med varme, Fuld LED lys (fremragende lys), Alcantara sportssæder, p-assistent med p-asensorer både for og bag, bakkamera og navigation. Udstyret inkluderer også fartpilot, tågeforlygter med statisk kurvelys, 2-zone klimaanlæg og meget andet.


 

Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>


Onboard videoen i den nye SEAT Ateca med 190-hestes dieselmotor og firehjulstræk giver en god indikation af bilens alsidighed. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 


Model:

SEAT Ateca Xcellence 2,0 TDI 4X4 DSG

Listepris:

Kr. 501.900

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 190 hk. 400 Nm/1900-3300 omdr./min. 7-trins DSG automatgear. 4WD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,5 sek./ 212 km/t/ 18,9 km/l /135 g/km

Længde:

4,36 m

Frihøjde:

18,7 mm

Bagagerum:

485-1589 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. City Emergency Brake. 18” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. Fuld LED. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Vognbaneassistent. Regn- og lyssensorer. 8” skærm. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Isofix.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt