- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Renault Clio Sport Tourer

dCi 90 Eco Pure Vision


Kompakt og funktionel smartness


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault har stor succes med den smarte Clio model. Udseendet, gætter vi på, er det helt store trækplaster, men også en attraktiv prissætning bærer succesen i hus. Hvis pladsen så ikke rækker? Også det er der råd for: Nøgleordene er ”Sport Tourer”.

 

Renault Clio Sport Tourer er ganske enkelt stationcarudgaven af 5-dørs versionen. Men den er mere end blot det, for med en længde på 4,27 meter, som er ikke mindre end 21 cm mere end den bil, hvorfra den stammer, skifter Clio’en lidt karakter. Den bliver på en måde lidt mere voksen, men måske også knap så iøjefaldende.

 

Ren merværdi

Til gengæld får man temmelig meget plads ud af forvandlingen. 445 liter regulær bagageplads versus 300 – det er halvanden gange så megen bagageplads, og da bagsædepassagererne ikke har stået forskud, men forøgelsen alene skyldes den større længde, er det ren merværdi for pengene.



Den prøvekørte udgave var udrustet med Renaults fine 1,5 liters dCi 90 Eco motor. Der er tale om en glimrende 90-hestes 4 cylindret turbodieselmotor, som præsterer udmærket: 12 sekunder til de 100 km/t, hvis man er lidt hurtig på gearskiftet (5 manuelle trin), og 181 km/t på toppen. Men bedst oplever man motorens effektivitet, når der skal tankes op: 31,3 km/l er det officielle forbrugstal, men så skal man heller ikke køre bilen, som den lægger op til.



Sjov at køre – uden læs

Som stationcar er tyngdepunktet nemlig skudt bagud og derved er balancen i bilen bedre. Den vejer i øvrigt kun 17 kg mere end hatchback versionen. I kombination med en spændstig affjedring er den sjove gennem kurverne, forudsat man ikke fylder bilen op med passagerer og bagage, så går morskaben lidt fløjten, i hvert fald hvad kørslen angår.

 

Pure Vision udstyret inkluderer klimaanlæg, el-ruder for og bag, nøglekort (i stedet for en traditionel nøgle), som er lettere at have i en bukselomme, 16” alufælge og Fuld LED lys, herligt! Dertil kommer at passagersædet kan fældes ned, så man kan benytte kabinen i fuld længde, Clio’en har også regn- og lyssensorer samt tågelygter. Det er Pure Vision i ordets egentlige forstand.



Prisen for denne version er 170.000 kroner, men det er klogt altid lige at tjekke prislisten, for Renault har ofte særtilbud, som gør bilerne endnu mere attraktive. Den allerbilligste Clio Sport Tourer koster 125.000 kroner. Den ser i det store hele ligeså godt ud, men motor og udstyr er selvfølgelig noget anderledes.


Bagagerumsdækkenet af rullegardin typen slutter helt tæt.

 

Andre Renault prøvekørsler – find dem hér >>>


 


Model:

Biltest: Renault Clio Sport Tourer dCi 90 Eco Pure Vision

Listepris:

Kr. 169.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbodiesel. 90 hk. 220 Nm/1750 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,0 sek./ 181 km/t/ 31,3 km/l / 82 g/km

Længde:

4,27 m

Bagagerum:

445 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill Start Assist. 16” alufælge. Fuld LED med tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Nøglekort med håndfri funktion. Fartpilot med -begrænser. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Isofix. 7” touch screen. Navigation. P-sensorer bag.


Link til importøren


 

Bagagerummet har en fleksibel bund. Når den er i øverste position, får man et plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene lægges ned.

 

Bagagerumsklappen slår højt op.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt