- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Range Rover Velar R-Dynamic

SE 3,0 AWD First Edition


Luksus SUV med skjulte egenskaber


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Land Rover i 1969 prøvekørte de prototyper, der siden blev grundlaget for den første luksus offroader fra den navnkundige britiske bilfabrik, kaldte man den Velar. Det betyder noget i retning af ”skjult” eller i hvert fald godt ”kamufleret”. Hvis det navn udover det historiske islæt overhovedet skal have nogen betydning i dag, hvor fabrikken har trukket navnet frem af gemmerne, er det, at den nye mellemstore SUV, som har fået det legendariske navn, gemmer på langt mere rå styrke og flere anvendelses muligheder end det elegante ydre indikerer.


Den første Range Rover Velar var en prototype.


En Range Rover Velar bærer godt nok SUV betegnelsen, men den er da den mest terrængående af alle SUV’er på markedet. I hvert fald gælder det den prøvekørte topversion med op til 25 cm frihøjde. Den har nemlig, som alle de 6-cylindrede udgaver, luftaffjedring, som indebærer, at undervogn og affjedring kan tilpasses de aktuelle kørselsforhold – og i øvrigt også gøre det af sig selv, hvad den håndterer aldeles fremragende (se on-board videoen her på siden).

 

Mere end en SUV

Dermed har Land Rover skabt et banebrydende svar på trenden: SUV’er er in, de skal helst ikke være for store, og så må de jo også gerne kunne lidt mere end en almindelig personbil. I Range Rover Velar tilfældet kan den meget mere, hvis nogen skulle være i tvivl.

 

Det hænger sammen med, at man i princippet har bygget al den moderne teknologi, som fabrikken har udviklet over tiden, ind i Velar. Den er kort sagt utrolig vellykket og helt i overensstemmelse med de grundliggende Range Rover principper: Den skal have meget stor fremkommelighed i terrænet og samtidig være luksuøs og dynamisk på plan asfalt.

 

Sidstnævnte egenskab er underbygget ekstra meget i den R-Dynamic version, vi har stiftet bekendtskab med, men da det fortrinsvis handler om et sportsligt design, vil man opleve køredynamikken uanset version – dog sagt, uden at have stiftet bekendtskab med udgaverne med konventionel affjedring.

 

Stor – men ikke kæmpestor

Range Rover Velar er placeret imellem Evoque og Sport. Med en længde på 4,80 meter er den ikke udpræget lille og det elegante design virker da også ret pompøst – noget bilen da heller ikke har problemer med at leve op til. En af grundene til bilens størrelse er, at man fornuftigt nok, nu, hvor man ville bygge et sublimt køretøj, har givet den en perfekt undervogn.

 

En ting er luftaffjedring, som jo ikke alle versioner er tildelt, et andet er det dobbelte wishbone forhjulsophæng og et avanceret integrallink baghjulsophæng. De to elementer tilsammen er fundamentale for rigtig gode køreegenskaber, men de er pladskrævende, hvis de samtidig skal være så stærke, som man forventer i en Range Rover.

 

Yderst rummelig

Alligevel er der blevet plads til et bagagerum på hele 673 liter, som efter sigende skulle være størst i klassen. En del af forklaringen ligger i en forholdsvis kantet bagende og en anderledes tilgang til plads udnyttelsen i kabinen. Eksempelvis er bagsæderne løftet i forhold til forsæderne, uden at det er gået ud over siddehøjden og omvendt bidrager den konstruktion til fremragende benplads og godt udsyn fremad.


 


Range Rover Velar er baseret på samme fleksible platform som F-Pace, XF og XE fra søstermærket Jaguar. Den er også bygget i aluminium men er fx 7,2 cm længere end F-Pace. Alligevel sniger egenvægten sig op på 1800 kg, simpelt fordi den er så veludstyret. Det har så den fordel, at man må trække en anhænger på op til 2500 kg. I hvert fald med den kraftfulde 380 hestes 3-liters V6 kompressormotor, som lå i maskinrummet på den prøvekørte bil.



Kraftig og fleksibel

Motoren kendes fra andre biler i model programmet og udmærker sig også ved et flot drejningsmoment på 450 Nm over et ret bredt omdrejningsinterval. 8 trins automatgearkasse er standard og elegant er det, når gearvælgeren skyder op gennem midterkonsollen og underbygger det suveræne interiørdesign.

 

I kabinen disponerer man over to 10” skærme, hvor den ene er en vippeskærm, så betragtningsvinklen kan tilpasses førerens siddeposition. Herfra styrer man bl.a. de avancerede terræn-styresystemer, herunder de kendte Terrain Response System og det nyeste All Terrain Progres Control i 2. Generation. Systemerne er baseret på en uafbrudt strøm af målinger, som tilsammen giver et klart billede af, hvordan kraftleveringen og hjulophæng skal håndtere de aktuelle kørselsforhold.

 

Det er meget fine systemer, som videoen her på siden giver en udmærket fornemmelse af, hvordan fungerer i praksis. Testbilen var i øvrigt udrustet med 19” fælge med 255 mm brede dæk. Standard er 22”, men vinterdæk var nødvendige og de fungerede forbavsende godt. Måske – uden at have prøvet dem – bedre end de større fælge med mere lavprofil.

 

Meget hurtig

Med 380 heste og permanent firehjulstræk når man 100 km/t på 5,7 sekunder. Det er forbavsende hurtigt og kan bl.a. tilskrives en god aerodynamik, som også gør det muligt, at køre 250 km/t. Men alt har sin pris. Og udover listeprisen på over 1,5 mio. kroner (oven i købet uden ekstraudstyr, som i sig selv løb op i 170.000 kroner) skal man også forvente et benzinforbrugstal på noget under 10 km/l. Det officielle tal er 10,6 km/l, men det holder som altid sjældent i praksis.

 

Et alternativ kunne være 180-hestes dieseludgaven – den kører over 18 km/l. Den billigste Range Rover Velar koster 1 million kroner.

 

Sidst, men bestemt ikke mindst: køreoplevelsen er illustreret i on-board videoen, men er vanskelig entydigt at beskrive, simpelthen fordi de uendelig mange variationsmuligheder er så forskellige - præcis som de skal være det for at give mening. Fælles er dog, at kørekomfort er højt prioriteret, men det er dynamik og terrænegenskaber også – og det har man fået pakket sammen i en temmelig god løsning.


Andre Range Rover prøvekørsler - find dem hér >>>


Range Rover Velar sætter standarden for store, luksuøse medium SUV'er. Videoen viser hvorfor. Fuld HD.


 


Model:

Range Rover Velar R-Dynamic SE 3,0 AWD First Edition

Listepris:

Kr. 1.544.900

Motor og transmission:

6 cyl. 3,0 ltr. Compressor benzinmotor, 380 hk. 450 Nm/ 3500-5000 omdr./min. 8 A/T. Permanent 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,7 sek./ 250 km/t/ 10,6 km/l / 214 g/km

Længde/ Højde:

4,80 m/1,67m

Bagagerum:

673 liter

Vadedybde/ Frihøjde

65 cm/ 25,1 cm

Egenvægt/ Anhængervægt:

1800 kg/ 2500 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Automatisk nødbremse. Terrain Response 2. All Terrain Progress Control. Hill Descent Control. Trailer Stability Assist. Matrix-Laser LED forlygter. Spærrediff på bagakslen. 22” alufælge. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. El-forsæder. Sædevarme. Læderkabine. Adaptiv fartpilot med køassistent. 2 stk 10” berøringsskærm. Isofix. 1600 W Meridian Signature lydanlæg. Navigation Pro. Bakkamera. Parkeringsassistent.


Link til importøren


 

 

 

Det avancerede terrain response system aktiveres fra den nederste af berøringsskærmene i midterkonsollen. Og illustrationen viser, hvilket underlag undervognen og drivlinen nu er tilpasset.

 

 

Når man nærmer sig bilen med lommen i fx lommen skyder dørhåndtaget automatisk ud. ellers er det indfældet i døren.

 

Indenfor ratkransen finder man de elegante betjenings zoner, hvor man med glidende fingre over den blanksorte overflader klarlægger forskellige funktioner, som siden aktiveres, når man trykker på den pågældende zone.

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt