- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Insignia Grand Sport 1,6 Turbo D Dynamic


Premium oplevelse til fornuftspris


Af Søren Clauding – september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er noget vist afstressende ved, at køre en langtur i en bil, der ikke er den mest veludrustede, potente motorvejsæder, fordi den ikke er spækket med udstyr og motorkraft. Især når bilen endda er så godt klædt på, at man ikke oplever et savn undervejs. Så er der et stort overskud til at nyde turen. Det var en af de uventede erfaringer, vi tog med hjem fra en bekymringsfri langtur ad det tyske autobahnnet i den nye Opel Insignia Grand Sport med 136 dieselheste og mellemudstyret ”Dynamic”.

 

Vi har tidligere flere gange prøvet den nye Insignia i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Bilerne var hver gang spækket med udstyr og de største motorer. Det er ikke nødvendigvis det bedste valg for alle Insignia købere, især ikke når det viser sig, at den her prøvekørte sammensætning er så harmonisk.

 

Fremragende på langturen

Opel Insignia i Grand Sport versionen, dvs. 5-dørs udgaven, er en stor bil. Den måler 4,90 meter i længden, den er rummelig, bagagerummet er tilstrækkelig stort og de funktionelle egenskaber er glimrende til en langtur.



Men 136 hestekræfter lyder ikke af meget i så stor en bil, selvom den har tabt sig 175 kg i forhold til forgængeren (der dog længe var kritiseret for at være for tung). Men fartspecifikationerne indikerer, at det ikke er så galt endda. 0-100 km/t på 10,5 sekunder er godkendt, det samme er en topfart på 211 km/t.

 

Overraskende trækvillig

Tallet for drejningsmomentet trækker umiddelbart i den modsatte retning, for selvom 320 Nm er pænt, topper det alene indenfor intervallet 2000-2250 omdr./min. Det er blot ikke den fulde sandhed.

 

Hvad tallene ikke fortæller, er nemlig, og det blev især tydeligt ved den høje hastighed på de tyske autobahns, at drejningsmomentet også er stort før og efter top-området. Og topeffekten leveres fra 3500-4000 omdr./min, samtidig med at pusten ikke er gået af momentet. Uden at vi har studeret kurver for effekt og moment taler praktikken sit eget sprog og det kan man bl.a. opleve i on-board videoen her på siden. Optaget undervejs på køreturen, hvor vi rammer lige under 200 km/t, inden trafikken sætter en stopper for demokørslen.

 

Dynamic klinger rigtigt

Det korte og det lange er, at kræfterne er fuldt tilstrækkelige til en kørsel, der lever op til udstyrsnavnet, Dynamic, og bilens dynamiske udseende. Og man behøver ikke bekymre sig om, at man ikke kan finde påfyldningshullet til AdBlue, for Opel har endda formået at optimere motoren, så den overholder Euro 6 forureningsnormerne og dermed uproblematisk kan opnå en ”Umweltplakette”, der giver tilladelse til at færdes i de efterhånden mange tyske storbyer, hvor man har forbudt forurenende køretøjer.

 

Den prøvekørte Insignia havde heller ikke den avancerede justerbare og adaptive undervogn, som vi tidligere har prøvet. Vores virkelighed var, at vi savnede den ikke. Selvfølgelig havde man ikke muligheden for at stramme affjedringen op. Men selv ved dansk motorvejsfart over Storebæltsbroen i stiv sidevind, var lufthullerne bag pylonerne næsten umærkelige. Foran os den ene vej kørte en meget dyrere bil af et højt estimeret premium-mærke – føreren af den havde øjensynlig langt vanskeligere ved, at holde luksuskøretøjet på rette spor.

 

Premium sikkerhed

Hvad de sidstnævnte angår, var Insignia’en udrustet med vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Begge dele er demonstreret i videoen, og vi kan blot fastslå, at så præcis og næsten umærkelig funktion har vi ikke oplevet, selv i premiumbilerne. Vi oplevede det også under voldsomme regnskyl undervejs, der ville kunne have taget pusten ud af ethvert køreassistentsystem.

 

Sjovt nok er netop denne version påmonteret 215/55-17 hjul og dæk med ekstra lav rullemodstand. Formålet er, at medvirke til den gode brændstoføkonomi på officielt 23,3 km/l, som i praksis trods megen kørsel ved rigtig høj fart, landede på 17-18 km/l efter mange hundrede kilometer (det er et meget pænt tal). Man kunne imidlertid frygte, at de større dæksider ville gøre bilen mere urolig, men det var ikke vores oplevelse. Omvendt er vi ikke i tvivl om, at netop de dæk var en stor fordel på den meget våde kørebane, hvor der netop er brug for en eftergivende affjedring.



Værdifuldt ekstraudstyr

Testbilen var udrustet med Opels avancerede LED Matrix lygter til 23.000 kroner. Vores uforbeholdne forslag: Køb dem, hvis bankkontoen tillader (efter de nye afgiftsregler er denne version faldet små 60.000 kroner – det burde hjælpe). Apropos ekstraudstyr: Navigationen på 8” skærmen er letlæselig, effektiv og en god hjælp. Men til 20.000 kroner er den også godt betalt.

 

Headup displayet, som projekterer de vigtigste informationer op på forruden, der virker som et transparent lærred, er en god sikkerhedsfaktor (fordi man i princippet kan aflæse det, mens man har øjnene på kørebanen), prisen der for på 11.000 kroner er OK. Opel har i øvrigt konstrueret det med en så bred aflæsningsvinkel, at det også kan ses, selvom man skifter hovedposition temmelig meget sidevejrs. Ændrer man siddeposition, hvad man ofte vil gøre på en langtur, justeres displayet nemt fra en enkelt betjeningsknap tæt ved ratstammen.


Selv uden adaptiv affjedring er dæmpningen suverænt god i den nye Opel Insignia.

 

Bagagerummet er med sine 490 liter ikke det største i klassen, og når man læsser, skal man tage højde for den coupéagtige bagende, som forårsager, at den bageste del af rummet ikke er helt regulær. Men det er fint, at bagsæderyglænet er tredelt, så man kan veksle mellem 1, 2 og 3 siddepladser på bagsædet.

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Opel Insignia - First World Testdrive >>>


Vi har prøvekørt den nye Opel Insignia i en moderat udgave med blot 136 dieselheste - bl.a. ved topfart på en tysk autobahn. Videoen viser Insigniaens egenskaber ved små 200 km/t. On-board, naturligvis. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Opel Insignia Grand Sport 1,6 Turbo D Dynamic

Listepris:

Kr. 351.695

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 136 hk v. 3500-4000 omdr./min. 320 Nm/2000-2250 omdr./min. 6-trins M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,5 sek./ 211 km/t/ 23,3 km/l /114 g/km

Længde:

4,90 m

Bagagerum:

490-1450 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Automatisk nødbremse. Aktiv motorhjelm (fodgængerbeskyttelse), 17” letmetal fælge. Fuld Adaptivt Matrix LED lys. Forlygtevaskere. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat med varme. 2 zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Vognbaneassistent. Vejskiltegenkendelse. 7” skærm (standard). P-sensorer for og bag. Opel OnStar med Apple CarPlay og Android Audo. Regnsensor. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt