- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større (og ja, lyset så faktisk sådan ud, da bilen blev fotograferet).


Biltest: Mercedes-Benz CLA 220d shooting brake


Skud i udviklingen


Af Søren Clauding – januar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var det mest fordi vi godt ville prøve en Mercedes-Benz CLA shooting brake på en længere tur, at den igen kom under lup. For egentlig var der tale om eksakt samme konfiguration som den, vi tidligere havde prøvet (læs vores prøvekørsel af Mercedes-Benz CLA 220 CDI shooting brake i 2015 hér >>>). Men det skulle vise sig, at udviklingen ikke har stået i stampe siden sidst.

 

Det vidst vi egentlig godt, sådan plejer det at være hos Mercedes. Men det er sjældent, at det er så mærkbart som det, vi næsten uforvarent kom til at opleve: Hos Mercedes – og for den sags skyld også hos alle andre bilproducenter, især i premium segmentet – sker udviklingen uafbrudt. Og man gør som regel ikke det store nummer ud af det, selvom man i den konkrete model trods alt benytter ordet ”facelift”.

 

Bedre affjedring

Det er småting, der er tale om, næsten usynlige ændringer. Men man har ændret på hjulophængenes konfiguration, taget nye støddæmpere i brug og resultatet gør den seneste årgang CLA til en bedre kørende bil.

 

Det er mærkbart hvordan affjedringen håndterer de mindre ujævnheder. De absorberes langt bedre end tidligere og derfor kan man helt uden konsekvenser tillade sig, at montere 18” fælge med 225 brede 40 procent lavprofildæk, uden at kørekomforten efterfølgende bliver en rystende oplevelse.



Lige i øjet

Det var ikke mindst godt til vores langturstest. For bedre affjedring giver reduceret støj. Og fordelen ved de mellembrede dæk er større stabilitet og ringere sidevindsfølsomhed. Altså en mærkbar bedre oplevelse i mere end én forstand. Det interessante er, at CLA ikke på samme måde normalt vil blive kategoriseret som en langtursbil – som f.eks. den større E-klasse Mercedes. Men nu sidder den lige i øjet, både på langturen og i de situationer – typisk ved bykørsel – hvor man er glad for at bilen ikke er større.

 

På snoede veje oplever man også en lethed ved bilen, som synliggør, at Mercedes fortsat bygger nogle af verdens bedst styrende – og kørende – biler (se videoen her på siden).

 

Kørevenlig drivline

På langturen er den 4-cylindrede 2-liters dieselmotor en afslappende fornøjelse, fordi den brede momentkurve og det store maksimale drejningsmoment på 350 Nm i kombination med en top effekt på 177 hk giver en overlegen fleksibilitet. Momentet topper allerede ved 1400 omdr./min og begynder først at falde på den anden side af 3400 omdr./min.



Drivlinen er fuldendt gennem den effektive 7G DCT automatgearkasse. Med den foregår hastighedsændringer umærkeligt med den mindste speederbevægelse. Det er virkelig en meget fin køreoplevelse.

 

Det hele skal ses i lyset af, at CLA shooting brake prismæssigt og i sammenligning med konkurrenterne er fornuftigt fastsat. Og så har Mercedes naturligvis haft glæde af afgiftsreduktionerne over det sidste års tid – men det er jo noget, alle har fået noget ud af, ikke mindst bilkøberne.

 

Udstyr skal tilkøbes

Standardudstyr i en CLA shooting brake er det såkaldte Urban niveau. Oven i det var den prøvekørte bil udrustet med forskelligt ekstraudstyr, eksempelvis LED forlygter, adaptiv fjernlysassistent og den såkaldte spejlpakke.

 

LED forlygterne giver samme lysfarve ved natkørsel som ved dagskørsel og er en stor sikkerhedsfaktor ved kørsel i mørke. Adaptiv fjernlysassistent blænder selv op og ned. Spejlpakken indeholder sidespejl i førersiden og bakspejl med automatisk nedblændning samt elektrisk indklappelige sidespejle. Desuden havde bilen bl.a. aktiv parkeringsassistent og bakkamera og Keyless Go er nøgleløs betjening af låse og tændingssystemet.


 

Andre Mercedes prøvekørsler - find dem hér >>>


Se on-board videoen fra prøvekørslen af Mercedes-Benz 220d Shooting Brake 7G DCT og fornem, hvordan affjedringen fungerer på danske landeveje. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 

 

 


Model:

Mercedes-Benz CLA 220d shooting brake

Listepris:

Kr. 575.000 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. 2,1 ltr turbodieselmotor. 177 hk. 350 Nm/ 1400-3400 omdr./min. Stop/start. 7G-DCT aut. gear. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 228 km/t/ 23,8 km/l /108 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

495-1354 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med ASR. 7 airbags. Collision Prevent Assist. Multijusterbart læderrat med funktionstaster. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. AUX+USB. 2 X Isofix.


Man kan næste tælle de visne blade på bilens bakkamera.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt