- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda CX-5

2,2 SKYACTIV-D Vision aut.


Helt igennem ægte...SUV


Af Søren Clauding – oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede da vi tilbage i forsommeren prøvede den helt nye Mazda CX-5 i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på snoede bjergveje omkring Barcelona i Spanien, stod det klart: Mazda har holdt sig tro mod det ægte SUV koncept og samtidig bygget en bil, der er endnu bedre end forgængeren. Det indtryk blev bekræftet på de regnvåde danske efterårsveje, hvor dens køreegenskaber var mere end ideelle.

 

Det med at være en ægte SUV, betyder i denne sammenhæng, at bilen er høj, den har stor frihøjde og ikke mindst kan man få den med firehjulstræk, hvis man altså vil. Den billigste CX-5 koster nu om dage blot 292.000 kroner og den pris inkluderer naturligvis ikke træk på alle fire hjul. Det gør den heller ikke, når man vælger den hér prøvekørte version, der er næsten 100.000 kroner dyrere (i øvrigt nedsat fra 435.000 i forbindelse med afgiftsændringerne først i oktober).

 

Kraftig drivline

Men det betyder ikke meget, fordi der følger så meget andet med i prisen. Ikke mindst den kraftige 150 hestes SKYACTIV-D 2,2 liters turbodiesel, som leverer samme specifikationer som den hidtidige, men er gennemarbejdet ny og byder på finesser, som er helt usædvanlige. Den suppleres af en udmærket 6-trins automatgearkasse, som giver CX-5eren et touch af luksus, som ikke alle SUV’er kan mønstre.



Oven i det kommer Vision udstyret, som bl.a. inkluderer Fuld LED forlygter med dynamisk kurvelys, ratvarme, 2-zone klimaanlæg, fartpilot og automatisk nødbremse, som virker helt op til 80 km/t.

 

Den høje bils fordele

Grundliggende handler det om en mellemstor bil, 4,55 meter lang og nok så vigtigt 1,68 meter høj. Det indebærer, at man sidder højt og har godt overblik over trafiksituationen, noget som erfaringerne viser, har stor betydning for de, der vælger en SUV.

 

Frihøjden er på 19,2 cm. Det er ikke så højt, at det udfordrer stabiliteten, men samtidig højt nok til, at man ofte kan komme frem, hvor almindelige biler giver op. Naturligvis ville firehjulstræk være en fordel, men erfaringerne på de regnvåde veje var, at man udmærket kan klare sig uden.

 

Den aerodynamiske udfordring

Forhjulstræk alene indebærer nemlig bl.a., at brændstoføkonomien har kunnet holdes i ave. Havde bilen haft manuelt gear, havde man kunnet køre 20 kilometer på hver liter dieselolie. Med automatgear er tallet 17,9 km/l – udmærket i en høj bil med så meget power.

 

Der sker jo det, når man bygger en bil, som både er høj og har stor frihøjde, at man på den ene side har en stor frontflade, der skal bryde luftmuren foran bilen, og samtidig har en luftstrøm under bilen, som kan være svær at få retlinet. Traditionelt stammer næsten halvdelen af en bils luftmodstand fra den luft, der passerer under den.

 

Bagagerummet er på 506 regulære liter, som kan øges til 1620 liter, når bagsæderne foldes ned. Og dermed inkluderer købet også al den rummelighed og funktionalitet, som man forventer af en mellemstor SUV.


 

 


Ekstra god i regnvejret

I sammenligning med f.eks. den version, vi illustrerede i on-board videoen fra prøvekørslerne i Barcelona, havde denne udgave 17” fælge i stedet for 19”. De underbygger den komfortable køreoplevelse, som dog mest kan tilskrives den store hjulvandring og den mere moderate affjedring, som kendetegner den nye CX-5.



Uden at have 19” lavprofildækkene til rådighed, er vi dog overbeviste om, at 225/65-17 dækkene med deres store dæksider og deres bidrag til affjedringen ikke blot er en komfortmæssig fordel, men også kommer vejgrebet og styrepræcisionen til gode.

 

Det er i hvert fald et faktum, at vejgrebet er godt, følingen med den til tider også lidt smattede kørebane glimrende og styrepræcisionen lige i øjet – så længe man ikke leger racerkører med bilen, hvad den jo ligesom heller ikke er skabt til.

 

Finesserne

Blandt finesserne skal nævnes det avancerede G Vectoring Control system, som præcis i den situation, hvor en række følere konstaterer, at nu er der brug for lidt ekstra vejgreb på forhjulene, reducerer drejningsmomentet brøkdelen af et sekund, hvorved bilen næsten umærkeligt vipper en smule fremover og dermed øger trykket på forhjulene. Det giver bedre greb, men reducerer ved samme lejlighed også understyringen, og derved opnås en mere præcis styring ind i kurverne.

 

En anden finesse er den såkaldte dynamiske dæmper, som inkluderer en lille nål, placeret i dieselmotorens forbrændingskammer i tilknytning til de led, som forbinder plejlstængerne med stemplerne. Den lille og hidtil ukendte tekniske løsning modarbejder vibrationerne og reducerer især under acceleration motorstøj såvel som vibrationer. Begge dele har vi forsøgt at illustrere i on-board videoen her på siden.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Mazda CX-5: Succesen fortsætter >>>


Regnen silede ned og alting var vådt, da vi prøvekørte den dieseldrevne version af Mazda CX-5. Kik med uden risiko for at blive våd. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 


Model:

Mazda CX-5 2,2 SKYACTIV-D Vision aut.

Listepris:

Kr. 385.193.

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 2,2 l. 150 hk. 380 Nm/1800-2600 omdr./min. 6 aut.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 200 km/t/ 17,9 km/l /147 g/km

Længde:

4,55 m

Bagagerum:

506-1620 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. G Vectoring Control. Automatisk nødbremse. 17” alufælge. Fuld LED forlys med dynamisk kurvelys. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Nøglefri start. MZD Connect med 7” berøringsskærm, HMI commander og stemmestyring. Sædevarme. Fartpilot. Regnsensor. USB, AUX, Bluetooth. Isofix.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt