- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Rio 1,4 CRDi Advance

Kompaktbil til pendlerer


Af Søren Clauding - september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye KIA Rio er en glimrende bil, det har vi ved flere lejligheder fastslået. Men om udgaven med en beskeden 77 hestes dieselmotor er værd at se nærmere på, hmm, vi var lidt i tvivl, så vi valgte at se om den var det. Det korte svar er: Også den Rio er en glimrende bil, hvis man altså har behov for præcis dens egenskaber.

 

Hvad er det så for behov, den opfylder? Det er naturligvis individuelt fra person til person, men vi vil mene, at den er et glimrende tilbud til pendlere eller bilister med pendler behov. Altså mange lange, måske endda daglige ture, hvor transportbehovet og transport udgiften har høj prioritet, og man har glæde af en ikke alt for stor bil, når man skal parkere på sit bestemmelsessted..

 

Men den skal også være en bil, der kan opfylde hverdagens øvrige opgaver, og dertil er den ganske godt rustet, fandt vi ud af.

 

Udmærket trækkraft til anhængeren

Dens grundliggende egenskaber er identiske med de øvrige versioner, vi har prøvet. Den har et udmærket og rimelig rummeligt bagagerum, der kan øges til knap 1 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. Den må oven i købet trække en anhænger på 1110 kg, ikke dårligt hvis man bor på landet og også skal køre lidt haveaffald væk iblandt, eller hvad man nu ellers kører rundt med, typisk hen over weekenderne.

 

Trækkraften er forbavsende god, altså sejtrækkraften, og det er formentlig også grunden til, at den kan håndtere så stor en anhænger – Rio er trods alt kun 4,07 meter lang. Det vigtige drejningsmoment når sit maksimum allerede ved 1500 motoromdrejninger/minut og bevares til 2000 omdr./min. Men med førnævnte 77 hestekræfter som det maksimale, den 4-cylindrede 1,4 liters turbodiesel kan præstere, får man ikke en hurtigløber ud af det.



God til de lange seje træk

Se videoen her på siden og fornem, at det ikke er så galt endda – det er alene fordi Rio’ens gode vejbeliggenhed lægger op til mere, at man måske iblandt savner lidt effekt. Det var et af de vigtige resultater fra prøvekørslen. Og det lægger direkte op til bilens egenskaber som pendlerbil.

 

For ret beset: Hvis man sådan lidt firkantet blot skal op til de 90/110/130 km/t nogle få gange på f.eks. en 100 kilometer lang køretur, har det ingen betydning om 0-100 km/t klares på 10, 11 eller de 14 sekunder, diesel-Rio’en skal bruge. Med en brændstoføkonomi på 29,4 km/l (i praksis lander man nok omkring 24) vinder man hurtig de tabte sekunder og hele minutter ind ved, ikke så ofte at skulle besøge tankstationerne. Og med 165 km/t som topfart, løber man ikke tør for hastighed, så længe man holder sig nord for den tyske autobahn grænse.

 

Stabil og rolig

Rio ligger som udgangspunkt godt på vejen. Med dieselmotor i maskinrummet øges vægten på forakslen dog med små 70 kg i sammenligning med f.eks. udgaven med 100-hestes benzinmotor (se vores prøvekørsel af Rio 1,0 T GDI hér >>>). Mervægten giver en mere stabil ligeud kørsel og påvirker ikke kurvekørslen så meget, at det er et problem overhovedet. Og de flere kg gør også bilen mere rolig på ujævn kørebane.

 

Den prøvekørte bil var iklædt Advance udstyret, og hér skal især fremhæves rat- og sædevarme, som er godt på en fugtig efterårsdag, 7” skærm med TomTom navigation, som kan være behjælpelig, når f.eks. trafikforholdene undervejs kræver, at man finder andre ruter for at overholde sine forpligtelser, fartpilot giver sig selv, og tågeforlygter med drejefunktion (så man får assistance af tågelygten snævre kurver i mørke) er godt især i den årstid, vi nu går ind i.



Elruder både foran og bagi er ikke nødvendigvis standard i alle kompaktbiler og undervejs på turen er underholdningsmulighederne mange med Apple CarPlay, USA, AUX og Bluetooth tilslutningsmuligheder. Er der brug for det, er automatisk nødbremse en god opfindelse, har erfaringer rundt om i verden allerede overbevisende dokumenteret.

 

Den enestående garanti

Og så er KIA’s 7 års garanti ikke den værste garanti i denne verden… De har haft den i nogle år, og den kan gives med sindsro, for der er ikke mange KIA-ejere, der for alvor har haft brug for den. Med pendler tankegangen i behold, skal man også lige bemærke, at kilometer begrænsningen på 150.000 km (7 år eller 150.000 km, hvad der nås først) ikke gælder i de første tre år. Med andre ord: Kører man f.eks. en kvart million kilometer de første tre år, er garantien gældende over hele strækningen.

 

Sidst men ikke mindst: Den prøvekørte Rio var som ekstraudstyr udrustet med 17” alufælge (merpris: kr. 10.000). Normalt er store fælge og lavprofildæk ikke vores kop te, men i dette tilfælde og med størstedelen af kørslen på de større danske veje, er de en fordel. De reducerer sidevindsfølsomheden (som dog i forvejen ikke er stor) og giver bedre vejgreb, både når der køres ligeud og i svingene.


 

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>


Er 77 hestekræfter nok i en Rio? Videoen giver en god fornemmelse af svaret på også det spørgsmål. Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Model:

KIA Rio 1,4 CRDi Advance

Listepris:

Kr. 189.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l turbo dieselmotor. 77 hk. 240 Nm/1500-2000 omdr./min. 6 M/T. Stop&Go.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,0 sek./ 165 km/t/ 29,4 km/l / 88 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

325-980 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. 15” alufælge (standard). Tågeforlygter med statisk kurvelys. Hill Start assist. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. 2 X Isofix. USB, AUX og Bluetooth. Apple CarPlay. 7” touch screen. Bakkamera. Navigation med TomTom Live service. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt