- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Rio 1,2 Base Plus

Veludstyret og harmonisk


Af Søren Clauding – maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For nylig præsenterede vi for første gang den nye KIA Rio, prøvekørt på danske landeveje, men påmonteret 17” alufælge i stedet for 15” standardfælgene. Alu er fint, men 15” bedst. Vi har siden også set nærmere på den nye Rio, men med ”næsten basisudstyret” Base Plus.

 

205/45-17 dækkene var her erstattet af 185/65-15, altså 2 cm smallere dæk, men fremfor alt med langt mere affjedring i dæksiderne. Rio’en stod nu, og i sagens natur, ikke bedre fast gennem kurverne, men det samlede kørselsindtryk var langt mere harmonisk og ikke mindst noget mindre støjende.



Motor uden turbo

Ved samme lejlighed var den 3-cylindrede 1-liters turbo benzinmotor udskiftet med en 4-cylindret 1,2 liters benzinmotor uden turbolader. Derved mistede man 16 hestekræfter men nok så vigtig det ofte afgørende drejningsmoment. 121 Nm havde vi nu at gøre godt med i stedet for 171, og det kunne naturligvis mærkes, især fordi man med turboladeren har det store drejningsmoment til rådighed over det meste af motorens omdrejningsområde.



Accelerationstiden til de magiske 100 km/t var nu forøget fra 10,7 til 12,9 sekunder, mærkbart og især uden det velkendte turbotryk, når speederen blev trådt ned. Men motorgangen med den 4-cylindrede motor er mere rolig, med færre vibrationer og dermed mere komfortabel – men benzinforbruget steg med den 4-cylindrede motor, i hvert fald officielt, fra 24,4 km/l til 21,3 km/l.

 

Der er en tendens til, at man i praksis lettere kommer nærmere det officielle forbrugstal med en ikke-turbomotor, og vi kan ikke udelukke, at man i praksis ikke ville kunne opleve den store forskel i forbruget mellem de to motorer. Men naturligvis har man færre kræfter, det er minus’et.

 

Lettere

Sjovt nok er Base Plus modellen med 4 cylindre 45 kg lettere end turbo-versionen. Det kan til dels skyldes vægten af turboladeren, men naturligvis også, at mere udstyr også vejer mere. Om det er hele forklaringen, ved vi ikke, men et faktum er det, at netop Base Plus er forbavsende veludstyret for de 150.000 kroner, man har betalt for den.

 

KIA’s prisstruktur er sådan, at den allerbilligste version, dvs. med 1,2 liters motoren og Base udstyr koster 130.000 kroner. For de ekstra 20.000, man betaler for ”Plus” udgaven får man bl.a. aircondition, el-sideruder foran, tonede ruder, el-sidespejle, læderrat (med varme oven i købet) og sædevarme. Det er alle pengene værd. I forvejen har man automatisk nødbremse (det har alle KIA Rio), multijusterbart rat, fartpilot, fjernbetjent centrallås og meget mere.

 

For de 150.000 kroner har man altså en ganske veludrustet bil.



Meget merværdi for pengene 

Advance-udgaven med turbomotoren koster 175.000 kroner. For de ekstra 25.000 kroner får man bl.a. statisk kurvelys, tågeforlygter, navigation på 7” skærmen, bakkamera, Apple CarPlay, elruder også bag. Men heldigvis (efter vores mening) er 15” fælge standard også på denne udstyrsversion.

 

Alt i alt får man også her meget merværdi for pengene – både en kraftigere motor og mere udstyr. Men bilerne opleves ret forskelligt og det skyldes ikke alene spørgsmålet om hjulstørrelse.


Andre KIA prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Helt ny KIA Rio – verdenspremiere >>>

 

Bestseller tager nyt tigerspring >>>


 


Model:

KIA Rio 1,1 Base Plus

Listepris:

Kr. 149.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,2 ltr. benzinmotor. 84 hk. 121 Nm/4000 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 170 km/t/ 21,3 km/l / 106 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

325-980 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 15” alufælge. Hill Start assist. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot med –begrænser. Aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for. Sædevarme. 2 X Isofix. USB, AUX og Bluetooth. Apple CarPlay og Android Auto. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt