- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jeep Grand Cherokee

3,0 V6 MultiJet II Turbodiesel

4X4 low Trailhawk


Luksusbil til udfordrende terræn


Af Søren Clauding – juli 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi sidste gang prøvede den store Jeep, Grand Cherokee, var det ikke mindst for at afdække, hvordan den håndterede det terræn, hvorpå den oftest ville føre sig frem, nemlig på plan asfalt, ultimativt på en tysk autobahn. Men den er jo bygget til, også at køre i udfordrende terræn, så da en Trailhawk version var indenfor rækkevidde, skulle der ikke mange overtalelsesevner til, at vi på ny skulle køre Grand Cherokee.

 

Trailhawk betyder nemlig, at bilen er ”Trail Rated”. Dvs. den er tilpasset det allermest udfordrende offroad terræn, uden at man giver slip på egenskaberne på almindelige veje. Det handler om bilens trækegenskaber, dens evne til at køre i vand, dens manøvreevner offroad, dens trækegenskaber og også dens frihøjde.

 

Adaptiv luftaffjedring

Hvad det sidste angår, er det egentlig tilstrækkeligt, at Grand Cherokee har luftaffjedring. Det havde ”landevejs-versionen” (som vi prøvekørte for toethalvt år siden – læs hér >>>). Det betyder i praksis, at når man anvender bilens terrænindstillinger, kan frihøjden hæves til ikke mindre end 28,3 cm. Det er meget, og det er vigtigt at nævne, for onde tunger påstår, at en offroader ikke kan have luftaffjedring. Vi giver dem ikke ret, og det gør kollegerne hos Range Rover næppe heller.



Inden vi går videre, er det vigtigt at fastslå, at selvom de 1.130.052 kroner, som den prøvekørte version koster (uden det ekstraudstyr for 100.000 kroner, som også var monteret), naturligvis er mange penge, så er prisen rimelig i forhold til, hvad man får for pengene. Trailhawk udstyret inkluderer nemlig luksusudstyr som f.eks. ventilerede sæder (naturligvis også med sædevarme), alcantara læderindtræk, elektrisk bagklap, førnævnte luftaffjedring, nøglefri betjening, ratvarme og elektrisk indstillelige forsæder samt reduktionsgear og meget mere.

 

Powerfuld drivline

Desuden er 8-tris automatgear også standard, og det samarbejder elektronisk med styringen af den kraftige 250-hestes 3-liters V6 diesel og det elektroniske centerspær, så man ikke skal meget andet end at styre bilen.


 


Fine detaljer ser man på kanten af 18” fælgene – det lille Willis Jeep symbol i rød silhuet – og så er fælgene i øvrigt påmonteret Kevlar forstærkede Goodyear Wrangler terrændæk.



Rubicon Trail

Tilbage til ”Trail Ratingen”: Foruden optimeringen af drivline inkluderer prædikatet også, at bilen kan gennemføre turen gennem det berygtede, udfordrende og yderst krævende amerikanske Rubicon Trail. Det er 17 miles strabadser på stribe og når man målstregen, er bilen godkendt. Det er Jeep Grand Cherokee Trailhawk.



Vi har desværre ikke prøvet bilen på Rubicon sporet. Men vi har provokeret dens egenskaber på de groveste i en krævende dansk grusgrav. Vadedybden afholdt vi os fra at tjekke, for vi var ikke sikre på, at bunden i det tilgængelige vandhul ville være i stand til at bære den 2,5 tons tunge bil, men det vigtigste var også at fornemme affjedring og drivline.

 

Ubesværet manøvredygtighed

Begge dele illustreres udmærket i onboard videoen her på siden, men det mest overraskende var nok, hvor ubesværet Jeepen bevægede sig på det ustandseligt skiftende underlag. I videoen ser det næsten ud af ingenting, men sådan var virkeligheden ikke, selvom det også føltes ubesværet, når man sad bag rattet.

 

Manøvre evnen er helt central og den sætter vi ikke en finger på. Og den samme oplevelse (næsten) som dengang på den tyske motorvej, gentog sig på det danske vejnet. Naturligvis var dækkene og hjulmonteringen i det hele taget anderledes, men luftaffjedringen kompenserer i det store hele for den mere direkte kontakt, terrændækkenes hårde dæksider skaber til styretøjet og hjulophængene.

 

Pristungt ekstraudstyr

Dertil kommer et fortsat forbavsende lavt lydniveau og en usædvanlig ekstra monteret vognbaneassistent, der i forening med adaptiv (og konventionel) fartpilot gør indgrebene i kørslen meget blid. Vognbaneassistenter korrigerer blidt med fine justeringer og fartpiloten reagerer perfekt på den øvrige trafik. OK, man tager sig også betalt derfor – 35.000 kroner koster herligheden. Samme pris i øvrigt som navigationsanlægget koster. Det fungerer godt, men er også prissat lidt vel rigelig højt.


Den store skærm i instrumentpanelet anvendes også af det præcise bakkamera. Skærmbilledet er meget skarpt.


Med i vurderingen af drivlinens effektivitet hører også bilens trækkapacitet: Ikke mindre end 3500 kg må man hænge på trækkrogen. Men husk at afstemme med kørekortet – det går ikke, at køre med et vogntog på 6 tons med almindeligt førerbevis.


Ventilation, sædevarme og to USB stik til bagsæde passagererne.

 

Bagude under bagagerumsbunden finder man et ordentligt reservehjul. Ikke noget med nød reservehjul hér.


Andre Jeep prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også vores tidligere test fra 2014:

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Summit


Jeep Grand Cherokee Trailhawk er "Trail Rated". Vi har sat dens egenskaber på prøve i en udfordrende dansk grusgrav. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 MultiJet II Turbodiesel 4X4 low Trailhawk

Listepris:

Kr. 1.130.052

Motor og transmission:

6 cyl.3,0 ltr. Turbodiesel. 250 hk. 570 Nm/2000 omdr./min. 8-trins aut.gear. Selecterrain Traction System. Quadra Drive 4X4 med reduktionsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 190 km/t/ 14,2 km/l /184 g/km

Længde:

4,83 m

Frihøjde:

28,3 cm

Bagagerum:

782-1554 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent Control. 18” alufælge. Bi-xenon-forlygter. P-sensorer for og bag. Nøglefri betjening. El-bagklap. 7 airbags. Ratvarme. El-forsæder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for og bag. Ventilerede sæder. Alcantara læderindtræk. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag.


Den store motorhjelm er mat lakeret, så reflekser ikke generer førerens præcisionskørsel i krævende terræn.

 

Pladsforholdene på bagsædet er fremragende og bagsæderyglænene kan lægges ned, hvorved bagagekapaciteten øges fra i forvejen imponerende 782 liter til 1554 liter.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt