- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jaguar XF S 3,0 V6 S/C AWD

Guf for passionerede Jaguar fans


Af Søren Clauding – februar 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Jaguar køber man ikke, blot fordi man skal have en luksuøs bil at køre i. Man køber den med bevidsthed om, at en Jaguar ikke er en hvilken som helst bil. En Jaguar har en historie, den har en arv. Men netop det forhold kan godt få en inkarneret og passioneret Jaguar entusiast til at blive urolig. For de mange fornyelser, Jaguar har bragt på banen i de senere år, stemmer de nu også med arven og historien?

 

Det spørgsmål behøver man ikke være urolig for svaret på, når det gælder den højpotente store Jaguar XF med 380-hestes 3-liters V6 i maskinrummet. Den er så tro overfor historien, som den i respekt for moderne bilteknologi overhovedet kan være. Den ER en autentisk Jaguar, der fuldt og helt bærer arven videre: Den er luksuøs, den er stor, den er hurtig og teknikken er sådan i det store hele som den altid har været.

 

Tro mod dens ophav

For selvom Jaguar ikke i denne udgave har udskiftet benzinmotoren med en dieselmotor eller reduceret antallet af cylindre til fire eller udstyret maskineriet med en turbolader eller forsynet den med tophængslet bagklap, er den alligevel blevet fornyet på en lang række områder. Men fordi man har været tro mod dens ophav, er vi sikre på, at den er guf for selv de mest inkarnerede og passionerede Jaguar fans. De vil med selvrespekten i orden kunne nikke og sige ”Ja, det har de faktisk gjort rigtig godt”.

 

Traditionerne hører man. Lyden af den store V6’er er, som den skal være, bl.a. fordi motoren er udstyret med en kompressor (en supercharger = S/C), så lad være med blot at se, lyt også til motorlyden i videoen her på siden. Og så føler man også traditionerne.

 

Kompressormotor

Fordi Jaguar anvender kompressor i stedet for turbolader opnår man en progressivt stigende effekt såvel som drejningsmoment. En kompressor presser mere luft ind i forbrændingskamrene og muliggør derfor også mere benzin, uden at blandingsforholdet ændres, præcis som en turbolader.

 

Men kompressoren drives af motorens krumtapaksel og ikke som turboladeren af udstødningen. Derfor er der ingen turbotøven og heller ingen krafteksplosion, som når en turbolader kommer op i fart og præsterer sit ypperste.



Fra baghjulstræk til firehjulstræk

Alligevel føles en acceleration i XF’eren iblandt som en eksplosion. Det har en helt anden grund. For bilen er også blevet udrustet med firehjulstræk af den type, der som udgangspunkt virker på to hjul og først når behovet er der forvandles til firehjulstræk. Men hvor normen er forhjulstræk, der bliver til firehjulstræk, har XF’eren som udgangspunkt baghjulstræk og så hjælper forhjulene til, når der er brug for det (også det er illustreret af onboard videoen her på siden).

 

Det betyder i praksis, at den baghjulstrukne bil opfører sig som en sådan ved moderat acceleration. Når der så skal fuld power på og de magiske 100 km/t skal nås på de blot 5,3 sekunder, som med 8-trins automatgearkassen klares så let som ingenting, hjælper forhjulene til, så hjulspin minimeres – og så er det næsten som en eksplosion, som simpelthen ikke findes mage til. Faktisk tror vi, at en turbolader ville ødelægge det hele, fordi kræfterne da ikke ville blive leveret fra den allerførste km/t, men først ”eksplodere”, når bilen ville være kommet lidt op i fart.

 

Det er simpelthen en superløsning, Jaguar har leveret.

 

Teknik fra F-Type

XF’eren er i denne konfiguration også udrustet med Intelligent Driveline Dynamics (hentet fra Jaguar F-Type) såvel som Adaptive Surface Response. Førstnævnte sikrer, at kræfterne leveres efter forholdene og førerens valg – der er flere indstillinger at vælge imellem og de gør en regulær forskel. Man kan f.eks. bruge Dynamic indstillingen, når man vil have det lidt sjovt, og siden kan man få samvittigheden bragt i orden med Eco-indstillingen.

 

Når det så er sagt, kører en Jaguar XF S 3,0 V6 S/C AWD 11,6 km/l. Sat i forhold til kræfterne, firehjulstrækket, automatgearet og den 1760 kg tunge bil er det et pænt tal – men på præcis det felt er den tidligere prøvekørte XF med 3-liters dieselmotor og 300 hestekræfter under motorhjelmen med sine 18,2 km/l noget mere spiselig (læs vores prøvekørsel af Jaguar 3,0 TDV6 RWD hér >>>).

 

Billederne fortæller mere end mange ord

Praktikken er i 3-liters benzin versionen ellers identisk med 3-liters dieselen, så vi nøjes med at illustrere den del af pakken gennem billederne her på siden. Det skal dog som et kuriosum nævnes, at de 20” alufælge, der er standard på den her prøvekørte bil, var erstattet af 19” alufælge med vinterdæk. Det gjorde den i hvert fald ikke mindre komfortabel og var dybest set nok en fordel, ikke kun fordi det var vinter. Så begejstrede er vi nemlig normalt ikke for store hjul med ultra lavprofildæk…


 

 

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>


Den er potent, en Jaguar for inkarnerede Jaguar entusiaster, stor, vild og herlig. Onboard videoen viser bl.a. hvor godt et tag firehjulstrækket har i underlaget, når de 380 heste slippes løs... Kan også ses i Fuld HD.


 

 


Model:

Jaguar XF S 3,0 V6 S/C AWD

Listepris:

Kr. 1.209.900 ekskl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

6 cyl. 3,0 l V6 benzinmotor med kompressor. 380 hk. 450 Nm/4500 omdr./min. 8 trins automatgear med manuelt sekventielt skifte. AWD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,3 sek./ 250 km/t/ 11,6 km/l /204 g/km

Længde:

4,95 m

Bagagerum:

540 liter

Diverse:

ABS. EBD. EBA. DSC. Adaptive Dynamics. 20” alufælge (testbilen: 19”). S Bodykit. Røde bremsekalibre. Bi-funktions HID Xenon forlygter. Nøgleløs entry og start. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag.  Multijusterbart læderrat. Læderkabine – Sports Taurus læder. 2-zone klimaanlæg. 8” touchscreen. Bluetooth, AUX og USB. Sædevarme for. 2 X Isofix. Vognbaneassistent. 3 års garanti med fuld gratis service.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt