- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Audi Q5 Sport 2,0 TDI quattro

Ægte og potent premium SUV


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Audi præsenterede den første Q5 tilbage i 2008 var det en naturlig konsekvens af den retning, man havde taget med den større Q7, som kom på markedet tre år tidligere. Siden er markedet for kompakte SUV’er eksploderet, og i fjor var tiden så inde til, at præsentere en helt ny generation af medium størrelse SUV’en. Den er i mellemtiden også kommet til Danmark.

 

Audi har placeret mærket i premium segmentet og meget naturligt er en Q5 heller ingen billig bil. Hvis man sammenligner med den nye VW Tiguan med samme motor som den prøvekørte, firehjulstræk og 7-trins DSG, der svarer til Audis 7-trins S-Tronic, er prisen omkring 180.000 kroner højere. Sammenligningen er bare ikke helt fair, for meget har man gjort anderledes i Audi’en, eksempelvis er forbrugstallene for de to tilsyneladende ens drivliner meget forskellige – til Audiens fordel. Og Audi’en er også noget længere end Tiguanen.

 

Alt dette er ikke skrevet for at sammenligne de to biler fra samme koncern, men mest for at visualisere, at der virkelig er forskel på bilerne.

 

Har det hele

I vores optik er Audi Q5 er ægte SUV. Den har en frihøjde på 20 cm, den kan fås med det berømmede quattro firehjulstræk og har derigennem semi-off road køreegenskaber. Og præcis i den prøvekørte version disponerede man også over den kraftige 190-hestes 2-liters dieselmotor med SCR katalysator.



Sidstnævnte er ikke uden betydning, set i lyset af dieselskandalen. SCR katalysatoren er baseret på den såkaldte AdBlue teknologi, som reducerer de for nærmiljøet skadelige kvælstofilter til næsten ingenting – samtidig med, at man har kunnet opnå et fint brændstofforbrugstal på 20 km/l (svarende til 132 g CO2/km). Det er virkelig et pænt tal for en firehjulstrukken høj SUV i mellemkategorien med så stor effekt.

 

Fornemt vejgreb

Effekten i sig selv muliggør, at man i samarbejde med den effektive S Tronic dobbeltkoblings gearkasse, stort set uanset vejforholdene kan nå 100 km/t på 7,9 sekunder. Simpelthen fordi der skal is og sne (gætter vi på, for det har vi ikke prøvet), til at påvirke vejgrebet, når farten skal opad.



Vejgrebet er også hjulpet af 235 mm brede 60 procent lavprofildæk, monteret på 18” fælge. Heller ikke det er uvæsentligt, for de brede dæk og de ikke alt for store fælge giver en fin affjedring i dæksiderne – præcis hvad man har brug for ved terrænkørsel, og som heller ikke er dårligt på plan asfalt. Man kunne frygte, at det kunne forhøje sidevindsfølsomheden og forringe styrepræcisionen. Se videoen her på siden og bliv overbevist om, at det ikke er tilfældet.

 

Problemfri og komfortabel

Mest overbevisenden var den problemfri, komfortable kørsel – underbygget af den sikre forvisning om, at kommer man lidt i uføre, får man også stor hjælp af bilen. Den er meget lydløs, både hvad angår forplantningen af ujævnheder og vibrationer i hjulophængene som den meget beskedne vindstøj. Sidstnævnte var formentlig ekstra god, fordi bilen som ekstra udstyr var forsynet med støjdæmpende, såkaldte akustiske sideruder, der supplerer den standardmonterede akustiske forrude.

 

Hvad Q5’eren funktionelle egenskaber angår, er de som man forventer i en mellemstor SUV: God plads på bagsædet (kabinen er også meget høj, så det er svært at støde hovedet imod taget, også når man sidder bagi), bagagerummet er pænt, 550 liter, som kan øges til 1550 liter, men dog ikke klasse-ledende. Og så må man hænge 2,4 tons på trækkrogen!


 

 


Udstyret

Standardudstyret er foruden de nævnte 18” alufælge og den akustiske forrude også nøglefri betjening, klimaanlæg, en 5” skærm og Xenonforlygter. Det udstyr er inkluderet i listeprisen med quattro firehjulstrækket, de 190 dieselheste og 7-trins S tronic gearkassen. Oven i det havde man fra Audis side udstyret bilen med bl.a. adaptiv fartpilot, som virker helt op til de 218 km/t Q5’eren kan køre, p-assistent og bakkamera (godt, for så godt er udsynet bagud ikke), sædevarme, også på bagsædet, elektrisk bagklap, LED forlygter, læderindtræk og navigation – og så var klimaanlægget udbygget med en zone også ved bagsæderne.

 

Sidst, men ikke mindst: Tilnavnet Sport ændrer ikke på affjedringen, men derimod drivlinen og styringen. Man får ganske enkelt en mere dynamisk køreoplevelse uden tab af kørekomfort og terrænegenskaber.


Andre Audi prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har udsat den nye Audi Q5 med quattro firehjulstræk for forskellige kørselsforhold, ikke mindst en stærk, nordlig sidevind, få meter fra Kattegat. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

Audi Q5 Sport 2,0 TDI quattro

Listepris:

Kr. 696.725

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 l Turbo-dieselmotor. 190 hk. 400 Nm/1750-3000 omdr./min. 7 trins automat gear. Quattro 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,9 sek./ 218 km/t/  20,0 km/l /132 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

550-1550 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. EBA. 6 airbags. 18” letmetalfælge. Xenon forlygter. Fjernbetjent centrallås med nøglefri indgang. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme for. Regnsensor. Elektrisk bagklap. Isofix. 5” touchscreen.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt