- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB 280 hk Q4 aut.

First Edition


Lille forskel med stor virkning


Af Søren Clauding – december 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er måske for meget at sige, at 70 hestekræfter er en lille forskel, men det er et faktum, at det ikke var effekten, der ændrede oplevelsen. Snarere det, den førte med sig. I alle tilfælde var oplevelsen af den kraftige 280 hestes udgave af den nye Alfa Romeo Stelvio meget anderledes end af 210 hestes diesel versionen, vi første gang stiftede bekendtskab med.

 

Måske skyldes det, at først i den kraftfulde version har Alfa Romeo taget skridtet fuldt ud og bygget en Alfa SUV, ikke bare en SUV. Den kraftigere udgave er strammere og styringen er mere direkte, ikke mindst givet af større hjul med mindre affjedring i dæksiderne.

 

Bredere dæk servicerer firehjulstrækket

Dækkene er oven i købet også 2 cm bredere, det giver bedre vejgreb og dermed også bedre mulighed for, at overføre de mange kræfter gennem de fire trækkende hjul. Og det grundliggende baghjulstræk, som først, når der er brug for det, suppleres af træk også på forhjulene, kommer derigennem til sin ret. Man kan sige det på den måde, at nu kører en Stelvio som en ægte Alfa Romeo.

 

Maskineriet har i sagens natur en vis indflydelse på oplevelsen. Den potente "Turbo Benzina" producerer ikke bare de 280 hestekræfter, men også et flot drejningsmoment på op til 400 Nm. Automat gearkassen klæder resten af drivlinen og harmonerer med såvel de mange kræfter som det gode vejgreb.



Der findes mange SUVer på markedet og Alfa Romeo var sent ude med deres, forståeligt nok, for det er ikke en let opgave at bygge en dynamisk SUV. Stor frihøjde og højde i det hele taget modarbejder helt fundamentale elementer bag dynamisk kørsel, som måske bedst kan beskrives som, at bilen klæber til vejen og styrer ultra præcist og neutralt, uden nævneværdig krængning. Køredynamik hænger heller ikke optimalt sammen med kørekomfort.

 

Avanceret affjedringsteknik

Men i disse år er der ved at ske en ændring. Sofistikerede hjulophæng og ikke mindst ny støddæmper teknologi med flere kamre og minimal indre friktion udvider støddæmpernes frekvensområde. Dvs. De håndterer langt bedre forskelligartet underlag og derfor kan man stramme bilerne op vha. fx Kraftigere krængningsstabilisatorer og reducere dækkenes andel i affjedringen, uden at bilen derved bliver ubehageligt ukomfortabel.


255/45-20 hjul giver et fremragende vejgreb - men forhjulene hjælper kun med til at komme op i fart, når baghjulene har brug for assistance.


I Alfa tilfældet er resultatet markant. I dieseludgaven af Stelvio, som man godt kunne forestille sig, at fabrikken har defineret som en komfortabel cruiser, er affjedringen blevet ret tilgivende og derfor føles bilen ikke så stabil, som man ellers forventer af en køremaskine fra den navnkundige italienske bilfabrik med sports dna i årerne.

 

Hvad det sidste angår, er den i øvrigt, uanset version, skabt efter alle kunstens regler. Men det er klart, at hvis man lægger vægt på køredynamik, bør man lige så klart overveje den kraftige udgave.

 

Alting har sin pris

Det er dog ikke omkostningsfrit at geare op. Udover købsprisen på små 900.000 kroner stiger brændstofforbruget også en del. På den anden side er det officielle forbrugstal på 14,3 km pr. liter benzin ganske pænt, bilens størrelse og højde (1,67 meter) – og frihøjde ikke mindst - taget i betragtning. Problemet er blot, at begynder man at køre bilen som en Alfa Romeo, stiger forbruget. Men det er der jo trods alt heller ikke noget usædvanligt i.

 

Standardudstyret i den prøvekørte First Edition udgave er ret omfattende: Lusso læderkabine, paneler i ægte ædeltræ, 8 vejs elektrisk indstillelige forsæder, ratvarme, nøglefri adgang, p-sensorer, bakkamera, adaptiv cruise control, 8,8” skærm med navigation, dna køreindstillinger, el-ruder for og bag, automatisk nødbremse, vognbaneassistent, 2 zone klimaanlæg – men sjovt nok har man valgt, ikke at benytte Fuld LED lys frem for Xenon lygter. Lyskvaliteten er dog fremragende, så det er i sig selv ikke et problem (og inkluderer da også kurvelys).

 

Til gengæld skal der betales næsten 50.000 kroner for den flotte “competizione” perlemorslak, den prøvekørte bil var pakket ind i. Det er mange penge, men den er også virkelig flot – og det er vel en Alfa Romeo. Og så skal vi skynde os at tilføje, at lakken slet ikke kommer til sin ret på vores fotos. Den skal ses i virkeligheden.


 

 

Andre Alfa Romeo prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Alfa Romeo Stelvio 2,2D 210 hk Q4 Super >>>


Vi har prøvet den hotte udgave af Alfa Romeo Stelvio med Q4 og 280 turbobenzinheste. Her viser den rigtige Alfa Romeo sig - se selv. Fuld HD.


 


Model:

Alfa Romeo Stelvio 2,0 TB 280 hk Q4 aut. First Edition

Listepris:

Kr. 885.195

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzinmotor 2,0 l. 280 hk. 400 Nm/2250 omdr./min. Alfa Romeo DNA. 8-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,7 sek./ 230 km/t/ 14,3 km/l /161 g/km

Længde:

4,69 m

Bagagerum:

525 liter

Anhængervægt:

2300 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill Descent Control. Automatisk nødbremse. 6 airbags. 20” alufælge. Bi-Xenon forlygter med kurvelys. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri indgang. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag.Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fartpilot. Regnsensor. Vognbaneadvarsel. Lussolæder. Sædevarme. Ratvarme. El-justerbare forsæder. 8,8” skærm.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt