- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota RAV-4 2,0 D-4D T3

Rumskib med mange muligheder


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Toyota tidligere på året præsenterede den nye kraftigt faceliftede RAV-4 var det ikke mindst, fordi man gerne ville vise den alsidige multibil med en helt ny hybrid drivline. Men det var også, fordi man designmæssigt havde taget det næste store skridt i retning af en gennemgribende fornyelse af Toyotas visuelle udtryk – forfra minder den næsten om et rumskib.

 

Men det er i givet fald et rumskib med mange og temmelig brugbare muligheder. Vi har denne gang prøvekørt bilen, ikke med hybridmotor, men derimod med den fine 2-liters 143-hestes turbodiesel, som Toyota har ladet BMW bygge til sig. Den kombination er bestemt ikke uinteressant, bl.a. fordi RAV-4 D-4D, som den er døbt, må trække en anhænger på 2 tons, det er ikke mindre end 1200 kg mere end hybridversionen og det vil mange danske kunder sikkert sætte pris på.



Staten straffer

Det udløser imidlertid en strafafgift til den danske stat, når man giver sig selv mulighed for en alsidig tilværelse, på 1850 kroner pr. halvår (hybridudgaven koster kun 310 kroner/halvår, men da tjener staten selvfølgelig lidt mere på benzinafgiften). Og det til trods for, at bilen kan køre 21,3 km/l og kun lukker 123 g CO2 ud i atmosfæren.

 

Til gengæld er købsprisen efter omstændighederne (det danske afgiftssystem) forbavsende moderat: 445.000 kroner for den prøvekørte version med T3-udstyr. Det er kun 65.000 kroner mere end basisudgaven af RAV-4 herhjemme, som oven i købet, hvis man kan bruge det til noget, har en godkendt beskatningspris på 320.000 kroner.

 

Indeni rumskibet

Indenunder rumskibsdesignet finder man den nye RAV-4, der ikke er gennemgribende ny, men forbedret på en række punkter med bl.a. et mere lækkert materiale valg og fornyet interiørdesign som en del af fornøjelsen, hvad vi tidligere har beskrevet (læs vores første prøvekørsel af den nye RAV-4 hér >>>).

 

Det interessante ved dieselversionen er, udover den større funktionalitet og det faktum, at den kører længere på literen end hybridmodellen, at den næsten ikke er til at slå af kursen, fordi den er så gennemført.

 

Muligheder off-road

Den har forhjulstræk, men kan langt henad vejen, eller rettere udenfor vejen, opføre sig som var den en regulær off-roader. Det skyldes dels frihøjden på 16,3 cm, men også, at affjedringen har stor bevægelighed og der derfor skal meget til. at man slipper underlaget.

 

Den er forbavsende komfortabel på off-road underlag. Naturligvis vil firehjulstræk hér være en fordel, især hvis underlaget bliver løst eller opkørt, men også dækmonteringen har da betydning.

 

Fin på asfalt

Mest overraskende er det imidlertid, at RAV-4 på plan asfalt er både krængningsstabil og styrevillig. Den er som standard i T3-udgaven udrustet med 17” alufælge og 225/17-65 dæk, der har temmelig stor affjedring i dæksiderne og derfor påtager sig sin del af kørekomforten. Det kunne gå ud over styrepræcisionen og stabiliteten, men det gør det ikke. Det har Toyota faktisk gjort temmelig godt.



Oven i det kan man roligt køre i vand med den, hvis dækkene altså kan få fat, for vadedybden er 50 cm og RAV-4 har en tilkørselsvinkel på 19 grader og en frakørselsvinkel på 23 grader – som sådan er den næsten en offroader. Og samtidig er den med en længde på blot 4,61 meter nem at komme omkring hjørner med, når man kører gennem snævre gader og i bytrafik i øvrigt.

 

Kabinen er meget rummelig trods den udvendige længde. Bagagerummet på 547 liter kan udvides til 1735 liter ved at bagsæderyglænene foldes fremad og under bagagerumsbunden er der også plads.


 

 


Omfattende udstyr

Toyota udstyrsniveauerne hedder T1, T2 og T3, men i Danmark føres kun T2 og opefter. Som sådan er den billigste model ret veludstyret med el-ruder for og bag, sædevarme, fjernbetjent centrallås og tagræling, for blot at nævne et par eksempler.


Elektrisk bagklap, der selv åbner, er en del af T3 udstyret.


T3 udstyret inkluderer bl.a. førnævnte 17” alufælge, 2-zone klimaanlæg, elektrisk bagklap, nøglefri adgang og betjening, regnsensor, mørktonede sideruder bagtil og infotainmentsystemet Toyota Touch 2, som indeholder bakkamera, MirrorLink etc.

 

”Verdens hurtigste”

Den prøvekørte bil var endvidere udrustet med Toyota Safety Sense til 20.000 kroner, som består af bl.a. adaptiv fartpilot, som bestemt kan anbefales, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og ”verdens hurtigste” automatiske fjernlys.

 

Det skifter ganske enkelt op og ned hurtigere end noget andet system, vi har prøvet og dermed er sikkerheden stor, for mange systemer er gode til at blænde ned, men noget eftertænksomme, inden de på ny blænder op. Det er en stor sikkerhedsmæssig faktor, at man over et par sekunder efter en forbipasserende bil er væk, alene disponerer over nærlys – det sker ikke i Toyota RAV-4.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med "on-board" på en køretur på skiftende underlag i Toyota RAV-4 2,0 D-4D. Videoen er i Fuld HD.



Model:

Toyota RAV-4 2,0 D-4D T3

Listepris:

Kr. 444.990

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbo-diesel. 143 hk. 320 Nm/ 1750-2250 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,6 sek./ 195 km/t/ 21,3 km/l /123 g/km

Længde:

4m61 m

Bagagerum:

547-1735 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Hillholder. Hill Descent Control. 7 airbags. 17” alufælge. Tågeforlygter. Elektrisk bagklap. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og betjening. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Bak-kamera. Toyota Touch multimedia system. 2 X Isofix.


Link til importøren


Man sidder højt i en komfortabel kabine og sidespejlene er store - det giver godt overblik. Desuden er RAV-4 T3 udstyret med bakkamera.

 

 

 

 

 

Bagsæderne har flere indstillingsmuligheder og for at bagagerummets indhold fortsat holdes fri for nysgerrigt indkik er kanten mellem bagagerumsgardinet og sædernes bagkant fleksibel.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt