- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:Toyota Prius

1,8 VVT-i Hybrid H3

Hybrid på af (motor) veje


Af Søren Clauding – september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var egentlig planen, efter det første møde med hybridbilerne over alle hybridbiler, den helt nye Toyota Prius, på spanske landeveje i og omkring Valencia, at gennemprøve den under danske kørselsforhold. Det skete naturligvis også, men så opstod idéen, at forsøge at blæse ned ad tyske autobahns – noget, som ikke normalt er optimalt for en såkaldt Fuld Hybrid bil.

 

Det er jo sådan, at i en Fuld Hybrid bil har bilen i princippet sit eget elektricitetsværk med. Computerstyringen sikre, at forbrændingsmotoren oplader batteriet, når den ikke bruger al sin kraft på at drive bilen fremad. Og siden anvendes elektriciteten så til at assistere forbrændingsmotoren, så den ikke behøver bruge så meget energi selv – derved spares der brændstof, i Prius tilfældet benzin.

 

Skærmen dokumenterer kørslen

Det fungerer fortræffeligt ved bykørsel – dér har er hybridbilen i sit es, også fordi den iblandt kører på elektricitet alene. Det trinløse e-CVT-automatgear klarer processen med en sådan smidighed, at man stort set ikke registrerer hvornår man kører på det ene eller det andet. Det er meget lydløst og hvis ikke man har øjnene klæbet fast til den lille skærm i instrumentpanelet, som konstant viser hvorfra kræfterne kommer og hvor de går hen (hvis man altså ønsker at den skal gøre det), holder man hurtigt op med at beskæftige sig med det.



Hvad skærmen imidlertid også afslører er, hvornår det i princippet er benzinmotoren, der står for hele arbejdet. Ved mere eller mindre topfart på tyske motorveje, som er de eneste offentlige veje i Europa, hvor der stadig iblandt kan findes fri hastighed, er der ikke meget overskudskraft og derved løbet batteriet hurtigt tør får strøm.

 

Hvordan klares høj fart på autobahn?

Er der mange fartreduktioner, hvis trafikken f.eks. påbyder det, opsamles der strøm, men den vil hurtigt blive brugt på at komme op i fart igen. Det er med andre ord ikke det helt store, man har ud af at køre hybridbil på en ”Autobahn”. Hvor galt er det – eller omvendt: Hvor godt er det. Det var det, vi ville prøve.

 

Heldigvis holder instrumenterne løbene øje med forbruget og så kan man jo blot registrere undervejs, hvordan forløbet er.

 

Hybrid på hybrid

Vi satte kurs mod Berlin, bl.a. fordi der en vis strækning af den motorvejstur, hvor der ER fri hastighed og fordi trafikken ikke altid umuliggør at køre hurtigt. Ved samme lejlighed kunne vi ikke dy os for at ”prøvesejle” Scandlines helt nye hybridfærge, døbt Berlin, som principielt er bygget på samme principper som Prius’en (læs vores ”prøvesejllads” af M/F Berlin hér >>>).

 

Hvad angår Prius’s funktionelle kvaliteter, har vi beskrevet dem tilstrækkelig dybt ved de første internationale prøvekørsler, så det giver ingen mening at gentage dem hér. Til gengæld kørte vi også en tur gennem det danske vejnet inden næsen blev vendt mod syd.

 

Premium oplevelse på danske veje

Konklusionen er, hvad køreegenskaberne angår, at den kørekomfort, som kendetegner en Toyota Prius bestemt er en fordel på de ikke altid helt jævne danske landeveje. Prius hører til på kanten til Premium klassen og netop den meget stilfærdige kørsel bringer den ofte op over kanten.

 

Designet er futuristisk, men vi faldt over, at den hvide midterkonsol denne gang i højere grad ledte vores tanker hen på en slags miniature-håndvask end ved det første møde. Måske fordi den dengang var udstyret med en plade til trådløs opladning af smarttelefoner. Men det hører dog til i småtingsafdelingen og er egentlig en fremragende løsning, når man gerne vil holde bilen ren i krogene – for der er ikke så mange af dem.



Fin ved topfart

I Tyskland fik vi farten op på de 180 km/t, en Prius kan køre. Selv ved den fart var støjen beskeden, rigtig luksus og bilen kørte snorlige. De nye hjulophæng er glimrende og der registreres ingen medstyring fra baghjulene ved høj fart.

 

Vores forbrugstal så sådan ud (og stemte meget godt med den ene optankning, som var nødvendig undervejs): På danske motorveje med 110-130 km/t: 22,2 km/l (glem ikke at det er benzin – det er faktisk en ganske fornuftig benzinøkonomi, som vi ikke har oplevet andet end minibiler, der kunne tangere).

 

Med 130-140 km/t steg forbruget markant til 15,2 km/l – men det er stadig godt for en benzinbil. Og ved 170 km/t landede det på cirka 13 km/l – lignende tal har vi kun opnået med dieselbiler.

 

Den hurtige opsummering på Prius:

Elmotoren kan stå for kørslen helt op til 110 km/t og gør det gerne og gerne ubesværet. 72 hk er da også en pæn effekt ved den fart – husk, at en benzinmotor typisk først når sin topeffekt ved meget højere hastigheder. Vi nød i øvrigt at køre på elektricitet alene i parkeringskælderen under NH Collection hotellet, helt i overensstemmelse med hotellets E-Mobility Concept, hvor man udlejer diverse elektriske køretøjer til hotelgæsternes sightseing.


Bakkameraet er praktisk i parkeringskælderen.


På motorvejene er adaptiv fartpilot en uvurderlig fordel som gør det lettere smidigt at følge trafikken.

 

Fin nok på langturen

Bagagerummet på 502 liter er på niveau med andre mellemklassebiler, og falder ikke igennem på en langtur. Nøglefri betjening gør det hele meget let. Og det er klart, at viften af ekstraudstyr underbygger premium oplevelsen: El-ruder for og bag, bakkamera (hensigtsmæssigt, for udsynet gennem den tophængsede bagklap er ikke så godt – selvom man har todelt bagruden), vognbaneassistent og ikke mindst det fremragende LED forlys, der forvandler nat til dag, er værd at nævne – det er i øvrigt standard også i den billigste version til 420.000 kroner.


 


Den prøvekørte variant koster 450.000 kroner og for de ekstra 30.000 får man 17” alufælge i stedet for 15” – den lavere dækprofil var nok med til at sikre stabiliteten ved hurtig kørsel –  head-up display er godt at orientere sig fra, læderrat hører også med samt et par andre fordele. Men i bund og grund er Prius så veludstyret i basisudgaven, at vi tror at de fleste vil kunne klare sig med det.


Andre Toyota Prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også om vores første prøvekørsel af Toyota Prius hér >>>


Klik på billedet og oplev den nye Toyota Prius, først i køen i Gedser til færgen mod Rostock og siden på en tysk autobahn. Videoen kan ses i Fuld HD.


Toyota Prius hybridbilen i rette omgivelser: NH Collection hotellet ved Friedrichstrasse Station i Berlin udmærker sig ved deres E-Mobility koncept.


Model:

Toyota Prius 1,8 VVt-i Hybrid H3

Listepris:

Kr. 448.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 ltr. Benzinmotor 98 hk. 142 Nm/3600 omdr./min. Elektromotor, 72 hk, 163 Nm (hele omdrejningsintervallet). Akkumuleret effekt: 122 hk. E-CVT automatgear

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 180 km/t/ 30,3 km/l / 70 g/km

Længde:

4,54 meter

Bagagerum:

502 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Fuld LED lys. Tågeforlygter. 17” letmetal fælge. Smart entry. 6 airbags. Aktiv nødbremse. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7” berøringsskærm. Vognbaneassistent. Head-up display. Rear Cross Traffic Alert. Blind Spot Monitoring. Bakspejl med automatisk nedblænding.


Link til importøren


 

 

Der er orden i bagagerummet i en Prius - også under bagagerumsbunden.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt