- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

Biltest: Toyota Land Cruiser

150 2,8 D-4D T4 aut.

 


Nyt blod til ørkenens ukronede konge


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Land Cruiser er ørkenens ukronede konge. Næst efter kamelen er den det foretrukne transportredskab, simpelthen fordi den kan klare strabadserne på samme måde som de levende væsener, der i kraft af Darvins uimodsagte love har tilpasset sig de særlige levevilkår, som hersker i de fascinerende landskaber, som man i øvrigt finder mange steder i verden – ikke kun i kamelernes afrikanske territorier.

 

Toyota Land Cruiser er tilpasset de barske og krævende vilkår. Derfor er den så populær, men den skal også være omstillingsparat. Og det kan godt være, at man endnu kan hente kolossale mængder af fossile brændstoffer op af ørkensandet, men udover den naturlige begrænsning, verdens energireserver er underlagt, er der også lige et miljø omkring Jordkloden, som kræver særlige hensyn. Det har Toyota udvist stor opmærksomhed og ansvar for i årtier som verdens førende producent af hybridbiler.

 

Ny 2,8 liters turbo-diesel

Og så har en Land Cruiser også et liv uden for ørkenen. De ting tilsammen krævede et nyt maskineri og det er præcis, hvad Toyota har givet den: De har gjort op med fortiden, sendt de hidtidige 2,5 og 3,0 liters dieselmotorer på pension og erstattet dem med en ny økonomisk og lavt forurenende turbodiesel. Ikke en racermotor, så man kan køre om kap med BMW X5 og for den sags skyld de store Range Rover varianter ned ad de tyske motorveje, men en solidt trækkende 4 cylindret 2,8 liters maskine, der yder det der skal til – overalt.



Overalt betyder også Danmark. For selvom klimaforandringerne ikke endnu har omdannet den jyske hede til gold ørken, er en Toyota Land Cruiser absolut en bil, man med den nye motor oven i købet med sindsro kan overveje, hvis man har brug for dens mangfoldige egenskaber. Den er ikke den billigste bil med terrængående egenskaber på det danske marked, men den er fornuftigt prissat, og ser man på, hvad man får for pengene, er den mere end fornuftigt prissat.

 

Meget af alt for pengene

Den billigste udgave koster 670.000 kroner. Den hér prøvekørte version kostede den nette sum af 1.090.423 kroner. Men se så også lige, hvad man får for pengene:

 

For det første, og det er måske et af de allervigtigste købsargumenter, er en Toyota Land Cruiser bund solid. Toyota har et enestående ry for at bygge verdens mest pålidelige biler og det er på det grundlag, Land Cruiser befinder sig. Også derfor har man valgt, at den nye motor foruden at præstere en fornuftig brændstoføkonomi også skulle være pålidelig. Ultra pålidelig faktisk. Der findes ikke mange værksteder i ørkenen og mon ikke de fleste vil medgive, at selvom man befinder sig i civiliserede omgivelser, er den mest irriterende faktor ved et hvilken som helst bilejerskab den tid, den befinder sig på værksted.

 

Stærk nok til vægten

Maskineriet yder op til 177 hestekræfter og bilen vejer 2,5 tons. Hvis ikke det var fordi, den også ydede et drejningsmoment på flotte 450 Nm allerede fra 1600 og op til 2400 omdr./min., ville det ikke være godt. Men det gør den, og derfor kan den i rå landevejstal nå 100 km/t på 12,7 sekunder og topfarten er 177 km/t. Det gør den på ingen måde til en landevejsracer, men den sakker på den anden side heller ikke bagud.

 

Vi lånte en grusgrav – det tætteste man kan komme Sahara i Danmark – og satte Land Cruiseren på prøve. Bortset fra et vandhul var der ligeså tørt som i Sahara, underlaget var ligeså uforudsigeligt, og egentlig var det alene dækmonteringen, der satte begrænsninger – og det var stort set ingen (se on-board videoen her på siden).

 

God i gruset

Frihøjden er 21,7 cm og da bilen med sine 4,78 meter i længden er stor men ikke over proportioneret, har den en ret bred anvendelighed. Vandhullet kunne man have klaret indtil det var 70 cm dybt, men vi havde ikke tommestok og vaders med, så vi valgte at antage, at den kan den nok. Desuden ville de fine 18” alufælge måske være blevet skrammede – det er jo paradokset, når man klæder en arbejdsbil på til fest.

 

Men se også lige: 6 trins automatgear er standard (tidligere havde automatgearet 5 trin, det nye er bestemt mere passende og gør også sit til, at brændstoføkonomien på 13,5 km/l kan praktiseres). Fortil har man dobbelt wishbone hjulophæng, så styringen følger førerens ordre og ikke underlagets, bagtil er der fast bagaksel med skruefjedre og luftaffjedring, som sikrer at bilen niveaureguleres når nødvendigt.

 

Læser selv terrænet

Den kan hæves og sænkes efter behov, Torsen spærredifferentialet forhindrer, at hjulene løber tør for trækkraft og multiterræn-kameraet aflæser terrænets karakter og indstiller drivlinen og undervognen, så kørslen bliver optimal.

 

Det omfattende udstyr inkluderer 3-zone klimaanlæg, elektrisk multijusterbart rat, 360 grader kamera, nøgleløs adgang og start/stop, elektrisk justerbare forsæder, sædevarme på de to forreste sæderækker.

 

7 siddepladser og 3 tons på krogen

Dermed også sagt, at Land Cruiseren har 7 siddepladser. God lyd til alle sikres gennem 14 højtalere, sæderne er betrukket med læder og egentlig undrer man sig over, at bilen ikke er forsynet med LED lys. Men vi gætter på, at LED lys ikke er en standard lagervare på værkstederne i ørkenranden. Og LED lyset klarer man sig i hvert fald uden, for det er fremragende lys, sådan en Land Cruiser leverer.

 

Og så, for resten, den må kører med 3 tons på trækkrogen. Det er nok mere til os end til ørkenboerne. Den har elektronisk hjælp til at stabilisere bagenden med anhænger på. Da Land Cruiseren også klarer plane asfaltveje ganske glimrende er konklusionen: Toyota har skabt en komplet bil, for dem, der har et virkelig alsidigt behov for biltransport til ethvert formål.


Bagagerummet er multifunktionelt med plads til to ekstra sæder, der, når ryglænene lægges ned giver et helt plant bagagerumsgulv.

 

Når sidedøren åbnes b liver bilen næsten halvanden meter længere, så den kræver plads. Men plads er der som regel også nok af i ørkenen. Og til snæver byparkering har man jo en anden løsning - den tophængslede bagrude (se nedenfor til højre).

 

Ved midterste sæderække er der eminent benplads og hvis man vil, kan den forvandles til mere benplads til passagererne på de to bageste sæder - eller bagageplads, hvis det er det, man har brug for.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev den nye Toyota Land Cruiser i en til lejligheden lånt grusgrav. Og nej, Vi fortæller ikke hvor den ligger...

Videoen kan ses i Fuld HD


Skal, skal ikke. Land Cruiseren kan køre på op til 70 cm dybt vand så først derefter får den problemer.


Model:

Toyota Land Cruiser 150 2,8 D-4D T4 aut.

Listepris:

Kr. 1.090.423

Motor og transmission:

4 cyl. commonrail turbodiesel 2,8 l. 177 hk. 450 Nm/1600-2400 omdr./min. Permanent 4X4. 6 trins aut. gear. Torsen Spærredifferentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,7 sek./ 177 km/t/ 13,5 km/l /194 g/km

Længde:

4,78 m

Bagagerum:

621-1151-1934 liter

Anhænger:

3000 kg

Frihøjde/ Vadedybde

70 cm

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 18” alufælge. 6 airbags. Tågeforlygter. Multi Terrain Select. Down Hill Assist Control. Crawl Control. Kinetic Dynamic Suspension System. Luftaffjedring bag. Trailer Stability Control. Adaptiv fartpilot. Vognbane Assistent. Rear Cross Traffic Alert. Nøgnefri adgang og betjening. Elektrisk multijusterbart læderrat med varme. 3-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-justerbare forsæder. Læderkabine. Sædevarme. Regnsensor. 360 grader kamera. P-sensorer for og bag. Toyota Touch 2 multimediesystem med Go-navigation. 7" berøringsskærm. 14 højtalere. Isofix.


Link til importøren


Cockpittet i den prøvekørte version var eksklusivt indrettet med ædeltræ og masser af elegance.

 

 

De mange "off-road" knapper, som heldigvis ikke skal styres via en berøringsskærm, som er umulig at ramme, når man kører på ujævnt underlag, vidner om bilens uendelig mange muligheder og elektroniske hjælpemidler.

 

 

Den sidehængslede bagdør indeholder bl.a. værktøj og nødhjælp, så det er lige ved hånden. reservehjulet er monteret under bilen, så man ikke skal tømme bagagerummet, hvis man får brug for det.

 

Sidedøren fylder meget, når den åbnes. Derfor er den tophængslede bagrude en god løsning, hvis man blot skal have mindre ting ind i det kolossale bagagerum.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt