- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Toyota Avensis Touring Sports 1,8 Valvematic T2

Benzinkongen regerer


Af Søren Clauding – maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Avensis er kongen i den store mellemklasse – BENZINkongen. Det kan skyldes, at der sælges rigtig mange firmabiler i den kategori og firmabiler ofte er udrustet med dieselmotor, fordi de kører mange kilometer – og da er dieselmotorer som regel de mest driftsøkonomiske. Men Toyota har tradition for, at have en langt større andel af privatkunder blandt Avensis kunderne og de køber ikke i nær samme grad dieselbiler. Faktisk er 60 procent af de Avensis, der sælges i Danmark, udrustet med benzinmotor.

 

Regnestykket er da også ligetil. En Avensis Touring Sports (dvs. stationcar) 1,8 Valvematic med 147 hestekræfter, som den, disse linjer handler om, er 60.000 kroner billigere end en tilsvarende bil med en 143 dieselheste. Det er en prisforskel, der er til at tage at føle på. Oven i købet slipper man cirka 1000 kroner billigere i årlig ejerafgift på benzinversionen. Den besparelse kompenserer hos de allerfleste for den beskedne merudgift på udgiften til benzin. Benzinprisen er lidt højere og benzin-Avensis’en kører 16,7 km/l versus de 21,7 km/l i dieseludgaven - officielt.

 

Listeprisen på den prøvekørte T2 variant er 370.000 kroner. Hvis den stilles til rådighed som firmabil, er beskatningsprisen 282.121 kroner, så også i den situation er Avensis med benzinmotor et attraktivt køb.

 

Turbo gør forskellen

Vi var med i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Toyota Avensis sidste sommer. Vi har også i efteråret netop over nogle meget lange strækninger sidste efterår prøvekørt Avensis i den samme Touring Sports blot med den førnævnte dieselmotor. Og selvom kørselsforholdene denne gang ikke var sammenlignelige med efterårets langture, er det vores indtryk, at det er lettere at komme tæt på benzinøkonomien end på dieseløkonomien i praksis.



Forklaringen har formentlig med hele den grundlæggende konstruktionsmæssige forskel at gøre. Hvor dieselmotoren er udstyret med turbolader, er 1,8 liters benzinmotoren uden turbo. I en bil med turbolader, og det gælder benzin såvel som dieselbiler, skal turboladeren ikke særlig højt op i omdrejninger, før den øger brændstofforbruget. Derfor skal man i praksis køre med en lettere speederfod i en turbo-bil end i en bil med motor uden turbolader.

 

Summa summarum: I praksis er benzinøkonomien ikke bare tættere på det officielle tal, den er også tættere på dieseløkonomien end tallene indikerer.

 

Fordele og ulemper

Og så er der de andre forskelle. Dieselmotoren leverer som bekendt det såkaldte turbo-tryk under accelerationen, som mange inklusive os selv godt kan være forfaldne til at nyde. I Toyota tilfældet giver det faktisk også bedre accelerationstal. Benzinmotoren er imidlertid usandsynlig støj- og vibrationssvag. Man mærker og hører ikke maskineriet, men 0-100 km/t på 10,7 sekunder vidner dog om, at maskineriet er der og det ikke er uden evner.

 

Dertil kommer, at benzinudgaven er 80 kg lettere end dieselversionen. Den vægt findes fortrinsvis over forakslen. Når den mindskes, skydes tyngdepunktet bagover og det giver en lettere styring gennem svingene. Bilen bliver ganske enkelt mere underholdende at køre i kurver med.

 

Det omfattende T2 udstyr

90 procent af alle købte Avensis biler er udrustet med det såkaldte T2 udstyr. Det gjaldt også den her testede. I modsætning til den dieselbil, vi prøvede i efteråret, havde den nu prøvekørte ikke Premium udstyr oveni og derved slap vi for 18” fælgene. De passede ikke dårligt til den tungere dieselbil, men de 17” fælge med tilhørende dæk med større affjedring i dæksiderne, som T2-varianten er påmonteret, er ganske enkelt en fornøjelse.



Retningsstabiliteten er ikke ringere, styrepræcisionen heller ikke, men det kan måske tilskrives den lidt lettere forvogn. Konklusionen er dog klar nok, at 17” hjulene er de rette til en Avensis.

 

Den prøvekørte version var også udstyret med Toyotas 6-trins manuelle gearkasse. Det var første gang vi prøvede den gearkasse i en Avensis med benzinmotor og egentlig er der ikke spå meget at side derom… det fungerer som det skal og passer udmærket til bilen.

 

Meget bil for pengene

Sat i forhold til listeprisen, bilens størrelse og funktion (læs mere om det funktionelle i vores tidligere beskrivelser af Avensis: Avensis Touring Sports D-4D >>>, First World Testdrive Toyota Avensis >>>)

Får man utrolig meget bil for pengene.

 

Udstyret inkluderer 2-zone klimaanlæg, Toyota Touch 2 (inkl. MirrorLink, bakkamera etc.), el-sideruder for og bag, fartpilot med begrænser, regnsensor, sædevarme, 8” skærm, tågeforlygter, læderrat, 7 airbags og ikke mindst 3 års garanti, som kun de færreste nogensinde vil får brug for… for 13. år i træk er Toyota topscorer i Autoindex hvad angår kundetilfredshed og tilfredshed med værkstedet.

 

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>


 


Model:

Toyota Avensis Touring Sports 1,8 Valvematic T2

Listepris og Beskatningsværdi:

Kr. 369.990.

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor, 1,8 l. 147 hk. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 200 km/t/ 16,7 km/l /142 g/km

Længde:

4,82 m

Bagagerum:

543-1609 liter

Anhænger:

1500 kg.

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. CBC. 11” alufælge. Tågeforlygter. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med -begrænser. Bakkamera. P-assisten. Isofix. Toyota Touch 2 med 8” skærm. Bakkamera. Regnsensor. Skumringssensor. Toyota Safety Sense (aktivt bremsesystem, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding). MirrorLink og Bluetooth, USB, AUX. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt