- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet S

Top-Vitara med ekstra boost


Af Søren Clauding – februar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Topmodellen i Suzuki Vitara modellinjen har betegnelsen ”Boosterjet S”. Listeprisen er 285.000 kroner – hvilket er 40.000 kroner billigere end den Vitara, vi prøvede for nylig, som ikke kategoriseres som topmodellen. Det lyder ulogisk, men der er en forklaring på alting…

 

Den nylig prøvekørte Vitara (læs prøvekørslen af Suzuki Vitara 1,6 DDIS Active 4WD aut. hér >>>), ja navnet giver jo næsten alle svarene: 1,6 DDIS er en dieselmotor, og dieselmotorer er som hovedregel dyrere end benzinmotorer, 4WD betyder firehjulstræk og det har Boosterjet S modellen ikke, og aut. indebærer, at bilen er udstyret med den nye 6-trins dobbeltkoblings automatgearkasse, TCSS. Alene 4WD og TCSS koster tilsammen 60.000 kroner og så hænger tingene jo meget godt sammen.

 

Mere udstyr og flere kræfter

Når Suzuki alligevel, trods savnet af 4WD, kalder Boosterjet S for topmodellen, er det fordi den udstyrsmæssigt har fået et boost i forhold til de øvrige varianter og det har benzinmotoren, som navnet antyder, også. Sidstnævnte har ført 20 flere hestekræfter med sig, så den er oppe på 140 hk. Da de oven i købet er bragt til live ved hjælp af en turbolader, som Suzuki ellers ikke har tradition for at bruge til andet end dieselmotorer, har man i tilgift opnået et stort drejningsmoment (220 Nm) over en omdrejningsskala fra 1500 op til 4000 motoromdr./min.


 


Resultatet er, at man kan sprinte op til 100 km/t på bare 9,5 sekunder og race ned ad en tysk autobahn med 200 km/t. Det er markant bedre fartpræstationer end de øvrige Vitara modeller kan mobilisere.

 

Så ser man bort fra firehjulstræk, dieseldrift og automatgear er en Boosterjet S altså topmodellen (i øvrigt kan Boosterjet S også fås med automatgear, hvis man ønsker det).

 

Bedre køreegenskaber

Det er den også på andre måder. For den har desuden fået modificeret undervognen. Og en ny type støddæmpere håndterer langt bedre spændet mellem det, at absorbere meget små og temmelig store ujævnheder. Det gør de glimrende, ikke mindst taget i betragtning, at den prøvekørte benzinvariant er 185 kg lettere end dieselbilen fra forleden, hvilket kunne medføre mere uro under kørslen. Også styringen er blevet optimeret og den nye køreoplevelse passer glimrende til bilens nye fartformåen.

 

Faktisk er bilen på den ene side overraskende komfortabel og på den anden side meget dynamisk gennem kurverne, den er let at placere, hvor man vil have den. Hvordan sidevindsfølsomheden er ved høj fart, ved vi ikke, for vi har ikke racet ned ad en tysk autobahn, men holdt os til dansk motorvejsfart. Det klarer den imidlertid udmærket, også i kraftig sidevind.

 

Boostet Exclusive udstyr

Udgangspunktet for en Boosterjets udstyrsniveau er ”Exclusive” niveauet, som bl.a. inkluderer LED nærlys, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening, en 7” skærm i midterkonsollen med bakkamera, navigation og muligheden for at spejle smart-telefonen op på skærmen (Mirrorlink). Klimaanlæg, p-sensorer både for og bag, tågeforlygter og ikke færre end 7 airbags, som da også har givet Vitara 5 stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, indgår også i det udstyrsniveau.

 

Oven i det inkluderer Boosterjet S-udstyret bl.a. sæder i læder og russkind, et iøjefaldende sportsrat med smarte røde syninger, instrumentpanel i alu-look (som dog giver nogle irriterende reflekser, når solen rammer på den mest uhensigtsmæssige måde) samt nogle fancy sportspedaler.


 


Udefra er det let at se, at bilen er en Boosterjet S: Frontgrillen er slidset op i fem dele og bemærkelsesværdig anderledes end standardgrillen, og så har bilen blanke sorte alufælge. Undertegnede er ikke normalt særlig begejstret for sorte hjul, men på Vitaraen virker det godt, måske fordi den blanke overflade spejler omgivelserne og giver et vist liv, især når bilen kører.


 

Andre Suzuki prøvekørsler – finde dem hér >>>


 


Model:

Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet S

Listepris:

Kr. 284.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 ltr. Turbobenzin, 140 hk. 220 Nm/ 1500-4000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 200 km/t/ 19,2 km/l / 121 g/km

Længde:

4,18 m

Bagagerum:

375 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hillholder. Hill descent Control. Aktiv nødbremsesystem. 17” sortlakkerede letmetal fælge. Tågelygter for og bag. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. 7 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. Isofix. Bakkamera. 7” skærm. Bluetooth. Apple Carplay og MirrorLink. Mørktonede ruder bag. Dobbeltbund i bagagerum.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt