- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Suzuki SX4 S-Cross

1,0 Boosterjet Exclusive


S-Cross er ærlig snak


af Søren Clauding - december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i august i år kunne vi fortælle om den nye Suzuki SX4 S-Cross og allerede dengang var det åbenlyst, at Suzuki havde givet bilen langt mere end en visuel overhaling. Den oplevelse blev ikke overraskende bekræftet, da vi havde lejlighed til at gå lidt mere under lakken på bilen. Ikke overraskende, fordi Suzuki har en forbilledlig herlig tilgang til det, at producere biler, der reelt er lidt mere end de giver sig ud for.

 

Benzinøkonomien, for eksempel. Det officielle tal er 20,0 km/l for den prøvekørte udgave med den nye og forbedrede 3-cylindrede 1 liters 112-hestes Boosterjet benzin turbomotor. I praksis kører en turbobil normalt omkring 20 procent kortere end hvad det officielle tal siger. Det ville i Suzuki tilfældet betyde 16 km/l. Men nej: Det var svært, at vriste tallet under 18 km/l (se videoen her på siden). Hvis man kører med blid speederfod, er det let at komme tæt på de 20 km/l. Det er ærlig snak.

 

Hævet halvanden cm

Og egentlig ganske imponerende. S-Cross er blevet hævet halvanden cm i forhold til forgængeren. Den har nu en frihøjde på 18 cm, som er en brugbar fordel, hvis man f.eks. har behov for at køre udenfor den plane asfalt. Den er ikke bare lidt hævet. En højere bil forringer normalt benzinøkonomien på grund af dårligere aerodynamik. Men 20 km/l, på benzin, som oven i købet er til at opnå – det er svært at gøre bedre med konventionel teknologi.



Begrebet ”konventionel” skal ikke på nogen måde opfattes negativt. I al respekt for, at bilindustrien generelt arbejder konstant og målrettet ved hjælp af f.eks. alternative drivliner på at forbedre bilernes præstationsniveau – altså forholdet mellem energiforbrug og kraftpræstationer (fart, trækformåen etc.) – er der en verden nu og hér. Og den rammer Suzuki ind i med optimerede modeller som f.eks. S-Cross.

 

Optimeret brug

En del af forklaringen ligger i, at man har arbejdet med f.eks. overfladebehandling af de vitale stempler og 2-trins regulering af olietrykket. Benzinen sprøjtes ind i forbrændingskamrene via 6-huls præcisionsdyser og det er ikke noget, Suzuki slår på stortromme for – selvom de egentlig godt kunne have gjort det.

 

Måske fordi der er så meget andet, at tale om, som vedrører bilkundernes hverdag og brug af bilen.

 

Kører glimrende

Én ting er benzinøkonomi, noget andet er køreegenskaber.  Især med den nye benzinmotor i maskinrummet er S-Cross en temmelig viril bil. Den er 60 kg lettere end hvis den havde været udstyret med den 140-hestes 4-cylindrede benzinmotor, som også er en option, og 75 kg lettere end hvis den havde været udrustet med den hidtidige 120 hestes dieselmotor. Der er ikke installeret en tungere 6-trins gearkasse – man nøjes med 5 – tyngdepunktet er lavt og kurvestabiliteten glimrende.



Den lettere motor skyder tyngdepunktet bagud og balancen i bilen er fin, samtidig har den større hjulvandring gjort det muligt, at ”lege” mere med affjedringen, som er blevet mere komfortabel men fortsat tilstrækkelig spændstig til at imødekomme den typiske europæiske bilists ønsker.

 

Motoren yder foruden op til 112 hk et drejningsmoment på 170 Nm mellem 2000 og 3500 omdr./min. det gør den smidig og underholdende, og den oplevelse underbygges helt af bilens køreegenskaber.

 

Masser af plads

Rummeligheden er fremragende. Med en længde på blot 4,30 meter kan der ikke sættes fingre på bagsædepladsen og et bagagerum på 440 liter, der kan øges til 1269 liter er bare rigtig flot. Har man brug for mere plads, kan man koble en anhænger på 1200 kg bagpå.


 

Bagagerumsbunden kan fastgøres i skrå position så det er lettere at benytte rummet under.


Efter afgiftsreduktionen i november kan den billigste S-Cross købes for blot 194.000 kroner. Testbilen havde Exclusive udstyr (topudstyret) og det er selvfølgelig godt, men det kan sagtens undværes, hvis det mest handler om god og meget bil for pengene.

 

LED-lys og nøglefri betjening

Allerede på mellem-udstyrsniveau, kaldet ”Active” til 220.000 kroner, er 2-zone klimaanlæg standard. Det samme er det unikke LED forlys, 7” skærm i kabinen, nøglefri betjening, regnsensor, sædevarme, læderrat, bagsæderyglæn, der kan justeres og meget mere. Hvad ellers kan man ønske sig?

 

Jo, adaptiv fartpilot, der regulerer afstanden til forankørende, medfølgende aktiv nødbremse, navigation og p-sensorer for og bag som supplement til bakkamera. Sidstnævnte er godt, for skal man absolut pege på noget negativt ved en S-Cross er det udsynet bagud. Bilen er høj, man sidder højt, men skal der kantstensparkeres, kan det være vanskeligt at se andre bilers frontparti. P-sensorer er godt for S-Crossens stadig bulefri fremtoning – og de andre bilejere vil med garanti være glade for også at slippe for buler.

 

Med andre ord: Suzuki oplever kolossal succes i disse år, med rette. De bevarer benene på jorden, når de bygger biler, de tilbyder det, kunderne har brug for. Og den nye S-Cross, som i øvrigt er fabrikkens største bil, lever helt op til den filosofi. Se, det er ærlig snak.

Andre Suzuki prøvekørsler find dem hér >>>

 

Læs også om vores første test af S-Cross >>>


Man får utrolig meget utrolig brugbar og velkørende bil for pengene i en Suzuki SX4 S-Cross. Kør med en tur on-board og bemærk, at prisen er blevet næsten 11.000 kroner lavere siden videoen blev produceret pga. afgifts ændringen sidst i november. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Suzuki SX4 S-Cross 1,0 Boosterjet Exclusive

Listepris:

Kr. 245.318

Motor og transmission:

3 cyl. Benzin. 1,0 l. 112 hk. 170 Nm/2000-3500 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 180 km/t/ 20,0 km/l /113 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

440-1269 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Tågeforlygter. Fuld LED forlygter. 17” alufælge. 7 airbags. Aktiv Nødbremse. Nøglefri adgang og stop/start. 2 zone Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sort tonede ruder bag. Aktiv adaptiv fartpilot. Bluetooth. 7” skærm. Bakkamera. P-sensorer for og bag. Navigation. MirrorLink, Apple CarPlay. Isofix. Tyverialarm.


Link til importøren


 

 

Når bagsæderyglænene lægges ned opnår man et helt plant bagagerumsgulv.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt