- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

SEAT Toledo 1,4 TSI Style DSG


Kvik, alsidig og ruuuuuumelig


Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEAT Toledo er en pæn og nydelig sedan. Men karrosseriformen bedrager, for bagklappen er hængslet helt oppe under taget og fungerer i praksis som en tophængslet bagklap. Men vigtigst: Den åbner for imponerende 550 liter bagageplads, som gør den til en af de mest rummelige mellemklassebiler på markedet.

 

Dermed er Toledo tro mod sit ophav. Seat har altid bygget pæne biler, de har altid været utrolig rummelige, og i Toledo tilfældet i den prøvekørte version er den også temmelig veludrustet. 125 hestes TSI turbobenzinmotor under motorhjelmen og det avancerede DSG dobbeltkoblingsgear som forbindelsesled mellem motor og forhjul – så er man godt kørende.

 

Glæde af afgiftsreduktion

Prismæssigt er en Toledo meget attraktiv fastsat. Efter afgiftsreduktionen for kort tid siden faldt listeprisen til 201.620 kroner for den prøvekørte Style udgave. Den billigste Toledo koster blot 145.000 kroner – det er en yderst konkurrencedygtig pris for en bil, der tilbyder så god plads.

 

I teknisk forstand er den dog ikke helt så avanceret som søstermodellen, SEAT Leon, der til trods for at være mere kompakt, faktisk er dyrere. Det skyldes, at Leon er baseret på den nye MQB platform, som den bl.a. deler med VW Golf og Audi A3. Toledo læner sig mere om af Skoda Rapid undervognen, som i princippet også findes i SEAT Ibiza. Det er ikke dumt, for det er med til at holde prisen nede og betyder, at man får meget bil og meget rummelig bil for pengene.

 

Yderst kvik

TSI-motoren findes også i andre af VW-gruppens biler. Den gør Toledo til en fornøjelse at køre. 0-100 km/t på 9 sekunder er pænt hurtigt, vover man sig ud på en tysk motorvej, kan og må man køre 208 km/t og samtidig er det officielle forbrugstal 20,4 km/l – det skal man dog køre med varsom speederfod for at komme i nærheden af. Desuden er den smidig om omdrejningsvillig.


 

DSG-gearet er velkendt og er især under acceleration en herlig oplevelse. Et dobbeltkoblingsgear består som bekendt af to gearkasser, hvor den ene hele tiden er parat til at koble til i et højere gear end det, man lige har benyttet i den anden. Dobbeltkoblingen kobler da de trækkende hjul til det næste trin i gear-forløbet og det sker ikke bare helt automatisk men også lynhurtigt.

 

Nedad i gearene foregår skiftet lidt mere djærvt, men det er jo heller ikke så meget i det forløb, at man har brug for de hurtige skift. Det er i øvrigt ikke alene følelsen, der er herlig, men et dobbeltkoblingsgear er også en sikkerhedsfaktor, fordi det hurtige gearskifte også indebærer, at bilen ikke ændrer køreegenskaber, mens der skiftes.

 

Kolossal bagagerumsåbning

Men pladsen er, som nævnt et par gange, helt central. Den store begrænsning ved en almindelig hatchback er bagagerumsåbningen. Det kan være vanskeligt at læsse sådan en bil. Fordi bagklappen i Toledo er hægtet forholdsvis langt fremme, er åbningen kolossal, men kan på det nærmeste læsse bilen ovenfra og ned, det gør det bekvemt at benytte den megen plads – som ikke lider nævneværdigt af sedan-formen.



En hvilken som helst ny SEAT Toledo har som standard multikollisionsbremse, som bremser bilen ned, hvis den er inkluderet i en ulykke (som udløser airbaggen) og derved sikrer, at den ikke blot kører videre, hvis man selv har mistet herredømmet over bilen og så har den basisudstyr som centrallås, el-sideruder fortil, Isofix barnestolsbeslag m.v.

 

Går man niveauet op til ”Reference” får man bl.a. aircondition, fjernbetjening af centrallåsen, kørecomputer, bagrudevisker og hillstart assist med i købet.

 

Style-niveauet er toppen

Og den prøvekørte Style-udstyrsversion inkluderer klimaanlæg med køl i handskerummet, 16” letmetalfælge, læderrat, el-sideruder også bag, el-sidespejle med varme, fartpilot, tågeforlygter med statisk kurvelys (så tågelygten i den side, hvortil man drejer, tænder og assisterer det almindelige nærlys) og meget andet.

 

Og så må en Toledo med de 125 hestekræfter under motorhjelmen trække en anhænger på 1200 kg – det er der rigtig mange danskere, der har brug for.


Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>


Se on-board videoen og fornem hvordan kombinationen af den smidige 125-hestes TSI motor går i spænd med en direkte speederrespons og det avancerede DSG dobbeltkoblings automatgear. Videoen kan ses i Fuld HD på YouTube.



Model:

SEAT Toledo 1,4 TSI Style DSG

Listepris:

Kr. 201.620

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo benzin 1,4 l. 125 hk. 200 Nm/1400-4000 omdr./min. 7-trins DSG automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,0 sek./ 208 km/t/ 20,8 km/l /114 g/km

Længde:

4,48 m

Bagagerum:

550 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. Multikollisionsbremse, Hillholder. 16” letmetalfælge. Tågeforlygter med statisk kurvelys. 7 airbags. Klimaanlæg med køl i handskerum. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Bluetooth. 6,5” skærm. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt