- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

Biltest: SEAT Ibiza 5d Style 1,0 TSI


Forbedret kvalitet, fint maskineri – og attraktiv pris


Af Søren Clauding – september 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er halvandet år siden, vi sidste gang gik under lakken på en SEAT Ibiza. Siden da har den populære spansk inspirerede kompaktbil undergået en kraftig overhaling og det kan både ses og mærkes.

 

Udvendig er der ikke sket de helt store ting. Men indvendig er oplevelsen anderledes. Materialevalget har fået er kraftigt løft, interiørdesignet er helt nyt – mere tidsrigtigt og elegant, og det er med til at understrege den oplevelse, vi længe har haft af SEAT: Den er baseret på VW-teknik, er bygget med tysk grundighed og den er så parret med en god portion spansk charme – SEAT har trods alt sine rødder i Spanien.

 

Rummelig og kvik

SEAT Ibiza 5d Style er, som navnet antyder, udgaven med tophængslet bagklap, altså ingen stationcar. Den måler blot 4,06 meter i længden og er forbavsende rummelig. Bagagerummets kapacitet er 292 liter og nok så væsentligt: Benpladsen på bagsædet er udmærket, men står man i købs situationen skal man lige være opmærksom på sæderne – de er blødere end bilsæder er flest. For nogle vil det være en fordel, for andre ikke, det kommer som altid med bilsæder an på en kropsfacon, vægt m.v.

 

Og så er der motoren: I maskinrummet finder vi på den prøvekørte version en 110-hestes udgave af den VW-gruppens kompakte 3-cylindrede turbobenzin motor. Effekten bakkes op af et godt drejningsmoment på 200 Nm fra 2000-3500 omdr./min. – det giver køreoplevelsen et ekstra pift.

 

Hurtig og økonomisk

Det tager nemlig kun 9,2 sekunder at nå 100 km/t – det er et rent pænt tal for en bil i den størrelse, der trods alt ikke er en regulær sportsvogn. Og topfarten på 197 km/t er ligeså overbevisende, om end vi ikke har haft lejlighed til at tjekke den – Ibiza’en blev alene prøvekørt på det danske vejnet.



Undervognen er god, bilen er jo baseret på VW Polo platformen, og affjedringen komfortabel, samtidig med, at den understøtter den gode motorkraft. I forbindelse med en effektiv aerodynamisk form kan man køre 23,3 kilometer pr. liter benzin – det er et glimrende tal, Ibiza’ens fartpræstationer taget i betragtning.

 

Seks manuelle gear

Det skal dog tilføjes, at man har kapituleret og udstyret bilen med 6 gear i stedet for 5, som fabrikken ellers ofte har været tilhænger af. Resultatet er ikke kun bedre benzinøkonomi men også mere stilfærdig kørsel ved høj fart. Og det manuelle 6-trins gear er mere end godkendt – det er let og behageligt.

 

I øvrigt må man køre med en anhænger på 1100 kg. Også det er godkendt.

 

Fornuftigt prissat

Med Style-udstyr og 110 hestes benzinmotoren er listeprisen 157.400 kroner – 110 hestes maskinen kan alene leveres ”med Style”. Style-udstyret er nemlig topudstyret og temmelig omfattende.

 

15” letmetalfælge er standard, det samme er el-sidespejle med varme, multijusterbart multifunktions læderrat, klimaanlæg, fartpilot, el-sideruder, tågeforlygter med statisk kurvelys (så tågelygten i den side, hvortil man drejer, automatisk tænder, når forlygterne er tændt), træthedsregistrering, som giver et signal, hvis kørerytmen ændres og indikerer træthed, og meget andet.



Bred vifte af udstyr

Det lægges oven i basisudstyret, som bl.a. omfatter 60/40 delelige bagsæderyglæn, fjernbetjent centrallås og el-betjente sideruder foran. Basisudgaven af SEAT Ibiza, som har tilnavnet ”Reference, koster i øvrigt 120.000 kroner. Men da må man klare sig med 75 hestekræfter og et større benzinforbrug end i 1,0 TSI Style. Man får virkelig meget for merprisen.

 

Den prøvekørte Ibiza var desuden udstyret med det såkaldte ”FullLink”, som bl.a. inkluderer Apple Carplay og Android Auto, forskelligt udstyr og 15” fælgene var skiftet ud med 16”. Det sidste ser godt ud, men bilen kører ikke nødvendigvis bedre af den grund, med mindre man sætter pris på at komme ekstra hurtigt gennem svingene… Hvad FullLink angår, er det en sjov finesse, at skærmen reagerer på nærhed og bevægelse, når den ”ser” en finger nærme sig, kommer betjeningsfelterne automatisk frem.



Velvet udstyret

Yderligere var den prøvekørte bil som ekstraudstyr iført det såkaldte Velvet-design, hvor bordeau-lilla farvetoner gik igen i sæder, rat, fælge og paneler. Det gav virkelig Ibiza’en et ekstra pift, og er bestemt en overvejelse værd, ikke mindst fordi merprisen blot er 2.600 kroner for den indvendige respektive den udvendige del.

 


 

Andre SEAT prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev hvordan den nye Ibiza med 110-hestes TSI motor kører - den er ret hurtig... Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Model:

SEAT Ibiza 5d Style 1,0 TSI

Listepris:

Kr. 157.400

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 1,6 l. 90 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,2 sek./ 178 km/t/ 23,3 km/l /99 g/km

Længde:

4,06 m

Bagagerum:

292 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge (standard). Hillholder. Tågeforlygter med drejefunktion. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Komfortsæder. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Bluetooth. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt