- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 308 SW Allure 2,0 BlueHDi EAT6

Mindre KAN gøre det


Af Søren Clauding – januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi for kort tid siden prøvekørte den faceliftede Peugeot 308 i GT-versionen med 180 hestes AdBlue dieselmotor kunne vi fastslå, at det var en net sum penge, man skulle ryste op med, for at komme i besiddelse af den regulære Grand Tourisme bil. Spørgsmålet var uvilkårligt, om mindre ville kunne gøre det. Derfor har vi sat samme bil, men med Allure udstyr og en 150 hestes diesel under lup. Prisbesparelse: 92.000 kroner.

 

Dieselmotoren hér er også en AdBlue motor, den bruger præcis ligeså meget (eller lidt, afhængig af hvordan man ser det) brændstof, forureningen er på det samme beskedne niveau. Men man skal nu mindst bruge 8,9 sekunder på at nå de 100 km/t – i stedet for at kunne gøre det på 8,6. Hmm, det går jo et eller andet sted nok også…



Rejsebil

Selvfølgelig er det andre forskelle på de to biler – dem vender vi tilbage til. For vi satte os også for at køre en længere tur i bilen, afprøve den på det tyske autobahn-net og derigennem konstatere om den uden GT-navnet ville være ligeså fuldgyldig en rejsebil som den dyrere variant.

 

Pladsen er den samme, luksusoplevelsen næsten den samme, men hjulene var anderledes, og så er Allure modellen ikke sænket. Hjulene var 16” fælge med vinterdæk – og egentlig var det en smule for varmt til at køre på vinterdæk i de dage, vi prøvede i bilen. Men det blæste kraftigt og trods det var det ganske beskedent, hvad man mærkede til vinden. Turen gik et par gange over Storebælt og de ture klarede 308’eren udmærket.



Fuld fart på autobahn

Vi var ikke helt oppe og ramme de 212 km/t, men tæt på. Trods vinterdæk, der må antages at være en smule for bløde, fordi det ikke var så koldt (omkring 10 grader), var sporsikkerheden god. Den er set bedre, men der var ingen problemer i at køre så hurtig. Om de få millimeter, som GT-versionen er sænket, ville have gjort nogen forskel, er svært at fastslå med sikkerhed. Den større affjedring i dæksiderne var nok den mest udslagsgivende faktor, for Allure versionen er ganske enkelt mere komfortabel.

 

Affjedringen var lidt bedre, støjniveauet generelt en anelse lavere – og det gjorde ret beset Allure modellen til en mindst ligeså god rejsebil, måske endda lidt bedre.

 

Til at leve med

Allure udstyret indebærer, at man foruden 18” diamant-fælgene må give afkald på de dobbelte udstødningsrør, læderindtræk, alu-pedaler, og skiftepalerne bag rattet til EAT6 automatgearet. Det største minus i dagligdagen og på langturen er måske mest at nøglefri betjening ikke hører med i Allure udstyret. Men det er vel ret beset til at leve med.

 

Automatgearet er en stor gevinst, men i Allure udgaven kan man ikke vælge en sportsindstilling. Til gengæld kan man vælge en sne-indstilling, som forbedrer fremkommeligheden i glat og fedtet fører. Den indstilling har vi gennemtestet ved en tidligere lejlighed, der er tale om elektronisk styring af vejgrebet – og det virker overbevisende godt.

 

Det får man…

Allure inkluderer sportssæder, centerkonsol i børstet aluminium, den lækre 9,7” skærm, de tonede sideruder bagtil, fuld LED lys, som især ved hurtig motorvejskørsel opleves som en enestående luksus, el-sammenklappelige sidespejle, navigation, 2-zone klimaanlæg og den dynamiske fartpilot, tågeforlygter, p-sensorer og meget mere.



Fordi en Peugeot 308 SW i sin grundform er temmelig vellykket, fordi forskellen mellem GT og Allure når det kommer til stykket ikke er så stor og den trods alt mere moderate Allure model har fordele, som GT ikke kan mønstre, er vores konklusion: Mindre KAN gøre det, hvis det handler om GT eller Allure. Så ville vi hellere bruge de 92.000 kroner til at køre for, og til dagens brændstofpriser kommer man temmelig langt for det beløb…


Hvor svært kan det være: En snor og en krog, så forbliver bagagerumsbunden åben, mens man betjener rummet derunder.

 

Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>


 

Det såkaldte i-cockpit, hvor de vigtigste instrumenter er synlige over det lavt siddende rat, er et stort aktiv på langturen, hvor man kan sidde i en afslappet behagelig kørestilling med sænkede skuldre og ikke behøver flytte sit blik langt vær fra vejbanen for at orientere sig om hastighed, brændstofforbrug etc.


Model:

Peugeot 308 SW Allure 2,0 BlueHDi EAT6

Listepris:

Kr. 363.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 2,0 l. 150 hk. 370 Nm/2000 omdr./min. EAT6 6-trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,9 sek./ 212 km/t/ 24,4 km/l /108 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

660-1775 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. Hillholder. 16” alufælge. P-sensorer bag. 6 airbags. 9,7” berøringsskærm. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Dynamisk fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix. Tonede bageste sideruder.


Link til importøren


Bagsædepladsen er udmærket, både til benene og over skuldrene.

 

Bagagerummet er stort, regulært og let tilgængeligt.

 

 

Bagagerumsdækkenet dækker, så der ingen indsigt er under dækkenet udefra - og de bageste sideruder er sort-tonede

 

Når bagsæderyglænene foldes vandret, har man et helt plant bagagerumsgulv.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt