- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 308 SW GT 2,0 BlueHDi

Grand Tourisme i enhver forstand


Af Søren Clauding – januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Peugeot for et halvt års tid siden gav den populære 308 model en lettere ansigtsløftning, var det ligeså meget en modernisering af motorer og motorprogram, det handlede om. Man lagde eksempelvis ud med et par store Euro6 dieselmotorer, baseret på den såkaldte AdBlue teknologi – deraf betegnelsen BlueHDi – og er siden kommet med en regulær GT-version af stationcaren, SW, hvor motoren kan præstere 180 hestekræfter.

 

GT står for Gran Turismo – eller Grand Tourisme på fransk – og betegnelsen er historisk lidt misforstået blevet forbundet med hurtige, næsten raceragtige bilvarianter. Men i bund og grund er en ”GT” en hurtig rejsebil, og det passer godt på Peugeot 308 SW GT 2,0 BlueHDi. Det passer, som overskriften indikerer, faktisk i enhver forstand.

 

Plads og kørekomfort

Ansigtsløftningen ændrede ikke på dimensioner og indretning, men hvad begge dele angår, er en 308 SW fortsat godt klædt på til GT-opgaven: 660 liter regulær bagageplads, som kan øges til 1775 liter, hvis man maksimalt er to personer i bilen, og det afslappende i-cockpit med lav rat position og beskeden blikvandring fra kørebanen til de vigtigste instrumenter.

 

I sammenligning med den ”almindelige” 308 SW er GT-versionen også sænket. Ikke meget, blot 7 mm fortil og 10 mm bagtil. Men det er tilstrækkeligt til at balancere køreegenskaberne, når man lukker de nylig tilkomne ekstra 30 hestekræfter med tilhørende ekstra 30 Nm ud på forhjulene.

 

Beskeden komfortændring

Den merkraft, når den udnyttes fuldt ud, skal modvirkes, for ikke at gøre bilen ustabil, og det opnår man ved at reducere fjedervandringen. Man kunne frygte, at det i sammenhæng med 18” fælge ville give ukomfortable køreegenskaber, men det er jo altid en noget-for-noget situation: Hvis man gerne vil have flere kræfter, skal man også være sikker på at bilen kan håndtere dem, og faktisk er forringelsen i affjedringskomforten ligeså beskeden som den lille tilretning af undervognen.



Den nye 180 hestes motor er fremragende. Man kan nå 100 km/t på 8,6 sekunder, det påstås at man kan køre 218 km/t på toppen – hvad vi ikke vil betvivle, men vi har ikke prøvet det – og så er det herligt at vide, at motoren er meget lavt forurenende. Ikke mindst ovenpå efterårets megen polemik om udledning af forurenende stoffer hos storkonkurrenten, Volkswagen, er det rart at Peugeot og PSA-koncernen som helhed (der jo også inkluderer Citroën og DS) målrettet har satset på anvendelsen af de lidt dyrere SCR katalysatorer og AdBlue tilsætning.

 

Forbrugstal og virkeligheden

Derved reduceres udledningen af kvælstofilterne til næsten ingenting og CO2 udledningen er beskedne 107 g/km, hvilket svarer til en brændstoføkonomi på 24,4 km/l – fuldstændigt de samme tal som den lidt svagere 150-hestes BlueHDi maskine.

 

Hvad brændstofforbrug og udledning i øvrigt angår, har Peugeot oplyst, at man i løbet af i år, foruden den fælles europæiske målestandard vil indføre sin egen standard for oplysning af forbrugs- og forureningstal. Man vil tilstræbe at ramme virkeligheden mere ubesværet end hvis man som fører, som nu skal køre med et æg under speederfoden for at komme i nærheden af de officielle tal. Det bliver spændende at se, hvad PSA og Peugeot ender op med.

 

En net sum penge – men meget udstyr

GT-udgaven af 308 SW er prissat til 456.000 afgiftsreducerede kroner. Det er en net sum penge, men beløbet inkluderer da også de yderst fancy 18” ”diamant alufælge”, dobbelt udstødning, så man kan vise omgivelserne hvad det er, man kører i, GT læderrat og nappalæderkabine med røde syninger og alu pedaler.



Foruden gearvælger i midterkonsollen er skiftepaler bag rattet til den effektive EAT6 automatgearkasse også standard. EAT6 gearet skifter opad i gearene, som var det et dobbeltkoblingsgear og ned i gearene skifter transmissionen som om, at det er den heldigvis ikke – det går nemlig hurtigere og er mere præcist og forudsigeligt end man oplever med et typisk dobbeltkoblingsgear.

 

”Open and go” – dvs. nøglefri entre og start er standard, det samme er dynamisk fartpilot og Peugeots nødbremsesystem. Den dynamiske fartpilot er en slags adaptiv fartpilot som holder afstanden til forankørende f.eks. ved motorvejskørsel. Men ved store og/eller pludselige hastighedsskift kobler systemet fra, så det er ingen sovepude, som føreren kan læne sig op ad. Det personlige ansvar holdes som sådan i hævd.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 


Model:

Peugeot 308 SW GT 2,0 BlueHDi

Listepris:

Kr. 455.990

Motor og transmission:

4 cyl. Turbo dieselmotor 2,0 l. 180 hk. 400 Nm/2000 omdr./min. EAT6 6-trins automatgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,6 sek./ 218 km/t/ 24,4 km/l /107 g/km

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

660-1775 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. HDC. Hillholder. 18” alufælge. P-sensorer bag. 6 airbags. Nøglefri entre og start. 9,7” berøringsskærm. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart GT-læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Dynamisk fartpilot med -begrænser. Regnsensor. Isofix. Tonede bageste sideruder. Nappalæderindtræk.


Link til importøren


308 SW GT har sin egen lysprofil, bl.a. fordi man har lånt pladsen fra tågeforlygterne til ekstra luftindtag.

 

Alu-pedaler er en del af GT-udstyret.

 

Sportsindstillingen styrer gearskiftesekvensen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt