- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redaktørens mening: Kønt ser det ikke ud med vinterdæk på stålfælge uden hjulkapsler, men hensigtsmæssigt i hvert fald at køre med vinterhjul om vinteren. Se billederne af Peugeot 2008 med alufælge hér >>>.

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Peugeot 2008 1,6 BlueHDI Allure

Super rent crossover tilbud


Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den danske Peugeot ledelse har stor forståelse for, at gode tilbud ”flytter biler”, som man siger i branchen. Derfor er der næsten altid rigtig gode tilbud på den ene og den anden af Peugeots modeller, men den her omtalte er i særklasse, yderligere hjulpet på vej af regeringens afgiftsnedsættelse, der blev gennemført samtidig med, at vi returnerede testbilen.

 

Egentlig er der tale om en bil, der var prissat til 260.000 kroner. En 2008 crossover med et righoldigt udstyr og den nye 100-hestes 1,6 liters BlueHDI motor – til den pris får man meget rigtig og god bil for pengene. Da den er ny, blev den solgt for blot 220.000 kroner – en prisreduktion på imponerende 40.000 kroner, der holder indtil 31. december 2016, og så kom regeringens afgiftslettelse, der gav yderligere 10.000 kroners prisnedsættelse. Altså sådan cirka 20 procent skåret af prisen – det er til at tage at føle på.

 

Ærlige økonomiske forbrugstal

Naturligvis er priserne tilsvarende sænket, hvad afgiftslettelsen angår, på konkurrenternes biler. Men det gør ikke Peugeot’en dårligere, for den stod i forvejen temmelig stærkt i konkurrencen. Den nye AdBlue dieselmotor gør det muligt, at køre 28,6 km/l – det er i hvert fald det officielle tal. Men Peugeot spiller som bekendt med åbne kort og publicerer så vidt muligt det, man kalder realistiske forbrugstal. Det er for denne bil 19,6 km/l.

 

Og vi må tage Peugeot på ordet. Efter et par hundrede kilometers kørsel var forbruget…19,6 km/l. Her er der virkelig tale om en bilfabrik, der ikke forsøger at manipulere med forbrugstal. Tallet blev oven i købet opnået uden særlig økonomisk kørsel og på vinterdæk (det forklarer i øvrigt, hvorfor den prøvekørte bil er på stålfælge i stedet for de alufælge, der er standard på en Allure version).


Yes, 19,6 km/l er meget realistisk. Tak for en udmelding fra Peugeot, der holder i praksis.


Motoren er god

Vi har tidligere prøvekørt 2008 i forskellige versioner. Faktisk har vi også mødt 100-hestes dieselmotoren ved et par lejligheder, bl.a. i søstermodellerne Citroën Berlingo Multispace og Citroën C3 (Citroën importeres nu også af samme importør, K.W.Bruun, som i mange år har stået for Peugeot). Det var hver gang en god oplevelse og den er bestemt ikke mindre god i 2008’eren.

 

Motoren er trækvillig, forbavsende viril, lydløs og letkørt. Og så er det rart at vide, at AdBlue teknologien sikrer lav miljøbelastning, idet kvælstofilterne (NOx) reduceres med 90 procent og partikelindholdet næsten helt i kraft af den såkaldte SCR katalysator – en teknologi, som vi tidligere har beskrevet mere indgående.

 

Miljøoptimeret

Det centrale skal dog nævnes: Når man sænker brændstofforbruget i en forbrændingsmotor øges NOx udledningen. Ved hjælp af AdBlue og SCR katalysatoren elimineres NOx udledningen og derfor kan man tillade sig at optimere motoren mht. CO2 udledning. Derved opnår man ikke bare en i nærmiljøet lavt forurenende motor men også en motor med lavt brændstofforbrug og tilsvarende lav udledning af CO2. Hvad det sidstnævnte angår, er tallet 90 g/km.

 

Køreegenskaberne er ikke væsensforskellige for dem, vi oplevede i forbindelse med de første internationale testkørsler af den kraftigt opdaterede Peugeot 2008 i foråret (læs om de første internationale prøvekørsler af Peugeot 2008 hér >>>). Vægtforskellen er 35 kg på dieselmodellen og den nye benzin 2008’er med 130 hestes ”GT-motor” fra dengang, de ligger over forakslen, men mærkes stort set ikke – forskellen i fælgstørrelse er mere mærkbar, fordi dækkene på den prøvekørte bil har mere affjedring i dæksiderne og derved gør kørslen mere komfortabel. Det er faktisk en lille fordel, fordi den lidt større frihøjde på 15,5 cm grundliggende fordrer en lidt stivere affjedring og det kompenserer affjedringen i dækkene for.



Styringen er fortsat glimrende og harmonerer fint med bilens fartpræstationer: 0-100 km/t nås på 11,3 sekunder.

 

i-cockpit er fortsat genialt

Oven i det får man Peugeots meget roste i-cockpit, altså et mindre rat, instrumenter placeret, så de ses over ratkransen i stedet for indenfor (altså tæt ved øjnenes fokuspunkt på vejbanen midt i synsfeltet) – så man også kan se instrumenterne mens rattet er drejet – og et helt igennem lækkert og funktionelt design.

 

Eksempelvis forsvinder bagsæderne ned i vognbunden, når man lægger ryglænene ned og forøger bagagekapaciteten fra 350 liter til 1194 (igen et punkt, hvor Peugeot forholder sig ærligt til de tekniske specifikationer – bruges en anden måleenhed for bagagekapaciteten end VDA, hvor bagagerummet populært sagt fyldes med terningformede kasser, ville basistallet kunne øges til 410 liter – det ville have været helt legalt, men en smule urealistisk og det ønsker Peugeot ikke).

 

Når bagsæderyglænene er foldet ned, er bagagerumsgulvet stort set plant og det er klart det mest brugsrigtige.


Den faste hattehylde er todelt og den bageste del kan klappes op, hvilket giver bedre adgang til bagagerummet.


Allure-udstyret

Allure-udstyret er det højeste udstyr under GT, der, som navnet indikerer, lægger mere vægt på det sportslige. Allure inkluderer bl.a. førnævnte 16” alufælge, 2-zone klimaanlæg, el-ruder både for og bag, el-indklappelige sidespejle (så man kan se, når bilen er aflåst), p-sensorer bag (kompenserer for et ikke alt for godt udsyn bagud), tågeforlygter med drejefunktion. Samt udstyr fra den lavere udrustede ”Active” udgave som f.eks. fartpilot, sædevarme og 7” berøringsskærm i midterkonsollen. Skærmen muliggør, at man kan betjene sin smarttelefon via MirrorScreen, der spejler smarttelefonens skærmbillede op på bilens skærm.


Andre Peugeot prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Peugeot 2008 First World Test 2016 >>>



Model:

Peugeot 2008 1,6 BlueHDI Allure

Listepris:

Kr. 210.315

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 100 hk. 254 Nm/1750 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,3 sek./ 183 km/t/ 28,6 km/l / 90 g/km

Længde:

4,16 m

Bagagerum:

350-1194 liter

Anhænger:

820 kg

Værd at bemærke;

ABS. EBD. ESC. Hillstart Assist. 6 airbags. 16” alufælge (testebilen havde stålfælge med vinterdæk. Tågeforlygter med drejefunktion. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Sæder i dellæder (kunstlæder). P-sensorer bag. Mirrorscreen. 7” touchscreen. Mørktonede ruder bag. 2 X Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

Bagsæde benpladsen er ikke overvældende, men bilen måler også kun 4,16 meter i længden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt