- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Opel Astra

Sports Tourer 1,6 CDTi 136 hk Dynamic

Manddomsprøven bestået - med top karakterer


Af Søren Clauding – juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ved flere lejligheder haft mulighed for at prøvekøre den nye Opel Astra og på det nærmeste skamrost den. Ikke uden grund og med stribevis af anerkendelser over hele Europa er vi ikke ene om, at rose den meget fine bil. Men én ting havde vi til gode: Kunne den bestå manddomsprøven ved høj fart på en tysk motorvej?

 

Ved høj fart bliver en bils unoder nemlig langt mere tydelige end ved lav hastighed. Det giver de danske hastighedsgrænser ikke mulighed for at afsløre. Og få sekunder lige ud på en dansk racerbane heller ikke. Derfor er netop de tyske autobahns stedet, hvor en bils stabilitet, sidevindsfølsomhed, affjedring og styresikkerhed kommer bedst på prøve.

 

Under tre timer til autobahn

Selv når bilen hentes i København er afstanden til det tyske autobahn-net heldigvis ikke lang. En tur med Scandlines hybridfærger fra Rødby til Puttgarden og det tager mindre end 3 timer før man helt legalt kan blæse derudaf ved topfart, hvilket for den prøvekørte Opel Astras vedkommende er 205 km/t.



Vi valgte, ikke bare at afprøve Astraen ved topfart, men også på en længere tur. Bilen var udrustet med såvel vognbaneassistent som matrix-forlygter og begge dele er fremragende kørehjælpemidler. Men den største sikkerhed, viste det sig, ligger i bilens fremragende køreegenskaber.

 

Optimal karrosseriform

Der var tale om Sports Tourer versionen, altså en stationcar, som måler 4,70 meter i længden og har en stationcars medfødte gode aerodynamik, der som regel er mere optimal end det, en sedan eller hatchback kan præstere. Men en stationcar vil som regel også være mere sidevindsfølsom.

 

Lad os slå fast med det samme: Opel Astra ikke bare bestod autobahn-manddomsprøven, den placerede sig selv som formentlig den bedst kørende bil i den mindre mellemklasse, hvis man altså kan kalde en 4,7 meter lang bil for en mindre mellemklasse – men udgangspunktet, Astra hatchback, er det i hvert fald. At vi bruger ordet ”formentlig” skyldes, at sammenligningsgrundlaget mangler. Vi har ganske enkelt ikke kørt alle biler i den kategori ved de høje hastigheder.

 

Hvad er det så, der gør den så god?

Hvad sidevindsfølsomheden angår, oplevede vi ikke voldsom blæst på turen. Men nogen vind var der dog, kunne man se på træer og flag – for i bilen oplevede man det ikke. Og hvad styrepræcisionen angår, var der heller ikke en finger at sætte.

 

Begge dele har ikke alene med de gode hjulophæng og den vel afstemte undervogn at gøre, men kan til en vis grad henføres til 17” alufælge med tilhørende lavprofildæk. Det giver et sublimt vejgreb og en forbilledlig stabilitet, hvad vores on-board kørevideo illustrerer. Det efterlader dog et lille minus.



Silende regn

Vi fik heldigvis tilstrækkelig megen tørvejrskørsel til at opleve ikke bare det gode vejgreb men også det utrolig lave støjniveau og deraf følgende lave stressniveau. Men tilfældet ville, at vi kom til at køre over 1000 kilometer i silende regn.

 

Her savnede man en smule af den vejfornemmelse som lidt større dæk med tilhørende blødere affjedringsegenskaber byder på. Det er dog ikke et unikt Opel Astra fænomen, det samme vil med garanti kunne siges om alle andre biler med samme dæk-konfiguration.

 

Matrixlys er toppen

Matrix-lyset er eminent i mørke. Lyskeglen deles, så andre bilister ikke blændes. Det giver optimalt lys, meget bedre end man kan opnå med ”almindelige” LED-lygter. Der er en smule forsinkelse på lys-skiftet, som skyldes, at sensorerne lige skal være sikre på, hvad de beder lygterne om at gøre. Det er da også det eneste minus, man kan sætte på den lysteknologi, så de 17.000 kroner oven i basisprisen for Dynamic udgaven til 312.000 kroner er godt givet ud.



Vognbaneassistenten, som blidt bringer bilen i den rigtige retning, hvis man utilsigtet kommer for tæt på vejstriberne, bliver man næste helt afhængig af. Den er en stor sikkerhed, men man må ikke forfalde til, at lade den få indflydelse på den kontinuerte styring af bilen. Den provokerer faktisk til, at man styrer bilen mere præcist og dermed er mere koncentreret om styringen af bilen. Som sådan kan man jo lade der gå sport i, at køre uden at vognbaneassistenten griber ind…



Økonomisk diesel

Maskineriet var Opels nye 136-hestes 1,6 liters CDTi dieselmotor. Den er rigelig god til at afprøve bilen ved autobahn-fart og er et godt økonomisk alternativ, også til den kraftigere 160-hestes diesel. Med 110-130 km/t på vej til Rødby kørte vi 22-23 km/l. Og på den flere tusinde kilometer lange tur med meget varieret og ofte meget hurtige kørsel landede brændstoføkonomien på godt 20 km/l. Også det er mere end godkendt, for det officielle tal på 25,6 km/l er ikke så svært at komme i nærheden af, hvis man gør sig umage.



En bred moment kurve, der topper på 320 Nm mellem 2000 og 2250 omdr./min er udtryk for motorens store smidighed og formentlig også medvirkende til den pæne brændstoføkonomi.

Spoileren på toppen af bagklappen er med til at stabilisere bagenden på Astra'en, hvad man især mærker ved høj fart.

Andre Opel prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også vores prøvekørsel af Opel Astra Sports Tourer med benzinmotor >>>


Klik på billedet og oplev vores on-board video i den nye Opel Astra Sports Tourer fra færgeturen over Rødby-Puttgarden med endemålet: Over 200 km/t på en tysk autobahn. Videoen kan også ses i Fuld HD.



Model:

Opel Astra Sports Tourer 1,6 CDTi 136 hk Dynamic

Listepris:

Kr. 312.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbodiesel. 136 hk. 320 Nm/ 2000-2250 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 205 km/t/ 25,6 km/l / 104 g/km

Længde:

4,70 m

Bagagerum:

540-1630 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. 17” letmetalfælge. Tågeforlygter. Emergency Brake Assist og automatisk nødbremse. Sportsmode (speederrespons). Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle med varme. 6 airbags. Multijusterbart multifunktions læderrat med varme. Fartpilot med -begrænser. Kørecomputer. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Sportsforsæder. El-sideruder for og bag. Isofix. P-sensorer for og bag. Regnsensor. 7” touchskærm.


Link til importøren


 

 

 

Heldækkende bagagerumsdækken over det 540 liter store bagagerum betyder, at indholdet kan ligge uforstyrret og ikke appellerer til indbrud.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt