- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fyld bilen op med storindkøb og elektricitet på én gang. Det er nemt, effektivt og billigt.

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan e-NV200 Evalia Premium

Multielektrisk hverdagstransport


Af Søren Clauding – januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan har en varebil, der hedder NV200. Den har fabrikken skabt en 7-sædet personbil ud af og den byder på så ufattelig meget plads – til trods for, at den kun måler 4,56 meter i længden. Og så har man udskiftet hele den konventionelle drivline og bygget den om til el-drift: Resultatet er til at blive helt elektrisk af.

 

Det skyldes imidlertid også, at Nissan har valgt at supportere salget af elbiler i Danmark. Til trods for, at Folketinget har vedtaget, at elbiler nu skal belægges med 20 procent afgift, koster bilen præcis det samme som før afgiftsændringen, dvs. 290.000 kroner. Om Nissan så viderefører den strategi også i 2017, når afgifterne stiger yderligere, er vi mere tvivlsomme overfor.

 

Tænker fremad

Men det er stort, at Nissan, som verdens førende producent af elektrisk drevne serieproducerede biler og den bedst sælgende japanske bilproducent i Europa har påtaget sig det miljørigtige ansvar det er, i stadig stigende grad at lade el-drift blive et reelt alternativ til konventionel bilkørsel, også i Danmark. Tak for det.

 

Årsagen er at Nissan ofte ser ud over deres egen næsetip. Det har vi også beskrevet i disse to artikler: Nissan betaler registreringsafgiften >>> og El-biler og sikkerheden >>>). Og det er præcis, hvad de har gjort med Nissan e-NV200, altså den elektriske version af NV200.

 

Logisk til nærtransport

Som varebil er e-NV200 logisk til transport i nærmiljøet, fordi den er kompakt, ikke forurenende, komfortabel og letkørt. Men hvordan hænger det sammen, når den skal transportere personer?

 

Udmærket, men der skulle selvfølgelig ske nogle ændringer eller tilføjelser. For det første skulle den have et andet navn, eller i hvert fald et navne-appendix, for en personbil kan ikke hedde e-NV200. Derfor er personbilsudgaven også døbt tilnavnet Evalia. Den prøvekørte udgave til den nævnte pris havde desuden topudstyret ”Premium”, og det er et ”must”, hvis man vil bruge den til komfortabel persontransport.

 

Enestående rummelig

Evalias rummelighed er unik, den er også 1,85 meter høj, og indstigningen gennem skydedørene i hver side er let og ubesværet for alle bagsædepassagerer. Fortil stiger man på det nærmeste op, og udsynet fremad er glimrende.


 


Desværre er vinduerne i de to bageste skydedøre små og gør det svært for midtersæde passagererne at følge med i det, der sker udenfor bilen. Det burde man lave om på, men det kan givetvis tilskrives styrken i sidedørene, som vil blive for ringe, hvis der monteres store ruder.

 

Op til 3 kubikmeter

Bagtil er der plads til 440 liter bagage, også når alle siddepladser er i brug. De to bageste sæder foldes ikke ned, men op på hver side inde i bilen, og så øges bagagekapaciteten til 870 liter. Det bliver til i alt næsten 3 kubikmeter, når også den midterste sæderække er bygget om til bagage.


 


Den kolossale bagklap gør det ligeså let at læsse bagage i bilen bagfra som i varevogns-originalen og som sådan er funktionaliteten helt i top.

 

Premium-udstyret inkluderer navigation, som styres via en 7” berøringsskærm, man disponerer over Bluetooth telefoni, bakkamera er en herlig ting (og også ret nødvendig), der er regn-sensor, fartpilot med begrænser og så er der det, man ikke kommer uden om i en elbil…

 

Teknikken

Maskineriet er en 24 kW elektromotor, der yder 109 hestekræfter og nok så vigtigt et drejningsmoment på 254 Nm over stort set hele omdrejningsskalaen. Den er født med ét gear, som tilkobles automatisk, og den kan nå 100 km/t på 14 sekunder. Det går endda ikke meget langsommere, når bilen er fyldt op, netop pga. det store og konstante moment.



Men rækkevidden er for Evalia som elbil fortsat den store begrænsning. Det officielle tal siger 170 kilometer, praksis siger 120 km, og så skal man endda lade være med at brænde for meget ”brændstof” af på acceleration og motorvejskørsel.

 

Hold varmen

Med til at forbruge energi er opvarmning af kabinen. Det er storforbrugende, det går langsomt og det skal man være indstillet på, når man kører elbil. På en frostkold vinterdag bliver den aldrig rigtig varm

 

På den anden side: Der er sædevarme, i hvert fald i forsæderne, der er varme i rattet, og ingen af de dele bruger meget strøm. Opvarmet forrude kunne være en fremtidig forbedring, for det er ikke helt så let at undgå dug på ruderne.



Tænk rigtigt

Men ellers er løsningen at lade være med at tage overtøjet af, når man skal ud at køre. Og der er vi faktisk fremme ved noget helt centralt: Evalia er ikke beregnet til at køre lange ture ned gennem Europa, den er beregnet til at transportere de op til 7 personer, der nu engang kan være på kortere ture i nærområdet. Og da tager man ikke overtøjet af og på. Faktisk er det næsten en befrielse, at man slipper for at tage overtøjet af, som man ofte skal i en konventionel bil, der er godt og grundigt opvarmet.

 

Det tilgodeser den individualitet, som sjældent får plads, når mange skal køre sammen: I en Evalia åbner og lukker man selv for overtøjet og regulerer sin egen krops temperatur. Egentlig kan man jo gøre det samme i en konventionelt drevet bil – det sker bare sjældent.

 

Er det et problem med den manglende varme – egentlig ikke, synes vi!

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i den elektrisk drevne multi-space bil, Nissan e-NV200 Evalia.

Kan også ses i Fuld HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Model:

Nissan e-NV200 Evalia Premium

Listepris:

Kr. 290.475

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 109 hk. 250 Nm/0-3500 omdr./min. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

14 sek./ 123 km/t/ 170 km/ 0 g/km

Længde:

4,56 m

Bagagerum:

440/870/2940 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Bak-kamera. Navigation. 7” touchskærm. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Skydedøre i begge sider. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Ratvarme. 2 X Isofix. 7 sæder. Flyborde. Regnsensor.


Link til importøren


 

Alufælge hører med til det omfattende udstyr.

 

Man åbner klappen på fronten ligesom man man normalt åbner en motorhjelm, sætter stikket i bilens og ladestanderens stikdåserog så lades Nissanen op. De blå lamper lige indenfor forruden, lette at se ude fra, indikerer at opladningen er i gang og hvor meget strøm, der er kommet på batteriet.

 

Et plus ved en høj bil er godt udsyn og overblik - og plads til store sidespejle, der bidrager yderligere til overblikket.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt