- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan NP300 Navara 2,3 dCi 190 hk Double Cab aut Tekna 4WD Van


Udstyrsstykke til hårdt arbejde


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var grund til at spærre øjnene op, første gang Nissan præsenterede den nye Navara pickup. Dobbeltkabine versionen var nemlig bagtil udstyret med skruefjedre og 5-leds multilink hjulophæng i stedet for de bladfjedre, der er normen i den kategori. Og øjnene gentog den position, da bilen blev lukket ud på asfalten.

 

Fortil har en Navara nemlig også dobbelt wishbone ophæng, dvs. at den i teknisk forstand er bygget som en racerbil, hvor målet er at skabe køreegenskaber, hvor det er rattet og dermed føreren, der afgør, hvor bilen styrer hen, og ikke tilfældige ujævnheder i underlaget. Det har Nissan opnået på fremragende vis med den nye Navara Double Cab, men også på ujævnt terræn har man fordel af sådan en konstruktion.

 

Måske ikke så meget forhjulsophængene, men bagtil giver skruefjedrene mulighed for ekstra stor hjulvandring, fordi de kan strækkes mere end de traditionelle løsninger muliggør, og det fungerer ret godt i praksis.


Fabriksfoto - der meget godt illustrerer hjulvandringen på baghjulene.


Den kan det hele

Udfordringen er, hvordan en sådan konstruktion håndterer den ton, man må kører rundt med, og sandt at sige, vi ved det ikke, for vi havde ikke tilstrækkelig store læssemuligheder, men det var en klar fornemmelse, at den spændstighed, man oplevede ved mindre læs, ville blive reduceret ved større læs og det er jo en anden af de udfordringer, en pickup stilles overfor: Den skal kunne klare kørsel med stort læs såvel som intet læs helt uproblematisk – og intet tyder på at den ikke kan det.

 

Dermed har Nissan med Navara Double Cab gjort det umulige: de har skabt en yderst velkørende arbejdshest med sikre styreegenskaber, et godt og forudsigeligt vejgreb og høj kørekomfort.

 

Det sidste har man så underbygget yderligere på den prøvekørte version, som var udrustet med Tekna udstyr – det vender vi tilbage til længere nede i artiklen.

 

Større end de fleste

Nissan Navara er en stor pickup. Den måler 5,30 meter og har en frihøjde på 22,4 cm, hvilket er godt i terrænet. Dens læssehøjde er 81,5 cm og det 1,58 meter lange lad på Double Cab’en er funktionelt og klargjort til læs med kraftige justerbare fastsurringsøjne.



Motoren er en 190 hestes 2,3 liters turbodiesel, der præsterer et drejningsmoment på 450 Nm i et temmelig bredt omdrejningsområde fra 1500 til 2500 omdr./min. Den gør det muligt at køre fra 0-100 km/t på 10,8 sekunder og at sprinte derudaf med 180 km/t. Navara’en må også køre med 3500 kg på trækkrogen og det hele er såre enkelt, når bilen er udrustet med 7-trins automatgearkassen, der klarer de store udfordringer fortræffeligt.

 

Kan det hele

Skal den op ad bakke er firehjulstrækket ingen dårlig ting at have. Og er kørselsforholdene helt umulige er man godt hjulpet af reduktionsgear. Sagt på en anden måde: Navara har alle de egenskaber, der kendetegner en regulær off-roader, og med Nissans store erfaring og ekspertise har man kunne skabe denne noget usædvanlige konstruktion.



Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi moderne materialer til eksempelvis konstruktionen af det essentielle baghjulsophæng har gjort det muligt, og fordi Nissan har tænkt tanken. Man har dog i første omgang valgt ikke at udstyre den almindelige pickup med den avancerede bagvogn.


Multilink baghjulsophæng.

 

Dobbelt wishbone forhjulsophæng.


Meget arbejdsvillig bil for pengene

Prisen for den billigste Navara Double Cab er 244.355 kroner ekskl. moms – altså 291.322 kroner inkl. moms – den har da basisudstyr, 160 heste under motorhjelmen og man skal selv skifte gear. Den prøvekørte Tekna udgave med automatgear koster kun 280.414 kroner ekskl. moms (kr. 336.318 inkl. moms) faktisk udløser automatgearet i sig selv kun en merpris på god 5000 kroner. Officielt falder brændstoføkonomien dog fra 15,9 km/l med M/T til 14,5 km/l med A/T og den halvårlige ejerafgift stiger med godt 400 kroner, men det burde ikke være nok til at fravælge automatgearet, som virkelig er en stor behagelighed og i øvrigt ikke kan leveres på de laveste udstyrsversioner.

 

Fra grunden af er følgende standard: Fastsurringskroge, anhængertræk, elektronisk spærredifferentiale, hill descent control, differentialespær alene på bagakslen, reduktionsgear, el-ruder, fartpilot, sædevarme og meget mere. Specifikt for Tekna-versionen indgår 18” alufælge (i stedet for 16” stål eller alu), 2-zone klimaanlæg (i stedet for manuel aircondition) og læderrat, Around View Monitor og LED forlygter mens el-soltag, læderinteriør og 8-vejs indstilleligt førersæde kun koster 4.529 kroner. Ikke mindst Around View Monitor er genialt i en bil, som også kan færdes udenfor landevejen, og hvor udsynsforholdene bagud ikke er verdens bedste.


Around View Monitor. 

 

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev, hvordan den nye Nissan Navara kører - on-board naturligvis. Videoen kan ses i Fuld HD.



Model:

Nissan NP300 Navara 2,3 dCi 190 hk Double Cab aut Tekna 4WD Van

Listepris:

Kr. 336.318 inkl. moms

Motor og transmission:

4 cyl. 2,3 ltr. Turbo dieselmotor, 190 hk. 450 Nm/ 1500-2500 omdr./min. 7-trins automatgear. 4X4, reduktionsgear og spærredifferentiale.

Præstationer: topfart/ acceleration/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

180 km/t/ 10,8 sek. 14,4 km/l / 183 g/km

Længde:

5,30 m

Frihøjde:

22,4 cm

Anhængervægt:

3500 kg

Laddimensioner:

158 X 156 cm

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill descent Control. Automatisk nødbremse. Tågeforlygter. LED forlygter. 18" alufælge. 4 airbags. 2-zone Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Around View Monitor. 5 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt