- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz E350d Sedan

 

 


”E” for elektronik, elegance og ekstraudstyr

Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den nye E-klasse har Mercedes forstået, at markere sig på markedet lige fra begyndelsen. Det skyldes ikke mindst et elegant design, som kan slå benene væk under enhver, der sætter æstetik højt. Bilen er også – eller kan i hvert fald være – spækket med så meget elektronisk udstyr, at det kan få enhver, der tiltrækkes af avancerede elektroniske løsninger, til at skrive en E-klasse øverst på ønskelisten. Men ”E’et” vil da hurtigt kunne få en anden betydning end alene, at være en klassebetegnelse i fabrikkens kronologiske system. ”E” vil da nærmere betyde ”Ekstraudstyr”.

 

For det er et faktum, at der er en verden til forskel på den standardudstyrede E-klasse til cirka 600.000 kroner og den 800.000 kroners version, som vi har prøvekørt – for den var udrustet med ekstraudstyr for næsten 400.000 kroner så prisen var krøbet op på 1,2 millioner kroner. Den var da så også eksponent for det allermeste af det, Mercedes giver mulighed for at hægte på sin store premium-limousine. Og indrømmet: Vil man betale prisen, og det kan der være mange gode grunde til at gøre, hvis man kan, så er man også stærkt kørende.

 

Vellykket generationsskifte

Helt grundliggende er en E-klasse den store Mercedes limousine. Ikke den allerstørste S-klasse, men den, som de allerfleste formentlig vil tænke på, når man tænker Mercedes. Den måler små 5 meter i længden, den har et bagagerum på 540 liter og pladsforholdene er, som de skal være i en bil i den størrelse.

 

Den visuelle udstråling har fået en gevaldig overhaling ved det seneste generationsskifte. Den nye E-klasse er blevet ekstra elegant (for forgængeren så også godt ud) og især i kabinen oplever man den foranderlige moderne verdens indtog: tilkøbes Teknologipakken til 70.000 kroner, får man en kolossal skærm i halvdelen af bilens bredde. Den indeholder alle relevante instrumenter og skærmen er delt op i separate grafiske enheder, som man er vant til på andre typer af computerskærme, tablets, smartphones etc.

 

Også den del er håndteret med stor elegance og den forvandler ”E-klasse” til ”Sær-klasse”. Et flot stykke designarbejde ligger bag. Og lækre features som ratbetjente funktioner, hvor man på det nærmeste blot lader fingeren glide henover knapperne, understreger det eksklusive.



E-klassen kører godt

Bilens konventionelle køreegenskaber, altså affjedringskomfort, styresikkerhed, køredynamik og kørekomfort i øvrigt er fremragende. E-klassen har sin egen karakter, bestemt, målrettet, håndterbar men ikke nødvendigvis den mest affjedringskomfortable bil i sin kategori. Man har lagt mere vægt på dynamikken, kurveegenskaberne og fuldender derved kombinationen af dynamik og elegance.

 

Man har valgt, at anvende multilink baghjulsophæng både foran og bagtil. Og det parrer man som standard med 17” fælge og 225/55 lavprofildæk. Det er pænt og effektivt uden at være voldsomt. Den prøvekørte bil var imidlertid udrustet med 20” AMG fælge – 275 mm brede nede bagtil og oppe fortil 245 mm brede. Det er flot, men måske ikke så nødvendigt. Det gav imidlertid mulighed for at komme tættere på affjedrings egenskaberne og de er ganske enkelt meget gode, kortere kan det ikke siges.

 

Intelligent drivline

Dertil kommer baghjulstrækket, som traditionelt giver en højere grad af køredynamiske oplevelse ved hurtig kurvekørsel – den tradition er der ikke rokket ved i Mercedes’ tilfælde.



Det underbygges da også af den kraftige (lidt brummende) og fleksible 258-hestes 3-liters V6-diesel i maskinrummet. Den er især dynamisk pga. et stort drejningsmoment på 620 Nm, som giver luksusbilen en herlig råstyrke. Det genspejles direkte i fartegenskaberne: 100 km/t nås på under 6 sekunder og 9-trins G-tronic automatgearkassen sikrer, at accelerationsforløbet sker smidigt og umærkeligt. Faktisk håndterer drivlinen kraftoverførslen så godt, at gearkassen engang imellem vælger at springe et trin over, når det passer bedst til accelerationsforløbet.



Det gør det på grund af den intelligente motor og drivlinestyring, som konstant analyserer kombinationen mellem førerens håndtering af bilen og de signaler, det måtte afføde, og de konkrete kørselsforhold, som tæller alt lige fra vejens beskaffenhed, vejgrebet til vejforløbet.

 

Semi-automatisk kørsel

Ikke alt er ekstraudstyr, men vil man f.eks. have den meget omtalte semi-automatiske kørsel, skal man tilkøbe ”Førerassistentpakken”. Derved får man en effektiv vognbaneassistent, der styrer bilen over lange strækninger uden hjælp fra føreren. Iblandt vil den lige sikre sig, at føreren også er nærværende og når man så, med et lille vip med rattet indikerer, at alt er OK, styrer bilen videre.

 

I modsat fald vil den efter et par advarselssekvenser bremse bilen helt op. Systemet hjælper også til ved undvigelses- og bremsemanøvre og styrer ved en kombination mellem radar og kamera-impulser. Den kan også lade bilen følge en forankørende, men vejstriber er den foretrukne retningsgiver. Systemet er dog ikke mere konsekvent end at man godt kan drille det, så det giver op uden forvarsel. Det er en førerassistent, ikke en autopilot, man har købt.

 

Det skal dig tilføjes, at hvor eksempelvis Volvos system i den nye S90 og V90 placerer bilen yderst præcist midt i vognbanen, er Mercedes-systemet mere som en vognbaneassistent, der skubber bilen på plads mellem vejstriberne – med mindre det altså har ”hægtet den fast” på en forankørende.

 

Premium Plus

Premium Plus pakken, som afføder en investering på små 160.000 kroner inkluderer bl.a. 360 graders kamera, så man kan se hele vejen rundt om bilen. Et avanceret elektrisk panorama skydetag er også med, det samme er et Burmester surround sound anlæg, nappalæder (til AMG Line interiøret) og multibeam (84 individuelle LED-lamper), som giver et storslået forlys og meget, meget mere.

Andre Mercedes prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 


Model:

Mercedes-Benz E 350d Sedan

Listepris:

Kr. 794.425 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

3,0 V6 turbodieselmotor. 258 hk. 620 Nm/1600-2400 omdr./min. 9G tronic automatgear. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,9 sek./ 250 km/t/ 19,6 km/l /133 g/km

Længde:

4,92 m

Bagagerum:

540 liter

Diverse:

ABS. EBD. BAS. ESP. 7 airbags. 17” alufælge (standard). Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt