- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Soul EV Advance

Den burde have en chance…


Af Søren Clauding – juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er svært at være elbils-leverandør i et land, hvor politikerne siger ét og gør noget andet. Et faktum er det, at elbiler, i særdeleshed i byerne, er sund fornuft. Og når de ser ud som KIA Soul EV er det både et fancy look og sund fornuft i skøn forening, hvis altså ikke…

 

Prisen på en KIA Soul EV er nemlig 280.000 kroner. Politikerne har jo i deres visdom besluttet, at beskatte elbiler udover de 25 procent moms, man hidtil har opkrævet. Derved rammer man stort set den samme pris, som KIA for et par år siden annoncerede, at den nye KIA Soul ville komme til at koste på det danske marked, når den kom. Den kom bare aldrig.

 

Passende pris?

Måske er prisen en del af forklaringen. For 280.000 kroner er forholdsvis mange penge for en bil i denne kategori og det havde importøren nok indset. Men i elektrisk udgave har den måske en chance, for hér passer alle de funktionelle ting i hvert fald sammen. Vi må se, hvad der sker…

 

En KIA Soul er nemlig en såkaldt by-cross-over. Den gør op med, at en by-bil pr. definition er et miniature-køretøj med meget lidt plads, hvor man skal vælge om man vil presse passagerer ind på bagsædet eller have indkøbsposerne med hjem. KIA Soul måler blot 4,14 meter i længden, den har masser af plads til passagerer både foran og på bagsædet og 281 liter indkøbsposeplads bag bagsæderyglænene kan godt håndtere et stor-indkøb.


 

 


Komfortabel transport

EV-udgaven i den prøvekørte Advance variant er yderst veludrustet. Den har klimaanlæg, navigation med bakkamera, som vises flot på en 8” farveskærm, el-ruder for og bag, sædevarme for og bag, flex-steer (så man har let ved at parkere og komme omkring hjørnerne), læderrat med varme, p-sensorer, så man ikke beskadiger bilen under parkering og det fancy mood-belysning i højtalerne og kopholderne, som nok skal være samtaleemne med vennerne, når man ikke har oplevet det før.

 

Den er oven i købet udrustet med varmepumpe, præcis sådan en, som bruges til opvarmning af huse, der henter energien ud af den omkring værende luft og som et omvendt køleskab kan varme bilen op, når den er kold. Det er egenskaber, som almindelige biler ikke har, og det skyldes naturligvis, at KIA har gjort hvad man kan, for at kompensere for den alt overskyggende udfordring ved en elbil: rækkevidden.

 

Opbremsning øger rækkevidden

Officielt kører en KIA Soul EV 212 kilometer på en opladning, i praksis nærmere de 150 km, men man kan selv bidrage til at forlænge rækkevidden ved at sætte gearvælgeren i ”B”. Hver gang man slipper speederen opleves en kraftig motorbremse – som i virkeligheden er en strømgenerator, der ved hjælp af bevægelsesenergien fra bilen lader strøm på batteriet. Det fungerer ret godt.

 

I bagagerummet går lidt af pladsen til elkabler. Man vil typisk have to kabler med og hér ramler man ind i udfordring nr. 2, i hvert fald i København, hvor vi prøvekørte bilen.

 

Sure bilisters selvtægt

Samtlige ladestandere, hvorfra man ville kunne have fået lidt ekstra power til hjemturen, var i vores prøveperiode blokkeret af ikke-elbiler. En enkelt havde endda opfindsomt trukket et kabel ud af bageste siderude og sat det i ladestanderen. Kablet endte blindt i en papkasse på bagsædet – bilisten troede vel, at p-vagterne kunne snydes, hvad de måske også kan. Det er med andre ord ikke let at være elbil-ejer med ”rettigheder”, når de misbruges af misundelige med-borgere, hvor ordet ”med” kan erstattes af ”imod”. Føj.

 

På længere sigt skal el-bils projektet nok lykkes, hvis politikerne indser, at deres afgiftspålægning af el-biler var en fejltagelse. Et faktum er det i hvert fald, at udover at batteriteknologien henad vejen bliver bedre og bedre og dermed kompenserer for sure ikke-el-bils bilisters selvtægt, er en KIA Soul et ganske velkørende og også fancy alternativ til moderne fornuftstransport.

 

Komfortable køreegenskaber

De 277 kg tunge 27 kWh litiumbatterier, lavt placeret i bilen, er med til at give Soul temmelig komfortable køreegenskaber. Det harmonerer perfekt med den næsten lydløse og meget beroligende kørsel, som sænker stressniveauet ved bytrafik.

 

Den klarer også landevejskørslen udmærket og topfarten på 147 km/t er jo tilstrækkelig i Danmark. Desuden når den 100 km/t på 11,2 sekunder i en kontinuert lineær acceleration, hvor man især ved meget lav hastighed oplever en usædvanlig kvik bil.

 

7 års garanti – som ikke dækker alt…

KIA giver 7 års garanti også på en KIA Soul EV, men den dækker ikke alt, for KIA kan næppe give garanti for at sure imod-trafikanter ikke vil gøre deres for at bremse udviklingen eller at stemmesøgende politikere ikke vil tale for miljøet og derpå arbejder imod det.

 

Der er kun én beroligende faktor: Før eller siden bliver man nødt til for alvor at indse, at jordkloden skal beskyttes, og det gøres ikke ved i én uendelighed at anvende konventionelle forbrændingsmotorer til al transport. I Storbritannien vil man om kort tid kunne tilkoble elbiler det nationale el-net og derigennem optimere anvendelsen af elværkernes produktion – også dér vil en bil som KIA Soul passe perfekt.

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs den første internationale test af KIA Soul >>>


 


Model:

KIA Soul EV Advance

Listepris:

Kr. 279.999 inkl. batteri

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 111 hk/2730-8000 omdr./min. 285 Nm/0-2730 omdr./min. Forhjulstræk. Automatgear. Energi-regenerering.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

11,1 sek./ 145 km/t/ 212 km/ 0 g/km

Længde:

4,14 m

Bagagerum:

281-891 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. BAS. Flex-steer. 6 airbags. 16”alufælge. Justerbart læderrat med varme. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. 2 X Isofix. Navigation med bakkamera. 8” farveskærm. P-sensorer for og bag. Varmepumpe. Privacyglass. Tidsstyret opladning.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt