- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jeep Cherokee 2,2 MJT 200 hk 4X4 9 A/T Limited


Off-roader til landevejsbrug


Af Søren Clauding – juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt Jeep Cherokee i den særlige Trailhawk version. Ideel til regulær off-road kørsel, stor frihøjde, store hjul, 4X4 og reduktionsgear, 272 turbobenzinheste – og et velvoksent brændstofforbrug. Med lavere frihøjde, fravalg af reduktionsgear og en 200-hestes Fiat diesel i maskinrummet får man fortsat gode off-road egenskaber, bedre fartpræstationer og en dobbelt så god brændstoføkonomi.

 

Og det er bestemt intet dårligt valg, set ud fra en miljøskånende dansk synsvinkel. Når man oven i købet opnår bedre kørselskomfort og bedre køreegenskaber på plan asfalt, skal der virkelig det stort behov for Trailhawkens særlige egenskaber derude, hvor andre giver op, til at vælge den til på bekostning af dieseludgaven.

 

Fin dieselmotor

Behovet kan inkludere den særlige passion, der er forbundet med at disponere over en 3,2 liters V6 og den tilhørende meget civiliserede og vibrationssvage motorgang. Hér har dieseludgaven lidt at hente, men det er meget naturligt og vil gælde for enhver dieselmotor. Og det skal tilføjes, at Fiat bygger meget fine dieselmotorer, så det kan bestemt ikke blive meget bedre.



En Jeep Cherokee er trods sit kompakte ydre – den måler blot 4,63 meter i længden – lidt af en sværvægter. Den må trække 2475 kg på krogen, og alligevel er det officielle forbrugstal 17,5 kilometer for hver liter dieselolie (uden anhænger…). Men mest overbevisende er forbrugstallet i praksis. Godt hjulpet af den lynhurtigt skiftende 9-trins automatgearkasse, kan man med lethed i praksis køre 16-17 km/l. Det er ret overbevisende, og indebærer, at den i praksis kører dobbelt så langt på en liter brændstof som førnævnte Trailhawk.

 

Hurtigere på toppen

Og den er oven i købet hurtigere. Ikke til 100 km/t – det er stort set det samme og klares på 8,5 sekunder (8,4 sekunder for Trailhawk). Men dens opgivne topfart, som vi godt nok ikke har afprøvet, er 204 km/t. Og det fornemmes som om, at den har køreegenskaber, der kan håndtere det.

 

Trods en ikke optimal dækmontering styrede diesel-Cherokeen præcist og sidevindsfølsomhed er der ikke meget af. I kraft af dens lavere frihøjde ligger den mere stabilt på vejen, når man kører lige ud, og det samme gælder gennem kurverne.



Klarer sig uden reduktionsgear

Dieselbilen, som har tilnavnet Limited, har ikke reduktionsgear. Det vil naturligt nok lægge nogle begrænsninger i de tilfælde, hvor kørselsforholdene er voldsomt krævende – blød mudder, op ad bakke og lignende. I testperioden var det umuligt, at støve så krævende kørsels udfordringer op, at de ikke kunne håndteres af Limited-versionen, så dér fornemmede vi ikke de store begrænsninger.

 

Man disponerer dog også fortsat over det fine køreprogram, hvor man kan vælge mellem sport, mudder og sne – plus en normal indstilling, hvor elektronikken selv analyserer kørselsforholdene og vælger den optimale indstilling.



Konklusionen er, at Limited er en mere komplet bil, men den er også lidt dyrere end Trailhawk. Udstyrsmæssigt er der få forskelle, så også dér er Limited godt klædt på. Rigtig godt, faktisk. Standard er de fine 18” alufælge, Xenon forlygter, nøglefri adgang og start, læderkabine med ventilerede forsæder, en let læselig refleksfri 8,4” skærm i midterkonsollen, indbygget navigation og meget andet.

 

Gode detaljer

Bilen er temmelig gennemarbejdet, også i detaljerne. Den elektriske bagklap lukkes igen ved at trykke på en knap. Det er helt normalt, men på stort set alle konkurrenternes biler er knappen placeret på kanten af bagklappen, og det er ikke alle mennesker, der kan nå derop. I Jeepen befinder knappen sig på dør-rammen til venstre. Fin løsning - hvor svært kan det egentlig være…



Pladsforholdene er fremragende, et stort bagagerum med forbavsende meget plads under bagagerumsbunden, med tanke på at der også er et bageste differentiale nedenunder. Standard er dog ikke et reservehjul, som ellers ville optage pladsen i rummet. Det ville vi måske nok foretrække, men det kan jo så blot tilkøbes.

 

Elektroniske hjælpemidler

Til den prøvekørte bil havde man installeret en række elektroniske hjælpemidler. Parkeringssystemet kan selv parkere bilen og ønsker man at gøre det manuelt, disponerede man over både p-sensorer og bakkamera. Adaptiv fartpilot i kombination med vognbaneassistent giver stor tryghed og begge dele fungerede med blid præcision. Den elektroniske nødbremse besluttede vi os for ikke at afprøve. Også Blind Sport Allert og fjernlysassistent hørte med i ”pakken” til i alt 35.000 kroner.

 

Er man til en luksuøs oplevelse og afslappet langturskørsel bør man tilkøbe udstyret, men man kan i sagens natur sagtens klare sig uden.


Bagklappen åbner højt og bagageplads er der rigeligt af.

 

Trods et bageste differentiale er der god plads under bagagerumsbunden.

Andre Jeep prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs vores prøvekørsel af Jeep Cherokee Trailhawk >>>


 

 


Model:

Jeep Cherokee 2,2 MJT 200 hk 4X4 9 A/T Limited

Listepris:

Kr. 850.992

Motor og transmission:

2,2 ltr. 4 cyl. turbodiesel. 200 hk. 440 Nm/2500 omdr./min. 9-trins aut.gear. Selecterrain Traction System.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek./ 204 km/t/ 17,5 km/l /150 g/km

Længde:

4,63 m

Frihøjde:

15,7 cm

Bagagerum:

700-1555 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent og Ascent Control. 18” alufælge. Bi-Xenon forlys. El-bagklap. P-sensorer for og bag. 7 airbags. Læderkabine. El-forsæder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme og ventilerede forsæder. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. 8,4” berøringsskærm. Navigation. Alpine Sound System. Trådløs opladning af visse mobiltelefoner.


Benpladsen ved bagsædet er fremragende.

 

Når bagsæderyglænene lægges ned, opnås et næsten plant bagagerumsgulv.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt