- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Jaguar XF

Portfolio 3,0 TDV6 RWD

XE i magnumformat


Af Søren Clauding – marts 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis man sammenligner den nye store Jaguar XF med lillebror, Jaguar XE, har det kun betydning, hvis man ved hvordan XE er. Men hvis vi nu hér fastslår, helt kort, at XE er en formidabelt godt kørende bil, er meget sagt om XF. Det er den nemlig også.

 

Dermed er det hele dog ikke sagt. Med XF rykker man en klasse op. Der er konkurrenterne nogle andre og udfordringen er det også, for når det handler om køredynamik, som Jaguar jo naturligt nok gerne fører sig frem med, er størrelse et vist handikap. Både hvad længde, akselafstand og vægt angår, skal en bil ikke være overproportioneret.

 

Masser af aluminium

Af samme årsag har Jaguar arbejdet målrettet på at reducere vægten på XF mest muligt. Den har da også tabt sig omkring 190 kg, fordi man ligeså med XE har bygget en stor del af bilen i aluminium. Faktisk er 75 procent af karrosseriet skabt i aluminium, der bruges masser af højstyrkestål og man finder aluminium ned i vigtige detaljer som hjulophængenes konstruktion.

 

Begge dele har givet gevinst, og selvom der ikke er så udtalt en forskel i køredynamikken på Jaguar XF og konkurrenter som f.eks. BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, har Jaguar haft fordel af deres konstruktionskoncept, måske især i den prøvekørte version, hvor en pr. definition tung dieselmotor (oven i købet med dobbelt turbolader) er parret med baghjulstræk.

 

Komplet konstruktion

XF vejer omkring 1700 kg, det er ikke meget forskelligt fra konkurrenterne, men netop anvendelsen af de eksotiske materialer i f.eks. hjulophængene, en lav frihøjde på bare 11 cm gør en forskel. Det er illustreret i on-board videoen på denne side, men kort fortalt handler det om, at Jaguar har kombineret en stram undervogn med den nyeste støddæmperteknologi, der samarbejder utrolig godt med den lave uaffjedrede vægt i de dobbelte wishbone forhjulsophæng. Desuden er den nye XF 28 procent mere vridningsstabil end forgængeren.

 

Vægtfordelingen er tæt på 50:50, og resultatet af det hele er, at bilen både er dynamisk og komfortabel – og man har lyst til at komme lidt hurtigt gennem hjørnerne, fordi man ved at bilen kan det.

 

Masser af kræfter

Oven i det kommer så maskineriet, som i den prøvekørte udgave var Jaguars nye omdrejningsvillig og kraftfuld 3-liters dieselmotor, gjort næsten forureningsfri vha. AdBlue teknologien. Den dobbelte turbolader sikrer et stort drejningsmoment over store dele af omdrejningskurven, det topper på ikke mindre end 700 Nm ved 2000 omdr./min. og med op til 300 hestekræfter til sin rådighed kan man nå 100 km/t på 6,2 sekunder.


 


Det tal holder i praksis, for det eneste, man som fører skal, er at træde speederen i bund. Så klarer 8-trins automatgearkassen i skøn forening med de elektroniske hjælpemidler resten. Deriblandt også et velfungerende Torque Vectoring system, der kanaliserer kræfterne til det baghjul, der måtte have bedst vejgreb, vel at mærke i en sådan balance, at forholdet mellem vejgreb på de to hjul er afgørende for hvor meget kraft de får tildelt. Det fungerer fremragende.

 

Optimalt vejgreb og sjov i svingene

Man kan vælge mellem flere køreindstillinger, også en sporty sportsindstilling, men på det danske vejnet er det en mindre betydende egenskab. Vigtigst er, at bilen håndterer de ujævne danske landeveje, så man har optimalt vejgreb og at svingene hver gang er en fornøjelse.



Visuelt ligner XF temmelig meget XE. Ikke overraskende – vi har jo også set den ved flere lejligheder, inden der var anledning til en køretur. Men heller ikke overraskende, fordi det naturligvis er vigtigt for Jaguar at fastholde den visuelle oplevelse gennem hele modelprogrammet for at forstærke ”Mærke-effekten” af genkendeligheden. Den er stor, 4,95 meter i længden, rimelig rummelig i kabinen og så har den et bagagerum på 540 liter – det er det samme som den hidtidige Mercedes E-klasse kan bryste sig af og størst i klassen.



Omfattende udstyr

Portfolio udstyret er omfattende, men ikke mere omfattende end at der på den prøvekørte bil var monteret en del ekstraudstyr, så meget at prisen voksede fra 967.900 kroner til noget over 1,1 million (den billigste variant koster 600.000 og er da udrustet med en 163-hestes motor og manuelt gear). Læderkabine er standard, det samme er automatgearet og de fine 18” letmetalfælge.

 

Muligheden for at regulere undervognen gennem variabel dæmpning (merpris godt 22.000 kroner) er en udmærket feature, men vi gætter på, at de fleste efter nogen tid vil foretrække normalindstillingen, ikke mindst fordi netop de store hjul giver en fast kørefornemmelse. Og trods fine kurveegenskaber lægger XF’eren meget naturligt ikke op til at køre på racerbane.

 

Adaptiv cruisecontrol til små 30.000 kroner er uundværlig i en moderne luksusbil, ligeså snart man er ude på det danske motorvejsnet. Head-up displayet, der spejler de grundliggende køredata op på forruden, er udmærket. Vi oplever det blot en smule forskudt fra den langsgående akse fra sædet ”gennem” ratstammen, men måske beror det på siddestillingen. Egentlig kan det vel godt undværes, måske især fordi man har meget mere lyst til blot at opleve bilen, det må være en smagssag…

Andre Jaguar prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev hvordan Jaguar XF 3,0 TDV6 kører på en ujævn og snoet vej. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.


 


Model:

Jaguar XF Portfolio 3,0 TDV6 RWD

Listepris:

Kr. 967.900 ekskl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

6 cyl. Twinturbo dieselmotor 3,0 l V6. 300 hk. 700 Nm/2000 omdr./min. 8 trins automatgear med manuelt sekventielt skifte.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,2 sek./ 250 km/t/ 18,2 km/l /144 g/km

Længde:

4,95 m

Bagagerum:

540 liter

Diverse:

ABS. EBD. EBA. DSC. Torque Vectoring. 18” alufælge. Bi-funktions HID Xenon forlygter. Nøgleløs entry og start. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag.  Multijusterbart læderrat. Læderkabine – Windsor læder. 2-zone klimaanlæg. 8” touchscreen. Bluetooth, AUX og USB. Sædevarme for. 2 X Isofix. Vognbaneassistent. 3 års garanti med fuld gratis service.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt