- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Isuzu D-Max 2,5 Diesel 4X4 Crew Cab Premium

Nye kræfter til dansk arbejde


Af Søren Clauding – juni 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke hver dag, der kommer et nyt bilmærke til Danmark. Og helt nyt er det da heller ikke, men det er så mange år siden, at Isuzu sidst blev importeret til Danmark, at undertegnede har glemt hvor mange. Erindringen om selve bilen er til gengæld ret klar: Den var ikke rigtig værd at råbe hurra for. Men tingene har ændret sig, heldigvis, for nu er den her igen, den store, stærke pickup fra Japans ældste varebilsproducent.

 

Det er Nelleman koncernen, der bl.a. står for importen af KIA og så eksotiske køretøjer som Aston Martin og Fisker, som har kastet sig ud i projektet, og mon ikke de skal lykkes: Der er i hvert fald en verden til forskel på dengang og nu, sat i forhold til konkurrencen ikke mindst. Og oven i, at Isuzu D-Max, som den velvoksne pickup er døbt, er superstærk, er den også ifølge importøren den reelt billigste bil, der må hægte 3,5 tons på trækkrogen. Det er da også noget – faktisk temmelig meget.

 

Flere varianter

Den allerbilligste D-Max koster 200.000 kroner på nær en ti’er. Det er en pris uden moms, og lægges den til, stiger prisen til lige knap 240.000 kroner.

 

Vi har prøvekørt den særlige Crew Cap version med mindre lad og udbygget personkabine – og Premium udstyr, ikke mindst. Den koster 250.000 kroner (kr. 298.050 inkl. moms) og har 6-trins manuelt gear. Vi har også lige kort snuset til udgaven med Exclusive udstyr og 5-trins automatgear. Den er blot 25.000 kroner dyrere (inkl. moms er listeprisen 327.595) og kan varmt anbefales, for automatgearet er meget præcist, hurtigt og velfungerende.

 

En kraftig sag

En Isuzu D-Max er en kraftig sag. Det handler ikke så meget om de 163 hestekræfter, som 2,5 liters twinturbo-dieselmotoren i maskinrummet kan præstere, men nok så meget om de medfølgende 400 Nm i drejningsmoment, som man har til rådighed i intervallet fra 1400-2000 motoromdrejninger/minut. Isuzu er en af verdens største producenter af dieselmotorer og det mærker man, for der er virkelig tale om rå, men også meget fleksibel kraft, når man sætter den over 2 tons tunge ”arbejdsmaskine” i bevægelse.



Styrken genfindes i hele konstruktionen. Den er langt henad vejen konventionel og baghjulsophængene, eksempelvis, der både skal kunne håndtere den store anhængervægt og de 985 kg, bilen selv må bære, er baseret på bladfjedre. Det er ikke særlig fancy, men det er heller ikke det, de skal være. De skal være i stand til også at leve op til rullelejer, hvor kuglerne i traditionelle kuglelejer er erstattet af cylindriske ruller, der kan belastes hårdere.

 

Anerkendende nik

Til gengæld har en Isuzu D-Max et ret fancy udseende, hvis man altså fascineres af biler, der udstråler mange kræfter og har masser af pondus. Vi fik ligeså mange anerkendende nik og bemærkninger, som havde det været en Porsche eller Ferrari, var kørte rundt i. Publikummet var endda heller ikke meget forskelligt, men det skal tilføjes, at D-Max’en også havde store forkromede kofangere, fortil et regulært ”kængurugitter”, trinbræt, en stor praktisk hardtop skruet fast på kanterne af ladet og en flot glinsende metallak.

 

Og så kan den alt det, den ser ud til, ja måske endda mere end det. Bilen er udstyret med reduktionsgear, hvorved de 400 Nm og mange hestekræfter får endnu bedre tag i underlaget. Vil man køre 13,7 km/l, gør man det naturligvis i 2H indstillingen, hvor man helt traditionelt har træk på baghjulene. Og så kan man også vælge en 4H indstilling med træk på alle fire hjul.

 

God affjedring

Standard er beskedne 17” letmetalfælge, men tak for det: De er påmonteret 255 mm brede 65 procent profil dæk. Dækkenes eftergivenhed tilpasser sig underlaget og griber godt fat, når det er løst. På plan asfalt kompenserer de for den stive prærievognsaffjedring og bilen bliver langt mere komfortabel at køre i. Den har kræfter nok til at kunne køre sidelæns gennem de langsommere kurver. Men det er ingen god idé at gøre det, for nogen racerbil er den ikke. Men det er der heller ingen, der har påstået at den skulle være.



En Isuzu D-Max måler 5,30 meter i længden. Dvs. den er stor. Rigtig stor. Den har desuden en frihøjde på 23,5 cm. I kombination med en påløbsvinkel på 30 grader og en udgangsvinkel på 22,7 grader er den stærkt konkurrencedygtig til at løfte udfordrende danske arbejdsopgaver både på og udenfor den plane asfalt.

 

I øvrigt…

Det korte lad i kombination med den udvidede personkabine, der i den prøvekørte van-udgave reglementsmæssigt ikke har bagsæder, måler 1,55 meter i længden. Med kort kabine er lad-længde 1,795 meter.


 


Og så er der udstyret: Premium-udstyret hænger sammen med manuelt gear og inkluderer bl.a. aircondition, el-sideruder, sædevarme, bluetooth, USB og AUX forbindelser, læderrat, tågeforlygter og ikke færre end 6 kopholdere…

 

Med automatgear får man klimaanlæg i stedet for aircondition, lædersæder – førersædet desuden el-indstilleligt, ratbetjent telefon og radio, trinbræt og så kan bagsmækken også aflåses. Det er praktisk, hvis man vælger hardtop til denne version.


Klik på billedet og oplev en køretur on-board i den nye Isuzu D-Max på råt og let terræn.  Videoen er i Fuld HD.



Model:

Isuzu D-Max 2,5 Diesel 4X4 Crew Cab Premium M/T

Listepris:

Kr. 249.990 inkl. moms

Motor og transmission:

4 cyl. 2,5 ltr. Dobbelt-turbo dieselmotor, 163 hk. 400 Nm/ 1400-2000 omdr./min. 6-trins manuelt gear. 2X4. 4X4. Reduktionsgear. Spærredifferentiale.

Præstationer: topfart/ 0-100 km/t/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

180 km/t/ 13,0 sek./ 13,7 km/l / 192 g/km

Længde:

5,30 m

Frihøjde:

23,5 cm

Laddimensioner:

155 X 153 cm

Anhængervægt:

3500 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Tågeforlygter. 17" alufælge. 6 airbags. Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot. Bluetooth, USB og AUX. 3 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

I stedet for bagsæder er installeret den store aflåselige kasse, hvor en jæger eksempelvis kan opbevare rifler eller fotografen kan lægge sit fotoudstyr.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt