- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai ix20 1,4 Trend

Funktionel, sporty

- og endnu mere harmonisk


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beskedne 90 hestekræfter under motorhjelmen, ikke præcis en ”her kommer jeg” udstråling, og alligevel er Hyundai ix20 ikke så dum endda. Især ikke når man lader den udfolde sig, hvor dens egenskaber sættes på prøve.

 

Det er over 5 års siden vi sidste gang for alvor satte ix20 under lup. Dengang blev den mest set som Hyundais indslag blandt de kompakte semi-SUV’er. Siden har den været ude af det danske modelprogram i et par år, men Hyundai i Danmark valgte for et halvt år siden at relancere den, simpelthen fordi kunderne efterspurgte den type bil – som kunderne i særdeleshed har gjort i de seneste par år. Måske var Hyundai forud for sin tid for 5-6 år siden.

 

Fornyelser

Som sådan, ikke mindst fordi det er samme motor, som vi den gang prøvekørte den med (læs vores prøvekørsel af Hyundai ix20 fra 2011 hér >>>), kan der ikke tilføjes så meget om det funktionelle – se billederne, de fortæller meget. Visuelt er den blevet lidt strammet op, men ikke voldsomt. Alligevel fremstår den i dag lidt pænere – synes vi.

 

Men der er også andre forskelle. Hjulophængene er nemlig anderledes konfigureret, og det har samlet set gjort den til en bedre bil. Og da vi, inspireret af Hyundais deltagelse i Rally-verdensmesterskabet, tog turen ud ad ujævne grusveje om i med et mere moderat tempo end under et VM-rally, oplevede vi en side af køreegenskaberne, som udbyggede det samlede billede af en temmelig komplet bil.

 

Avanceret hjulophæng

Den har nemlig en frihøjde på 15,6 cm. Den lidt større frihøjde er naturligvis en fordel, når man kører på et ujævnt underlag, men det har også givet mulighed for større hjulvandring. Med forbedret støddæmper teknologi opleves køreegenskaberne bedre på almindelig plan asfalt, men på det ujævne underlag er de rigtig gode. Og det behøver man ikke 300 rally-heste for at konstatere (se bare videoen her på siden).


 


En del af grunden til, at køreegenskaberne kunne optimeres, finder man i multilinkbagakslen. Det er en temmelig avanceret ophængs teknik, som først og fremmest har til formål at sikre, at baghjulene styrer mindst muligt med under kørsel på plan asfalt, men bestemt også på ujævn vej, hvor hjulene bevæger sig endnu mere, godt hjulpet af den længere fjedervandring. De mange led giver større justeringsmuligheder og derved kan man løbende tilpasse hjulophænget f.eks. den nyeste dæk-teknologi, støddæmper og fjeder teknologi.

 

Markant billigere

Prismæssigt er ix20 tilpasset markedet, lidt hjulpet også af de ændrede afgiftsregler. Den billigste variant koster i dag 160.000 kroner og da får man samme 90-hestes 1,4 liters benzinmotor som i den prøvekørte bil. Med Trend udstyret, som koster 20.000 kroner oveni, får man i tilgift to vigtige udstyrselementer: klimaanlæg og fartpilot (med –begrænser). De to ting tilsammen giver en meget mere harmonisk kørsel, fordi indeklimaet kan styres automatisk, ligesom farten bliver det.



Også baksensorer og bluetooth følger med i merprisen, og begge dele bidrager ligeledes til letheden ved at betjene bilen, ligesom sædevarme og varme i rattet gør det. Det er iøvrigt interessant, at listeprisen i ix20 med i princippet samme udstyr er faldet 30.000 kroner siden 2011.

 

Flot basisudstyr

I forvejen er ix20 udmærket bestykket med el-ruder foran, multijusterbart multifunktionsrat og tågeforlygter. Blandt andre udstyrselementer, som også findes i basis versionen ”Life” kan nævnes el-justerbare sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås og en dobbelt niveau opdelt bagagerumsbund.

 

Selvom der er kommet flere nye konkurrenter på banen siden ix20 første gang så dagens lys, er den stadig temmelig konkurrencedygtig også på det funktionelle: 440 liter bagageplads, der kan udvides til halvanden kubikmeter er godt i en bil, der måler 4,12 meter i længden. Bagsædet kan skydes 13 cm frem og tilbage – det giver fine variationsmuligheder og bemærk, at ix20 må køre med 1300 kg på trækkrogen.



Men når alt det er sagt, er det vel ret beset kun et spørgsmål om tid før designet får en kraftig overhaling, så ix20 komme til at ligne de nye i20 modeller, og også, at man lægger den nye lille 3-cylindrede benzinmotor i maskinrummet. Det vil gøre den endnu mere attraktiv, men givetvis påvirke prisen.

 

Sidst, men ikke mindst: 5 års garanti gives på enhver Hyundai model, helt uden kilometerbegrænsning.


Store sidespejle letter orienteringen.

Andre Hyundai prøvekørsler – find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev en køretur on-board i bilmodellen, der er grundlaget for Hyundais VM-rally vindende WRC rallybil på en ujævn dansk skovvej. Videoen kan ses i Fuld HD.


 


Model:

Hyundai ix20 1,4 Trend

Listepris:

Kr. 179.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l benzinmotor. 90 hk. 137 Nm/4000 omdr./min. 5 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 167 km/t/ 17,9 km/l /130 g/km

Anhængervægt:

1300 kg

Længde:

4,12 m

Bagagerum:

440/1486 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Hill Start Assist. 6 airbags. 15” stålfælge. Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare ind-klappelige sidespejle. Multijusterbart rat med varme. Fartpilot med fartbegrænser. Klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme. El-sideruder for. Isofix. Flex bagagerum. Baksensor. Bluetooth. 5 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt