- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i20 Life+ 1,0T-GDI

Mere liv med Life+ versionen


Af Søren Clauding – august 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai er gået i gang med en forvandlingsproces. Over en årrække skal Hyundai modellerne være de mere sportslige biler i koncernens modelprogram, der som bekendt også tæller KIA. Forvandlingen ser man lidt til på den nye Hyundai i20, hvor designet er blevet skarpere og der også er flere muntre hestekræfter at hente i maskinrummet.

 

Det gør ikke Hyundai i20 til en rallybil – den er fortsat en god kompakt familiebil - men da den grundliggende har gode køreegenskaber, bliver harmonien bedre, når man får lidt mere trækkraft, og 100 hestekræfter er foreløbig det maksimale, man kan få en i20 med. Men det er heller ikke nogen dårlig begyndelse.

 

Plus-udstyret

Basismodellen hedder Hyundai i20 Life. Den hér prøvekørte version hedder Life+ og i kombination med den nye kraftigere motor får man populært sagt mere liv for pengene. Motoren i sig selv er en 1-liters 3-cylindret turbomotor. Foruden den gode effekt leverer maskineriet også et flot drejningsmoment, der topper på 172 Nm ved 1500 omdrejninger/minut og det fastholdes helt op til 4000 omdr./min.

 

De to tal tilsammen gør det muligt at nå de 100 km/t på 10,7 sekunder, men det vigtigste er, at det er ret underholdende i fart intervallet derunder, når man kører friskt gennem snævre kurver, fordi smidigheden er helt i top.

 

Dertil kommer, at motorstøjen er ganske beskeden. Ved konstant fart hører man den ikke og det er absolut et plus. Dynamisk og frisk kørsel behøver ikke støje.

 

Billige heste

Prismæssigt skal der ikke meget til for at få det mere liv i køretøjet. Prisen for en Life-version med en knap så spændende 75-hestes 1,25 liters motor er 128.000 kroner, som oven i købet heller ikke kører så langt på literen som i20 1,0T (det officielle tal siger 23,3 km/l – i praksis skal man regne med omkring 20). Den billigste version med 100 hestekræfter koster 143.000 og vil man have plusset på Life, lægges der yderligere 10.000 kroner oven i.



Som sådan koster de 25 ekstra hestekræfter kun 15.000 kroner – de penge er ret godt givet ud og giver bl.a. mulighed for 90 kg mere på en eventuel trækkrog, så man rammer de 1000 kg.

 

Liv i kabinen

Men endnu bedre er det, at lægge 10.000 kroner oveni til Life+ udstyret. Derved får man nemlig aircondition, oven i købet med køl i handskerummet, og det skal nok give lidt mere liv i kabinen. Desuden er tågeforlygter foran også med i den pris, og det er bestemt en vigtig sikkerhedsfaktor ved ringe sigtbarhed.

 

Som sådan kryber den prøvekørte bil op på en samlet pris på 153.000 kroner – men så er man også godt kørende, især for pengene. Vil man have mere, findes Hyundai i20 også i en Trend og en Premium udgave. Vælger man sidstnævnte, er bilen også udrustet med 16” alufælge og det rammer benzinøkonomien en smule, så det officielle tal er 22,2 km/l.

 

Vi har tidligere kort beskrevet nyhederne hos Hyundai i20 (læs om den første korte test af bl.a. Hyundai i20 2016 hér >>>). Her skal tilføjes, at bilen især vinder gennem dens enkle tilgængelighed og forbavsende gode kørefærdigheder.

 

Udmærket udstyr

Udstyret omfatter bl.a. 6 airbags, elektriske sidespejle, elruder fortil, fjernbetjent centrallås, follow-me-home lys (forsinket slukning af lyset, når det er tændt og man aflåser bilen udefra) og hillstart assistent (som holder bremsen for en et par sekunder, når man skal sætte i gang på vej op ad en bakke).



Med en længde på 5,05 meter er en bagagekapacitet på 326 liter, der kan udvides til 1042 liter, når bagsæderyglænene lægges ned, absolut godkendt. Det hele er pænt pakket ind og man skal ikke studere i dagevis for at finde ud af, hvordan den virker.

 

Og så er Hyundai i20 som enhver anden Hyundai dækket af 5-års garantien i fulde 5 år, uanset hvor mange kilometer, man kunne finde på at køre. Også det er penge værd.


Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur "on-board" i Hyundai i20 Life+ med den fine 1-liters turbobenzin motor. Videoen er i Fuld HD.



Model:

Hyundai i20 Life+ 1,0T-GDI

Listepris:

Kr. 152.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. 100 hk. 172 Nm/ 1500-4000 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,7 sek./ 188 km/t/ 23,3 km/l / 99 g/km

Længde:

4,05 m

Bagagerum:

326/1042 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. 15” fælge. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Aircondition med køl i handskerummet. Multijusterbart rat. El-sideruder for. Split bagsæde 60/40. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt