- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Honda Civic Type R

GT Pack 2,0i VTEC Turbo

Racerbil i hverdagsbrug


Af Søren Clauding – maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda Civic Type R er fremragende rundt på en racerbane som Slovakiaring i Slovakiet. Det erfarede vi allerede sidste år i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af Honda’s kompakte superbil. Rundt på de slovakiske landeveje efterlod den også et godt indtryk og fantastisk ser den ud. Men hvordan fungerer den på danske landeveje, når man skal forsøge at leve med den og måske endda brugde den til hverdagskørsel?

 

Svaret er helt kort: Det klarer den forbavsende fint. Ikke mindst muligheden for at lade være med ustandseligt (hvilket dog kræver en vis overvindelse) at anvende ”R-knappen”, som i brug forvandler Type-R til det nærmeste, man kan komme en serieproduceret racerbil, er god. Derved bliver Type-R trods sit kolossale fartpotentiale rimelig civiliseret.

 

Eyecatcher

Den vækker dog mindst ligeså meget opsigt. Men det er anerkendende opsigt, som f.eks. når en yngre bilist forsøger at forevige Type R’en ud gennem sideruden med en smarttelefon, når Type R’en på motorvejen overhaler ham i hans egen noget mindre potente Polo af ældre dato. Det må man som Type-R ejer/bruger finde sig i, nogle vil sige, at det får man med i købet, andre er helst fri – men der ER ingen vej uden om.

 

Vi har indgået beskrevet Type R ifm. de internationale prøvekørsler. Ingen grund til at gentage det hér (Læs f.eks. Civic Type R er gennemarbejdet god >>>), men når vægten lægges på praktikken, er det faktisk fremragende og værd at bemærke, at Honda ingeniørerne har kunnet bevare det store bagagerum, uden at sætte bilens stivhed overstyr. Stivheden er afgørende for præcis styring og stabilitet ved høj fart.

 

Praktiske sæder

Man har dog ofret de magiske sæder – eller i hvert fald den del, hvor sædet kan slås op som et biografsæde. Men der er stadig plads under dem, så siddepladsen skubbes ned mod vognbunden, når bagsæderyglænene foldes fremover. Derved opnår man et helt plant bagagerum – det er ret praktisk.

 

Det er også ret praktisk, at man har egen indgang til bagsæderne. Både når de skal siddes på eller bruges til bagage. Sidder man på dem, er der fodplads under sæderne. Ganske som i en helt almindelig Civic.


 


Køreegenskaber og GT Pack

Og så er der hele sikkerhedsfaktoren. Den fremragende balance, den mesterligt afstemte adaptive undervogn og den smidige motor sætter den rutinerede chauffør i den bedst mulige position, hvis en ulykkessituation truer. På den prøvekørte model havde man monteret den såkaldte GT-pakke (deraf tilnavnet GT Pack, genialt, ik’…), som der nu ikke er meget fart i – mere Gran Tourismo i traditionel forstand:

 

Bl.a. 2-zone klimaanlæg, Garmin navigation inkl. opdatering, vognbaneassistent, regnsensor osv. plus de i forening med Bak-kamera helt uundværlige p-sensorer fortil såvel som ude bagtil. Uundværlige fordi den store vinge i bagruden fratager føreren enhver mulighed for at orientere sig ordentligt bagud under parkering. Og det er synd for de fine 19” letmetal-fælge, når det er en kantsten, man skal holde parallelt med.

 

Beskeden merpris

Noget så lavpraktisk som bagagerumsdækken og et låg over det nederste rum i bagagerummet skal man også investere i GT-pakken for at få med. Men den koster kun 27.000 kroner oven i, så noget af afgiftsbesparelsen (se nedenfor) kan man jo passende bruge på al det fine ekstraudstyr. Listen inkluderer i øvrigt også fjernlysautomatik, 2 ekstra højtalere (ikke dårligt når den potente racerlyd fra udstødningen skal overdøves), lækkert rødt interiørlys, fjernbetjening af de elektriske sideruder og flere andre mindre interessante features.



Da Civic Type R landede i Danmark sidste efterår var prisen 600.000 kroner. Takket være afgiftsreduktionen ved Nytårstid koster den nu kun 547.300 kroner. Men som sagt: Brug halvdelen af besparelsen på GT-pakken, så har der været ekstra megen idé i at reducere afgiften fra politisk hånd og som hverdagsbruger af en Civic Type R får man al den luksus og de kørehjælpemidler, som man forventer i en bil i den prisklasse.


VTEC turbomotoren, som iøvrigt er Hondas første benzinturbomotor i Europa, præsterer ikke bare 310 hk, men også et imponerende drejningsmoment på 400 Nm over et ultra bredt omdrejningsinterval. Det gør den meget smidig og civiliseret til hverdagsbrug og overhaling er selvsagt også en leg.

 

19" alufælge med 235 mm brede 35 procent lavprofildæk, Knaldrøde bremsekalibre og 18" ventilerede bremseskiver - samt en frihøjde på 11,8 cm og en næsten flad bund er med til ikke bare at gøre Civic Type R hurtig men også meget sikker.

 

Køleluften kommer ind fortil og skal naturligvis ud igen.

 

Den ser fræk ud, men galskaben har en mening: Den store vinge holder bagenden på kørebanen ved høj fart og er med til at stabilisere bilen. Topfarten er 270 km/t og ved den hastighed kan både vingen og defuserne mellem de to dobbelte udstødningsrør var afgørende for at man ikke mister fodfæstet.

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Civic Type R er gennemarbejdet god >>>

 

Læs også: Ny Civic Type R flytter normen >>>


Klik på billedet og tag med i den dengang helt nye Honda Civic Type R under prøvekørslen på den udfordrende Slovakia Ring i Slovakiet.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Model:

Honda Civic Type R GT Pack 2,0i VTEC M/T

Listepris:

Kr. 574.300

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzinmotor 2,0 l. 310 hk. 400 Nm/ 2500-4500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,7 sek./ 270 km/t/ 13,7 km/l /170 g/km

Længde:

4,39 m

Bagagerum:

498-1427 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 19” alufælge. LED kørelys. Hill Start Assist. Aktiv City Brake. Nøglefri afgang og start. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Isofix. Bakkamera. P-sensorer for og bag. Garmin navigation. 7” touchscreen. USB+AUX. Vognbaneassistent.


Link til importøren


De fine sportssæder er med til at holde en fast i sædet og styrker også ryggen, både under kørslen og hvis man skal foretage en undvigelsesmanøvre i trafikken. Eneste minus: Ingen sædevarme. Røde sikkerhedsseler understreger understreger det fancy design.

 

 

Honda Civic Type R har banerekorden som den hurtigste serieproducerede forhjulstrukne personbil rundt på den legendariske Nürburgring. Men i dagligdagen kan den bestemt også bruges.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt