- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større.


Biltest: Ford Ranger Double Cab Wildtrak 3,2 TDCi A6


Pickup the American Style


Af Søren Clauding – november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amerikanerne er kendt for, ofte at foretrække de såkaldte pickup-trucks fremfor mange mobile alternativer. I hvert fald hvis de holder til ude på landet og har brug for, dagligt at køre fra den ene ende af deres farm til den anden. Helst skal der jo også arbejdes lidt undervejs – og sandt at sige: Dertil rækker en luksuøs amerikaner-flyder ikke rigtigt.

 

Til det brug har Ford bl.a. bygget Ford Ranger. Alene navnet… og tilføjer man ordet Wildtrak, som skaber associationer til færden i det vildeste vildnis, så rammer man præcis ind i hjertet på topudgaven af Ford Ranger. Den parer det vildeste vilde med moderne luksus – med SYNC2 kan man oven i købet til en vis grad tale med sin bil undervejs. Den ser ud som en ægte arbejdshest med SUV-agtige egenskaber. Og så er den både stor og har mange kræfter.

 

Fuldt læs

Men hvad kan den, når den sættes på prøve. Indrømmet: Det er et farligt besvær, at læsse 900 kg grus på ladet af en pickup, så det er ikke noget der sker, hver gang vi prøver sådan en. Men vi gjorde det, med lidt hjælp fra en dertil indrettet maskine. Heldigvis, for alene det, med skovlens brug (for gravkoen skal helst være lidt på afstand for ikke at knuse den pæne bil) at få gruset væk igen var et stykke arbejde.

 

Det var ikke desto mindre sliddet værd, hvis man gerne ville have svaret på spørgsmålet ovenfor.

 

Først lidt mere om bilen. Ford Ranger er en stor pickup. Lidt større end de fleste af konkurrenterne, for den måler 5,36 meter i længden. I Double Cab versionen har den et lad på 1,55 X 1,56 meter med 1,14 meter mellem hjulkasserne og læssehøjden er 84 cm. Den vejer godt 2200 kg i køreklar stand og næsten en ton mere, efter vi havde gjort den klar til test ude i det virkelige liv.



Den har en frihøjde i u-læsset tilstand på 22,9 cm, og de mange ekstra kg kunne spores, men egentlig var det ikke slemt - se billederne her på siden.

 

Masser af kræfter

For at komme fremad har en Ranger Wildtrak en helt ny 3,2 liters turbodieselmaskine ude fortil, et 5-cylindret kraftværk, der leverer 200 hestekræfter, når den er på sit højeste og lader 470 Nm i omdrejningsområdet fra 1500-2750/min sikre, at den også kommer op i fart. Gearskiftet skal man ikke bekymre sig om, det klarer en 6-trins automatgearkasse (merprisen for automatgear er kun 13.000 kroner inkl. moms) og derpå er det op til resten af drivlinen at gøre arbejdet.



En Ranger har reduktionsgear, den har differentialespær på bagakslen (ekstraudstyr til beskedne 3.575 kroner – hver en krone værd), som er hængt op på bladfjedre, og så var testbilen udrustet med 18” alufælge og asfaltdæk. Hvordan i alverden skulle det nu hænge sammen…

 

Ud i gruset

Virkeligheden er, at det hang forbavsende godt sammen. Se videoen her på siden og få et indtryk af det. I videoen havde vi kastet det meste af den lånte ton grus af igen, men havde forinden konstateret, at det fungerede fremragende ved lav fart i den grusgrav, hvori vi fik lov til at prøve Wildtrak’en. Ude på asfalten skal man ikke overskride fartgrænsen – nu af to årsager. For selvfølgelig kunne den store vægt mærkes. Det ville også have været mærkelig andet. Men køre, det kunne den!

 

Asfaltdækkene klarede det løse underlag, selvom det var sjappet og fedtet, formentlig fordi kræfterne blev overført med usvigelig præcision: Den elektroniske styring håndterede kraftfordelingen fremragende, Hill Descent Control klarede hele fremdriften, når det gik ned ad bakke. Jo, ærlig talt, en Ranger Wildtrak er ikke kun et fancy livsstilskøretøj, den kan også slide i det.

 

Off-road og passagerkomfort

Hvis man vil, kan man hænge 3500 kg bag på Rangeren. Hvis man har kørekort til det, må man også køre med den, så den kan nogle ting, den bil. Kører man rigtig off-road, er det vigtigt at vide, at den har en vadedybde på 80 cm og kan hælde 35 grader til siden, uden at vælte.



Og så kan den altså også se godt ud og kæle for sin passagerer. Den prøvekørte bil havde fået ekstramonteret kabinevarmer, der kan fjernstyres, så man ikke behøver gå ud i vintervejret for at få varme på. Den har som standard 2-zone klimaanlæg, opvarmet forrude, elektrisk førersæde og undervejs disponerer man over tilkøbte kørehjælpemidler som automatisk op- og nedblænding af forlyset, aktiv fartpilot, som tager sig af afstanden til forankørende, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, p-sensorer og bakkamera, som dog kræver at bagklappen er på plads – ellers får man blot et kik ind under bilen.


 

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og oplev den kraftfulde Ford Ranger Wildtrak on-board i en fedtet og smattet grusgrav. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.



Model:

Ford Ranger Double Cab Wildtrak 3,2 TDCi A6

Listepris:

Kr. 380.609  inkl. moms

Motor og transmission:

5 cyl. 3,2 ltr. Turbo dieselmotor, 200 hk. 470 Nm/ 1500-2750 omdr./min. 6-trins automatgear. 4X4, reduktionsgear og spærredifferentiale.

Præstationer: topfart/ acceleration/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

175 km/t/ 10,6 sek. 11,5 km/l / 229 g/km

Længde:

5,36 m

Frihøjde:

22,9 cm

Anhængervægt:

3500 kg

Laddimensioner:

155 X 156 cm

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent Control. Automatisk nødbremse. Tågeforlygter. 18" alufælge. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Forrude-varme. 7 airbags. 2-zone Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Sædevarme. Læderindtræk. Fartpilot. P-sensorer bag. Bakkamera. SYNC2. 8” skærm.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt